Railhoppers (SM'90)

Deze kleine serie (2101 t/m 2109) was gedacht als opvolger van plan V. De treinstellen zaten vol elektronica, waar men in het begin nogal wat problemen mee heeft gehad. Tevens waren het de eerste Nederlandse treinen waarin draaistroomtractie is toegepast. Na deze proefserie zijn geen nieuwe treinstellen gebouwd. De opgedane ervaringen zijn onder andere gebruikt in dieseltreinstellen serie 3400: de Buffels.

De Railhoppers waren extra breed omdat men het idee had in de tweede klas vijf stoelen op een rij te zetten. Dat idee is slechts bij enkele treinstellen uitgevoerd. De breedte van de bak naderde de grenzen van het toelaatbare, maar de treinstellen konden in principe overal rijden. Dat hun inzet beperkt is gebleven tot het baanvak Zwolle-Emmen had te maken met de nabijheid van de werkplaats Zwolle. Vooral in het begin waren er veel problemen met de elektronica en was vaak een extra bezoek aan de werkplaats nodig.

In 2003 ontstonden er problemen met de wielen: deze zijn op de assen gelijmd, en begonnen langzamerhand los te raken. Bijna hadden deze treinstellen hun naam eer aangedaan door uit de rails te hoppen... Op 10 december 2005 werden de laatste Railhoppers langs de kant gezet, na iets meer dan 11 jaar dienst. Begin 2007 zijn ze gesloopt. Er is alleen een kop bewaard gebleven voor het Spoorwegmuseum.



Hilversum, 13 juni 1987. Dick van Aggelen fotografeerde treinstel 279 dat was ingericht als proeftrein voor draaistroomtractie. Deze tractievorm zou later worden toegepast in onder andere de Railhoppers.


Utrecht, 27 mei 1994. Presentatie van treinstel 2101, de eerste Railhopper.


In de bossen bij Beerze, 21 augustus 1995. Railhopper 2103 op weg van Zwolle naar Emmen.


 

MariŽnberg, 24 augustus 1995. Treinstel 2102 is op weg van Emmen naar Zwolle. Rechts staat treinstel 173 te wachten op reizigers naar Almelo. Tweede foto: treinstel 169 in de dienst op Almelo, naast 2101 en 2106 als trein naar Emmen.


MariŽnberg, 23 augustus 2001. Twee Railhoppers vertrekken naar Zwolle. Het voor een plaatsje als MariŽnberg fors uitgevallen station heeft nog slechts een horecafunctie.


Zwolle, 24 juli 2003. Railhopper 2103 en Plan U 116.


Zwolle, 24 juli 2003. Invalidelift in Railhopper 2102.


Coevorden, 25 maart 2005. Railhoppers 2102 en 2101. Foto Fokko van der Laan.


MariŽnberg, 2 april 2005. Railhopper 2107. Foto Fokko van der Laan.


Loozen, 28 augustus 2005. Railhopper 2109. Foto Fokko van der Laan.


Marshoek, 6 oktober 2005. Railhoppers 2109 + 2103 als stopper 8054 naar Zwolle. Foto Fokko van der Laan.


 

Zwolle, 10 december 2005. Op deze dag deden voor het laatst Railhoppers dienst tussen Zwolle en Emmen. Met ingang van de nieuwe dienstregeling werden ze vervangen door Plan V. Op treinstel 964 wordt hier door middel van plakletters aandacht aan besteed. De Railhoppers 2106 en 2105 worden in de mist weggerangeerd, terwijl de frontseinen nog branden. Foto's Stefan van de Werken.


Zwolle Katwolde. 17 januari 2007. Na twaalf jaar komt er een roemloos einde aan de Railhoppers. De serie was te klein en ze waren technisch te ingewikkeld, dus zet de snijbrander er maar op. De bakken zullen per dieplader worden overgebracht naar een sloper in Hasselt. Foto's Hendrik Spek.


Zwolle, 19 januari 2007. De 2108 maakte vandaag zijn laatste ritje: een enkele reis naar Hasselt. Voordat de trein weg kon, moest er nog wel even korte metten worden gemaakt met de stroomafnemer. Daarna kwam de dieplader in actie, hier bij passage van de Blaloweg in Zwolle. Foto's Hugo Richter.


Hasselt, 16 februari 2007. De resten van treinstel 2101 bij sloperij Hoeben. Rechts een bak van treinstel 2106, waarvan de kop zal worden bewaard voor het Spoorwegmuseum. Foto DaniŽl Friederichs.


Alerte hulpverleners reeds na 50 minuten ter plaatse

Als het dan een keer geen vergeten koffer is, maar een echte bom, dan hebben degenen die over onze veiligheid waken 50 minuten nodig voordat de eerste hulpverleners ter plaatse zijn. Aldus een ANP-bericht in de Spits van 19 oktober 2006. Voor deze rampoefening is een Railhopper vernield; de moed om deze treinen naar het buitenland te verkopen was kennelijk opgegeven.


Zie ook:




vorige       start       omhoog