NMBS-reeks 62 (ACTS 6700)

In de jaren 60 werden 136 dieselelektrische locs van de reeks 62 (aanvankelijk type 212) gebouwd, nummers 6201-6333 en 6391-6393.

Bij ACTS hebben enkele locs gereden die waren hernummerd in de serie 6700: 6701 (ex 6321), 6702 (ex 6325), 6703 (ex 6325), 6704 (ex 6392), 6705 (ex 6393). Ze werden voorzien van ATB en derde frontsein. Als plukloc kocht ACST 6290. ACTS heeft ook enkele keren andere locomotieven van NMBS gehuurd.

Hieronder alleen foto's van locs die bij ACTS hebben gereden, voor andere foto's klik hier.



Hengelo, 2 oktober 1999. Tijdens een open dag waren onder andere ACTS-loc 6702 en SSN 65 018 aanwezig.


Bilthoven, 29 oktober 2000. ACTS-locs 1253, 6705 en 6702 op weg naar Rotterdam. Loc 6705 (voorheen NMBS 6393, daarvoor 212.003) is een van de drie prototypes van deze reeks. Deze zijn in 1961 gebouwd. Loc 6702 (voorheen NMBS 6325) is een loc uit de serie-uitvoering van reeks 62/63, en is gebouwd in 1966.


Utrecht, 30 september 2002. De door ACTS van de NMBS gehuurde 5517 op weg naar Amersfoort. Tweede foto: Bilthoven, 27 april 2003. Een ACTS-trein, waarbij huurloc 5526 in opzending achterop meeloopt. De stip naast het locnummer betekent dat de loc niet meer geschikt is voor het verwarmen van treinen: de stoomketel is verwijderd of niet meer in gebruik.


Rotterdam Centraal, 29 januari 2003. ACTS-loc 1253 en de van de NMBS gehuurde 6235 hebben duidelijk al enige tijd geen wasmachine van dichtbij gezien. Het duo trekt op richting Willemspoortunnel.


Harmelen, 24 maart 2004. ACTS-loc 6703 is ingeschakeld bij werkzaamheden ten behoeve van de spoorverdubbeling tussen Harmelen Aansluiting en Woerden. Deze foto maakte ik vanuit een stoptrein naar Utrecht.


Amersfoort, 23 september 2011. ACTS-loc 6702 (ex-NMBS 6325) heeft betere tijden gekend. Onze machinist kreeg 'm niet meer aan de praat.

Amersfoort, 16 december 2011. Enkele maanden later maakte dezelfde loc een doorstart als Locon 9802.




vorige       start       omhoog