Bijzondere ritten in 2004


 

Velp, 13 maart 2004. "Tour du Livre" met Paul Haenen en Philip Freriks. Deze Thalys reed door Nederland in het kader van de NS-actie "Tijd voor lezen" en het boekenweekthema "Gare du Nord - ontmoetingen met Frankrijk". In de trein hield Margreet Dolman (Paul Haenen) vraaggesprekken met schrijvers. Op de stations waar de trein stopte (Amersfoort, Deventer, Den Bosch) werd op muzikale wijze aandacht besteed aan Frankrijk en de invloeden van Frankrijk op de Nederlandse literatuur. Hier is het stel op weg van Deventer naar Nijmegen. Wietze Landman maakte deze foto's bij de overweg Kasteel Biljoen te Velp.


Utrecht CS, 24 maart 1973. Treinstel 430 (met daarachter de gele 402) rijdt nog rond in de oorspronkelijke groene beschildering. Op 15 maart 2004 was het mogelijk om opnieuw een groene plan V vast te leggen: treinstel 419. Op het emplacement is veel veranderd; let bijvoorbeeld op de bovenleiding, die in 1973 nog aan hoge masten was opgehangen.


Op 16 maart 2004 werd ik door Rik Jongerius per ongeluk op de foto gezet toen ik op de groene 419 stond te wachten. Tweede foto: Breukelen, 17 maart 2004. Treinstel 419 met weglerende machinisten op weg is Utrecht. Klik hier voor meer over wegleerritten.


 

Rotterdam Blaak, 1 april 2004. Rondrit met een historische tram van de RET. Klik hier voor meer foto's.


Utrecht Centraal, 9 april 2004. V200 116 met een uit historische rijtuigen bestaande trein. Klik hier voor meer foto's.


Amsterdam, 17 april 2004. Op de bok van treinstel 273. Thomas Boelaars fotografeerde mij in mijn rol als machinist. Op de Watergraafsmeer werden koppelproeven gedaan met treinstel 766.


Utrecht, 9 april 2004. Een trein met rijtuigen van de vroegere Henschel-Wegmann-Zug op weg naar Amsterdam.


Krefeld-Uerdingen, 30 april 2004. Loc 212 007 (voorheen V100 2007) van de DGEG met vier oude rijtuigen reed de Koninginnedagrit van de NVBS. Na urenlang geboemel door het Ruhrgebiet bleef er nog een half uurtje over om het museum in Bochum-Dahlhausen te bezoeken. Door de opgelopen vertraging moesten ook de fotostops op de Ruhrtalbahn komen te vervallen. Maar zelfs als de trein volgens dienstregeling had gereden, dan was er nog slechts een klein uur beschikbaar geweest om het museum te bezoeken. En dat terwijl je minstens een halve dag nodig hebt om alles te kunnen bekijken. Volgens de organisator ging het echter om de rit, niet om het museum, want dat kun je makkelijk op eigen gelegenheid bezoeken. Dat klopt, dus voor mij geen NVBS-excursies meer. Klik hier voor meer foto's.


Dordrecht, 16 mei 2004. Loc 41 360 kwam met een trein uit Duitsland op bezoek bij Dordt in Stoom 2004. Het postrijtuig achter de loc dient als extra watertender. Zoals gebruikelijk was er ook een pendeltrein actief. In dit geval met locs 23 071 van de VSM en loc 65 018 aan de andere kant van de trein. Klik hier voor meer foto's.


Op 28 mei 2004 werd een montagewagen, die jarenlang bij Utrecht GE heeft gestaan, overgebracht naar de Watergraafsmeer. Loc 2215 en 1747 verzorgden het transport, hier gefotografeerd in Hilversum door Jeroen Mulders. Het betreft de voormalige bovenleidingmontagewagen 80849791505 (oorspronkelijk mCd 9414). De laatste eigenaar was de NS Watersportvereniging. Daarna heeft de Stibans zich over deze wagen ontfermd, maar in 2013 is ze alsnog gesloopt. Vijfendertig jaar eerder, op 30 mei 1969, fotografeerde ik een montagewagen op vrijwel dezelfde plek: nummer 30849791502 (ex-mC 9032, mC 9482, B 5828). Klik hier voor meer foto's van werkmaterieel.


