Enige schadegevallen (t/m 1999)


Hilversum, jaren dertig: een ontspoorde loc serie 1700. Fotobijschrift: "In de Prof. Kochstraat te Hilversum liep Dinsdagmorgen een locomotief, komende van de gasfabriek, uit de rails. Onder groote belangstelling van de bewoners der straat wordt de locomotief weer op haar plaats gezet." Volgens een aantekening op het knipsel stond deze loc bij het spoorwegpersoneel in Hilversum bekend als 'de Kraai'. De loc komt overigens niet van de gasfabriek maar van het slachthuis. De lijn van de gasfabriek ligt links ten opzichte van het wissel.


 

Paris, Gare Montparnasse, 22 oktober 1895. Bekende beelden van een trein die te laat remde bij een kopstation. De machinist en de stoker konden op tijd van de locomotief springen. Een op straat staande krantenverkoopster werd gedood, verder waren er alleen gewonden. Van dit ongeval is een replica op ware grootte te zien in Canela, Rio Grande do Sul, BraziliŽ.


Foto van een bizar ongeval in Polen, tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een losse spoorstaaf is door de vuurkist van een stoom­locomotief gedrongen. Foto uit "Die Lokomotive in Kunst, Witz und Karikatur". Uitgegeven door Hanomag in 1922.


Utrecht Maliebaan, 1942

Utrecht, 10 augustus 1942. Een van het station Maliebaan komende stoomloc remt niet op tijd en duwt de houten wachtpost op de overweg in de Burgemeester Reigerstraat. De familie van mevrouw Van Wakeren, de overweg­wachteres, kijkt in de camera. Het brandspuithuisje op de linkerfoto bestaat nog steeds. Foto's collectie Fred Meijer.


Jaren 60


'tv-trein 59653'

Artikel over een geŽnsceneerde overwegbotsing. Er is een film van gemaakt die door de VARA is uitgezonden.
Nieuw Spoor, december 1961.



Op hol geslagen loc bij Venlo

Op 18 augustus 1963, aan het begin van de avond, was loc 1116 betrokken bij een ongeval bij Venlo. Een rangerende machinist was van de langzaam rijdende loc gesprongen en riep een verderop staande collega dat die de loc moest overnemen. Deze slaagde er echter niet in om op de loc te klimmen en toen ging het mis.

De e-locs 1100 en 1300 beschikten in de linkerhoek van de cabine over een hulpstuurstand ten behoeve van rangeren. Hiermee kon beperkt - slechts een aantal weerstandtrappen - in de seriestand geschakeld worden, zonder de dodeman te hoeven bedienen. De machinist in Venlo had deze hulprijcontroler in de eerste stand geschakeld alvorens af te stappen. Waarschijnlijk had hij daarbij de verwachting dat de loc stapvoets zou blijven rijden, maar dat bleek niet het geval. De onbemande loc reed in de richting van het hoofdspoor naar Blerick, naar de oude enkel­sporige Maasbrug.

De seinhuis­wachter keerde het gevaar van een mogelijke botsing met een tegentrein door een wissel om te gooien. Daardoor kwam de loc op een spoor dat reeds was aangelegd voor de nieuwe in aanbouw zijnde spoorbrug. Op het nieuwe landhoofd eindigde de rails zonder stootjuk. De rijdende loc stortte acht meter omlaag en bleef met de neus in de straatkasseien hangen op enkele meters van de Maas. Er raakte niemand gewond. Enkele juist onder de brug passerende fietsers werden net niet geraakt.

Na het ongeval werd de loc dag en nacht bewaakt door de Spoorweg­recherche. Bij de opruimings­werkzaam­heden, uitgevoerd door technici van de werkplaats Tilburg, werd geen gebruik gemaakt van een op rails rijdende kraan. Men achtte het risico te groot om een zware kraan met zware hijslast op het beschadigde landhoofd te gebruiken. De loc is daarom gedemonteerd en in delen op een dieplader afgevoerd. Hoewel de loc een metershoge val had gemaakt, viel de schade nogal mee. De voorzijde en de cabine waren weliswaar ingedeukt en ontzet, maar de machinekamer was nagenoeg intact. De loc is volledig hersteld.

Voor foto's zie www.archiefedwardbary.nl/...



Winschoten, 7 augustus 1963. Een ontspoorde DE2. Foto collectie Walter ter Maten.

Het betrof trein 8323 Groningen-Nieuweschans, bestaande uit DE2 103 en 96. De machinist was Hindrik Nauta. Hij had die dag dienst van 15.43 tot 23.15 uur en dit was zijn eerste rit. In Winschoten werd het wissel onder de trein (dus te vroeg) omgetrokken. Het achterste draaistel van de trein liep het andere spoor op en ontspoorde daarna. De machinist merkte dit doordat zijn trein tot stilstand kwam. Als passagier keerde hij terug naar zijn standplaats, waarna hij nog een slag Groningen-Leeuwarden maakte met DE3 122. Niets opvang of slachtofferhulp in die tijd, aldus zijn zoon Klaas Nauta, die deze informatie vond in de aantekeningen van zijn vader.



De AKI die het nog niet deed

Foto's gemaakt door Jan Morsman, werkzaam als treindienstleider in Almelo, beschikbaar gesteld door zijn zoon Henk.

