Het spoorwegbedrijf van de Hoogovens

De hoogovenbedrijf* in IJmuiden heeft een eigen spoornet. In Beverwijk is een aansluiting op het landelijke spoorwegnet. Men heeft niet alleen eigen materieel, waaronder locomotieven en bijzondere wagens, maar ook een eigen beveiliging.

Een deel van de seinen en wissels wordt bediend vanuit een seinhuis. Op andere delen van het net is het treinpersoneel belast met het instellen van rijwegen. Dit gebeurt via knoppenkasten langs het spoor. Ook zijn er sporen waar de treinen onbeveiligd rijden, dus op zicht.

*) KNHS (Koninklijke Nederlandsche Hoogovens en Staalfabrieken), later Corus, tegenwoordig Tata Steel.



Gedeelte van het rangeeremplacement van de KNHS. Archief Vialis NMA.


Onderhoud aan een wissel van de KNHS. Archief Vialis NMA.


Wissel met lichtsein. Archief Vialis NMA.


Lichtsein van de KNHS. Dit sein kan rood of geel licht tonen. Geel betekent dat voorbij rijden is toegestaan, of bij een automatische overweg (AVIO) dat de overweginstallatie goed werkt.

Er bestaan ook lichtseinen die rood of groen kunnen tonen. In dat geval bevindt zich bij het sein een paal met drukknoppen waarmee het treinpersoneel een rijweg kan instellen. Zodra de rijweg vrij is, springt het sein op groen.

Deze seinen kunnen ook gecombineerd zijn met een voorsein. Zie foto's hieronder.

Tenslotte bestaan er seinen die maar één lamp hebben en voortdurend geel licht tonen. Deze seinen geven aan dat het beveiligde gebied wordt verlaten en dat er verder op zicht moet worden gereden.

Archief Vialis NMA.


Op het emplacement komen ook laaggeplaatste richtingseinen voor. Door middel van twee lampen wordt aangegeven in welke richting de trein zal worden geleid. Hier een moderne uitvoering met leds, gefotografeerd bij Vialis Traffic door Claus van den Hoek.


Hoofdsein met voorsein, oude uitvoering. Het sein is rood. De twee voorseinlampjes bovenin zijn gedoofd.

Hetzelfde sein, moderne uitvoering met leds. Wanneer het sein groen toont, brandt ook een van de twee voorseinlampjes bovenin. In dit geval brandt het kleine groene lampje, omdat het volgende sein ook groen is. Als het volgende sein rood is, brandt het gele lampje rechtsboven. De groene lamp kan ook knipperen: dat betekent dat de trein naar een bezet spoor wordt geleid. De voorseinlampjes zijn beide gedoofd wanneer het sein rood is. In 2006 heeft Vialis zo'n 120 nieuwe seinen geleverd aan Corus. Foto's Claus van den Hoek, Vialis Traffic.


Hoogovens, 31 augustus 2003. De excursietrein van Corus bij een AVIO: een automatische verkeerslichtinstallatie voor overwegen. Deze lijken op de bekende AKI (automatische knipperlichtinstallatie), alleen ontbreken de knipperlichten. In plaats hiervan staan er verkeerslichten die twee kleuren kunnen tonen. Wanneer er een trein nadert, gaan gedurende vier seconden de gele lichten branden, daarna gaan de rode lichten branden. Wanneer er geen trein onderweg is zijn alle lichten gedoofd. Wanneer de AVIO in onbeveiligd gebied ligt, staan er langs de spoorbaan ook seinen. Daarin kan een geel of een rood licht branden. Als het rode licht brandt is een goede werking van de AVIO niet gewaarborgd en moet de trein stoppen.


Stoom in de Breesaap. De stoomlocomotieven bij Hoogovens. Door C.A. van Lieshout. Uitg. De Alk, Alkmaar 1980. Grote Alk 746. ISBN 9060137469.

De geschiedenis van het spoorwegbedrijf bij de Hoogovens in vogelvlucht, eindigend met het in dienst stellen van twee stoomlocs voor het rijden van excursietreinen. Breesaap is de naam van een gehucht dat verdwenen is door de aanleg van het Noordzeekanaal en de Hoogovens.



Zie ook:

Documentatie:





vorige       start       omhoog