Diesellocs NS 2900

In 1970 nam NS vijf diesellocs over van de Staatsmijnen. Ze werden genummerd in de serie 2900. Ze hebben tot eind 1974 dienst­gedaan.

In 1975 werden de locs naar Spanje verkocht waar zij bij de Ferrocarriles de Vía Estrecha (FEVE) in een blauwe kleur­stelling en met de nummers 1421-1425 dienst deden op de spoorlijn tussen Gijón en Lagreo/Laviana. Nadat deze spoorlijn in 1982 werd omgebouwd tot smalspoor met een spoorwijdte van 1000 mm, werden de 1421-1425 buiten dienst gesteld en gesloopt. (bron: Wikipedia)



De locs 151-155 in hun Staatsmijnperiode. Duidelijk is te zien dat ze elk een eigen kleur hadden. Bij de NS kregen ze direct de geel/grijze huisstijl. Links staat de latere 2901, te herkennen aan de iets hogere cabine. Archieffoto.


Zwolle, 4 augustus 1973. Loc 2903. De ramen van de cabines lopen tot schuin in het dak door. Bij de Staatsmijnen was dat belangrijk omdat de machinisten ook goed naar boven moesten kunnen kijken. De machinisten van de NS waren er minder blij mee, want die regenden nat als ze met open raam reden. Loc 2901 had een iets hoger dak dan de andere.


Amersfoort, 11 juli 1971. Loc 2904. Ik maakte deze foto toen ik op weg was naar Rheine.


Oldenzaal, 30 juni 1971. Loc 2901 staat klaar met een goederentrein naar Bentheim. Rob van der Rest maakte deze foto vanuit de trein waarmee hij terugkeerde na zijn bezoek aan Rheine.


Het sluiten van de kolenmijnen bood NS de kans om goedkoop een aantal diesellocs over te nemen. Het betekende ook het einde van de laatste stoomlocs. Op deze foto loc 14 (ex-NS 8826) bij mijn Laura & Vereeniging op 21 september 1970. Meer informatie.


Diesellocomotieven in Nederland. Door Carel van Gestel e.a. Uitg. de Alk, Alkmaar 2002. ISBN 9060130898. Overzicht van alle benzine- en diesellocomotieven die in Nederland dienst hebben gedaan of nog dienst doen, inclusief die van buitenlandse maatschappijen.


Zie ook:




vorige       start       omhoog