Vriezenveen, 19 augustus 1968. Op de overweg in de Wierdenseweg botste DE2-treinstel 63 op een vrachtauto geladen met vismeel. De vrachtauto (een Volvo Viking, type L485) werd volledig vernield. De bestuurder dacht dat op het baanvak geen trein­verkeer plaatsvond, omdat er jute zakken over de lichten van de AKI zaten. Deze waren echter nieuw en moesten nog in gebruik worden gesteld. In de trein liepen zes personen verwondingen op, waar­onder de machinist en de conducteur. De bestuurder van de vrachtauto bleef ongedeerd. Het baanvak was enige tijd gestremd doordat de rails door het ongeluk waren ontzet.



Jaren 70


Utrecht, 7 mei 1970. Ontspoorde keteltrein, een uitgebreide fotoreportage door Erik van Zuijlen.


Utrecht, 21 september 1970. Ook toen machinisten nog geen mobieltjes hadden, drukten ze elkaar weleens de rails uit. Zoals ABk 464 en loc 1128, die met behulp van grote kranen weer op hun wielen worden gezet. In actie is de ongevallentrein met loc 2506.


Utrecht Blauwkapel, 30 juni 1972. Loc 1107 en mP 3022, komend uit de richting Overvecht, zijn in aanraking gekomen met een ertstrein op weg naar Lunetten. Deze foto's van de opruimwerkzaamheden zijn gemaakt met een Agfa Click. Loc 1107 bevindt zich tegenwoordig in het Spoorwegmuseum. Foto's Peter van den Berg.


Amsterdam CS, 27 oktober 1973. Wacht met het omgooien van het wissel, er kan nog een treinstel passeren. Van de ABk 468 is de koppeling losgerukt; het restant hangt nog aan de andere plan V. Met vijzels is men bezig het treinstel te hersporen. Loc 2458 (gefotografeerd vanaf het andere perron) staat met een materieelwagen nabij.


Haarlem, 16 oktober 1979. Tijdens een open dag werd herdacht dat 140 jaar eerder de spoorlijn Amsterdam-Haarlem werd geopend. Deze ontsporing stond niet op het programma... Foto Emile Albers.


Jaren 80


Rotterdam, Westzeedijk. circa 1980. Als gevolg van een foute wisselstand bij het rangeren is er iets misgegaan met deze geelbanders in een Van Gend & Loos-loods. Foto Piet van Drunen, toegezonden door zijn collega Wim van der Klein.


Depot Feijenoord, 21 juni 1989. Loc 2233 met ingekorte cabine. Eigenlijk is dit niet loc 2233 maar loc 2208. In 1971 zijn de nummers van deze twee locs omgewisseld (de locs die in Duitsland mochten komen werden toen in de nummerreeks 2201-2225 ondergebracht). Bij de VSM rijdt tegenwoordig de echte 2233. Foto Ben van Wevering, collectie Cor de Rijke.


Jaren 90


Sik 312 is ergens tussen bekneld geraakt: een rangeerbotsing in de Westhaven op 27 mei 1993. Het locje is in 2006 gesloopt. Foto Marcel van Ee, collectie Henk van der Werf.


Moerdijk, oktober 1997. Met locs 6442 en 6430 is iets misgegaan. Een van de locs was aan het rangeren bij de Shell en raakte defect. Daarom werd er om een hulploc gevraagd. Terwijl die op weg was, kreeg men de eerste loc weer aan de praat. Een communicatiefoutje is gauw gemaakt, zeker in een tijd waarin er nog geen mobiele telefoons waren. In een onoverzichtelijke bocht botsten de twee locs tegen elkaar. Het zwakke punt van dit loctype is duidelijk zichtbaar: de dunne bodemplaten. In werkplaats Tilburg was men inmiddels bedreven geraakt in het rechtbuigen van 6400'en. Foto Rien Kleinjan.


Overwegbotsing

     

Op 13 juli 1998 kwam treinstel 434, dat als trein 6455 onderweg was van Eindhoven naar Weert, op een met knipperlichten beveiligde overweg bij Weert in botsing met een tractor. De uit de tegenovergestelde richting komende goederentrein 63495, bestaande uit de locs 6404 en 6489 met een bakkentrein (van de kettinghor), kon niet op tijd tot stilstand komen. Doordat het treinstel met het voorste draaistel ontspoord was en daarbij in het profiel van het naastliggende spoor was gekomen, werd een groot deel van de zijwand van de Bk werd opengereten. Ook aan loc 6404 ontstond grote schade. Vier personen raakten gewond, de zestienjarige bestuurder van de tractor overleefde het ongeval niet. Foto's Arnold de Vries.


Mislukte zigzagpoging

Bilthoven, 26 februari 1999. Op een vroege vrijdagochtend ondernam een auto een zigzagpoging op de overweg in de Leijensweg in Bilthoven. Na het passeren van een trein naar Utrecht reed de auto de overweg op, en werd toen geschept door een andere trein. Drie van de vier jongemannen waren op slag dood, de vierde overleed korte tijd later. De trein was al vaart aan het minderen, anders had er een ramp kunnen gebeuren. Nu bleef de schade beperkt tot een geknakte bovenleidingpaal. Het wrange is dat men al bezig was met de voorbereiding van de aanleg van de ADOB: de overweg zou een dubbele set bomen krijgen, juist om zigzaggen te voorkomen. Een maand later zou de overweg in verband hiermee tijdelijk worden afgesloten. Bij mijn weten zijn er verder nooit ernstige ongevallen op deze overweg gebeurd, op een enkele zelfmoord na. Hieronder een aantal foto's. De witte vrachtwagen is van de hersporingsploeg. In de verte is de gestrande trein te zien, en de lichten van de dieselloc die het treinstel komt wegslepen. De kast met bruine geribbelde zijkanten is de apparatenkast van de aan te leggen ADOB. Zie ook ADOB Leijenseweg.

             


Zie ook:




vorige       start       omhoog