 

Driebergen, 12 juni 2004. Loc 23 023 van de SSN is op weg naar Arnhem. Achter loc 38 2267 zal het gezelschap doorreizen naar Bochum-Dahlhausen. Omgekeerd reed een Duits gezelschap achter loc 38 2267 tot Arnhem, waarna dit door de SSN naar Dordrecht en Rotterdam werd vervoerd. Van loc 38 2267 heb ik zelf deze dag geen foto's kunnen maken, omdat ik naar de werkplaats Haarlem ging. Loc 23 023 reed een deel van de route achteruit. Veel fotografen vinden dit maar niks, maar het is toch weer wat anders. Het klinkt ook anders.


Loc 38 2267

 

Loc 38 2267 op 12 juni 2004 in Emmerich en onderweg tussen Emmerich en Arnhem. Foto's Bertus Kers.

 

Loc 38 2267 tijdens een pauze in Arnhem gefotografeerd door Bertus Kers en Bastin de Jager.

 

Na vertrek uit Arnhem en bij Baberich. Foto's Bastin de Jager en Bernard van Laar.


Open dag werkplaats Haarlem, 12 juni 2004. Van links naar rechts loc 647, DE3 113 van de HIJSM, Jaap, stoomloc Tom van Corus, Sik 301, DE2 180. Verder waren onder andere Lint 29, een beschadigde bak van de 3405 en een uitgebrande kopbak van een plan T te zien. Klik hier voor meer foto's.


Utrecht, 21 juni 2004. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Kinderboekenweek laat de NS tot medio oktober ICM 4028 in een kleurrijke bestickering rondrijden. Op 16 juni is de trein door Prinses Laurentien te Amersfoort aan het publiek gepresenteerd. Vervolgens is het stel in de normale treinenloop opgenomen.


De VSM reed op 1 juli 2004 haar voorseisoenrit met de TKP 23. Hier het vertrek uit Beekbergen. Foto Bastin de Jager. Klik hier voor meer foto's.


 

Vleuten, 1 juli 2004. Loc 1501 reed met een drietal SSN-rijtuigen een rondrit in verband met het afscheid van een Rotterdamse spoorvrouw. De trein reed vanaf Rotterdam via Breda, Tilburg, Den Bosch, Utrecht weer naar Rotterdam. De trein werd in Vleuten gekruist door de een keer per uur rijdende stoptrein Rotterdam-Utrecht. Wie maakt daar een foto vanuit het achterste rijtuig?


Dennis Revier fotografeerde de trein onder andere in Den Bosch, in de stromende regen. Ook hij werd (in Utrecht) vanuit het achterste rijtuig gefotografeerd. Wie is toch die man in dat oranje hemd?

Klik hier voor meer foto's van locserie 1500.


Roosendaal, 4 juli 2004. VSM-loc 23 071 tijdens "Roosendaal 150 jaar spoorstad". Klik hier voor meer.


Bilthoven, 24 juli 2004. Motorrijtuig 41 tijdens een overbrengingsrit. Het rijdt van Tilburg via Lunetten en het Spoorwegmuseum, en zal op het middenspoor tussen Bilthoven en Den Dolder kopmaken, om daarna naar Utrecht Centraal en de HTMU-loods te rijden. De bovenste foto maakte ik om 12:56 uur vlak bij de overweg in de Leijenseweg. Een kilometer verderop stond Dennis Revier met zijn camera op het perron van Bilthoven. Na het kopmaken legde Martin Kaptein het motorrijtuig vast bij de overweg bij het station. En even later, om 13:11 uur, kreeg ik de trein weer voor mijn lens, met in de achtergrond de overweg in de Leijenseweg. Klik hier voor meer foto's van Blauwe Engelen.


Coevorden, 24 juli 2004. Bernard van Laar bezocht het havenfeest Coevorden. Daar fotografeerde hij loc V65 001 met een historische personentrein van de Osnabrücker Dampflokfreunde (www.osnabruecker-dampflokfreunde.de). De zwartwitfoto maakte ik op 14 juli 1971 in Bw Hamburg-Altona. Loc 265 013 was een van de 15 locs van dit type dat de DB vanaf 1956 in dienst stelde. Het waren locaalspoorlocomotieven met vier assen, die via een blinde as en stangen werden aangedreven. Bij de DB moesten de locs ook mee kunnen komen op hoofdspoorwegen, maar daarvoor was hun vermogen te gering. Ze kwamen dan ook snel in de rangeerdienst terecht. De laatste loc werd in 1980 afgevoerd.


