Hoogovens 1973: met de NVBS naar Beverwijk

Beelden van het bezoek dat de NVBS op 26 mei 1973 bracht aan de Hoogovens in Velsen. Je moest op eigen gelegenheid naar Beverwijk reizen, waar de excursietrein gereed stond.



Velsen, 26 mei 1973. Loc 57 van de Guttehoffnungshütte, in 1942 gebouwd door Maschinenfabrik Esslingen. Deze loc is overgenomen om dienst te doen met de Hoogovens-excursietrein. De loc kreeg later de naam "Bonne".


Velsen, 26 mei 1973. De Hoogovens beschikken over een uitgebreid spoorwegnet, waarop met eigen materieel wordt gereden. Voor het lichtere werk zijn kleine locjes beschikbaar, zoals de "Sik" op de eerste foto.


 

Velsen, 26 mei 1973. Op de eerste foto is een rijdende menger te zien. Dat is een wagen waarin vloeibaar ijzer (1000-1200 graden) wordt vervoerd naar de staalfabriek. Daar wordt het ijzer (met een hoog koolstofgehalte) omgezet naar staal met een lager koolstofgehalte. Eenmaal op de ruwijzerput wordt het holle gedeelte gedraaid en loopt het ijzer uit een gat aan de bovenzijde uit de wagon in een put waar een pan staat met een inhoud van ongeveer 280 ton. Omdat er verschil bestaat in de samenstelling van het ijzer per tapbeurt uit de hoogoven, staan er altijd twee mengers op de put om het ijzer te mengen. Op de tweede foto lok 988, die later naar het Spoorwegmuseum is gegaan (zie foto verderop).


Velsen, 26 mei 1973. Nog wat groot materieel, met op de achtergrond grondstoffen die per zeeschip zijn aangevoerd. Op de tweede foto is de loc van de excursietrein aan het omlopen.


Velsen, 26 mei 1973. Tijdens de excursie mochten we de trein maar één keer verlaten, om een kijkje te nemen in een enorme walserij. Hier worden gloeiende blokken staal gewalst en tot rollen plaatstaal verwerkt. Per trein worden deze rollen naar bijvoorbeeld de Duitse auto-industrie gebracht.


Velsen, 26 mei 1973. De excursietrein bestaat uit voormalige Blokkendoosrijtuigen. Drie van de vier rijtuigen zijn geschilderd in kleuren die wat beter bij de locomotief passen. (Het gele rijtuig draagt nummer KNHS 76100. Dit is niet de oorspronkelijke 76100; dat was namelijk de vroegere NS B6160, die in 1972 is uitgebrand en gesloopt.)


Velsen, 26 mei 1973. Nogmaals loc 57. Later zou er nog een tweede stoomloc worden aangeschaft en een extra tender, waardoor de trein ook langere ritten door het land kon gaan maken. In 2002 dreigde de financiële steun van het bedrijf (tegenwoordige naam Corus) weg te vallen, maar inmiddels is het voortbestaan van deze trein gewaarborgd.


Amsterdam Muiderpoort, 6 oktober 1991. De Hoogovensexcursietrein met locs 22 "Tom" en 57 "Bonne" tijdens het 60-jarig NVBS-jubileum. Loc 22 beschikt over een extra tender (ex-NS 4003).


Hoorn, 9 augustus 1977. De van de Hoogovens overgenomen dieselloc 48 zet rijtuigen klaar voor een stoomtram naar Medemblik. Spoorwegmuseum, 5 januari 1996. Een door de Hoogovens geschonken dieselloc (in 2003 gesloopt). Er hoort ook een enorm rijdend vat bij (in 2003 teruggegaan naar Corus). Op de voorgrond een door een bromfietsmotor aangedreven TGV, met twee van mijn dochters erin.


Zie ook:




vorige       start       omhoog