Hilversum, 9 augustus 2004. Met een rit van Zwolle naar Amsterdam en terug naar Amersfoort werd Olympisch treinstel 4241 officieel gepresenteerd. Op de zijwand staat "Wij wensen onze Olympische sporters veel succes in Athene!". Het logo op de neus van de trein is kort na deze rit verwijderd. Het zal weer worden aangebracht als het sponsorcontract tussen NS en NOC*NSF ingaat: op 1 januari 2005. Het contract loopt tot en met de Olympische Spelen van 2008 in Peking. Tweede foto: Utrecht, 26 september 1986. Amsterdam dacht de Olympische Spelen te kunnen binnenhalen zonder IOC-leden om te kopen. Een paar beschilderde spoorrijtuigen en trams moesten genoeg zijn om indruk te maken. Hier een ICR-rijtuig dat de Olympische gedachte probeert uit te stralen.


 

Barneveld Centrum, 28 augustus 2004. De jaarlijkse Oud Luntersedag. Traditiegetrouw pendelde er een trein van de VSM over de Kippenlijn. Dit keer met locs 52 8139 en 52 3879. Het sein op de linkerfoto heeft vier lampen; de bovenste lamp is wit (rangeerstand). Foto's Martin Kaptein.


Watergraafsmeer, 28 augustus 2004. Treinstellen 419, 766 en 273 tijdens een open dag in het kader van het 25-jarig jubileum van de Stibans. De treinstellen 766 en 273 maakten op deze dag een rondreis door het Groene Hart van Nederland. Klik hier voor meer foto's van het bezoek aan de Watergraafsmeer.


Amsterdam Centraal, 28 augustus 2004. Museumtreinstel, gehuurd door een particulier gezelschap. Klik hier voor meer Blokkendozen.



Hilversum, 24 oktober 2004. Loc 01 1102 is in Hilversum gestrand en wordt nu provisorisch gerepareerd. Zie een gestrande stroomlijnloc.


 

Bilthoven, 30 oktober 2004. Treinstel 766 reed een rondrit voor een gezelschap. Jaap van den Brandhof fotografeerde het treinstel bij Barneveld. Zie www.mat54.nl.


Bilthoven, 31 oktober 2004. Treinstel 419 snelt naar zijn nieuwe eigenaar, de Stichting Mat'64.


Leiden, Rail 2004

Leiden, 12 november 2004. Fraaie modellen van het Spoor 1 Genootschap.

Leiden, 12 november 2004. De Modelspoorvereniging Weert heeft zich ontfermd over de demonstratiebaan voor het seinwezen.


Naarden, 14 november 2004. Bernard van Laar stuurde me deze foto van VSM-loc 23 071, bij het naderen van Naarden-Bussum waar de Sint op bezoek ging.


Eindhoven, 25 november 2004. Arnold de Vries fotografeerde treinstel 766 dat deze dag een rit voor een gezelschap reed. Het stel moest een aantal uren wachten op het emplacement. Dankzij een vriendelijke machinist kon Arnold even in de buurt komen.


 

Jeroen Mulders stuurde me een paar foto's van Jules, die op 2 december 2004 op pad is geweest ten behoeve van een afscheidsritje van een personeelslid van NSR. Gefotografeerd op de Watergraafsmeer en Amsterdam Centraal. Jules kan niet op eigen kracht rijden, maar misschien komt het er weer een keer van.


Hilversum, 2 december 2004. Radio 538 organiseerde "Sintercity". Een kleine rondrit met plan V 472 van Hilversum naar Amsterdam en Utrecht (optreden en uitzending) en weer naar Hilversum. Hier staat de trein gereed voor vertrek naar Amersfoort nadat alle reizigers zijn uitgestapt. Geluksplaatje: toestel hoog boven het hoofd houden, gokken voor de juiste richting en afdrukken. En gelukt! Aldus Raymond v.d. Hoven die deze foto toezond.


Beekbergen, eind december 2004. Loc 52 3879 in een sneeuwbui. Foto Bastin de Jager.


Zie ook:




vorige       start       omhoog