Zutphen



Op dit kaartje staan plaatsen waar ik ooit foto's heb gemaakt. Voor meer kaartjes zie Waar ben ik geweest?



Nabij Zutphen, 4 oktober 1991. Een gerenoveerde diesel­twee.

Bekijk ook het filmpje dat ik op deze dag heb gemaakt tijdens een rondrit van de NVBS.


Zutphen toen & nu: 24 juli 1967 en 17 juli 2007. In de achtergrond het fabriekscomplex van Reesink, dat in 2007 op het punt stond te worden gesloopt.


 

Post Zutphen in 2001, kort voordat de bediening naar Arnhem zou worden verplaatst. Foto's Ruud Thijssen.


 

Zutphen Goederen, 5 augustus 2003. Het ronde seinbord stond haaks op het spoor als er gewogen werd, het drie­hoekige bord stond haaks op het spoor als er niet gewogen werd. Dit sein wordt ook toegepast bij draaischijven, zoals bij de MBS te Haaksbergen en als wisselstandsein o.a. te Boekelo Zoutindustrie. Zie ook meten & wegen. Foto's Bert Peihak.


Zutphen, Strukton Railinfra Materieel, 12 mei 2005. Loc 5814, de zojuist uit Engeland overgekomen nieuwe aanwinst van ACTS. Loc 5814 is geschilderd in de zwarte huisstijl van ACTS-klant VOS. Foto Ruud Grootenboer.


Zutphen, 28 mei 2005. Loc 023 023-5 op het opstelterrein. De loc reed rond met het computernummer dat ze in 1969 heeft gekregen. Voordien was het 23 023. Foto Hugo Stolp.


Zutphen, 26 november 2005. Treinstel 273 is door de sneeuw geveld tijdens een reeks afscheidsritten ten behoeve van vertrekkende machinisten. Foto Hans Wildschut.


Zutphen, 20 september 1975. Een Unimog tijdens een open dag. Foto Rob Schippers.


Zutphen, 7 maart 2009. Industrielocje in cabrio-uitvoering op het terrein van ProRail. Het locje is in 1965 gebouwd door O&K, type MC 14 N, fabrieksnummer 26537. Het heeft bij verschillende Duitse bedrijven dienst­gedaan, tot het in 2007 terecht kwam bij Strukton in Den Bosch als onderdelenleverancier. Foto Martijn van Steenderen. Informatie: www.rangierdiesel.de/...


 

Zutphen, 15 oktober 2006. Uw webmeester in actie tijdens het NVBS-jubileum. Foto's Hans Hartemink en Wim Hoekema.


Zutphen, 16 oktober 2006. Een Talent van de Prignitzer Eisenbahn (Arriva) is te bezichtigen in het kader van het NVBS-jubileum. Vergelijk de vorm met die van de 50 jaar oudere Blauwe Engel.


Zutphen, 7 februari 2017. Kort na elkaar vertrekken een GTW van Arriva (Breng) naar Winterswijk en een Lint (Twents) van Syntus naar Oldenzaal.


De paardetrams in Zutphen, Eefde en Warnsveld. Door R.G. Klomp. Uitgeverij Terra, Zutphen 1984. ISBN 9062552234.

Maar liefst vijf spoorlijnen komen in Zutphen, het stadje aan de IJssel, samen. In 1865 werden de verbindingen met Arnhem, Deventer en Hengelo in gebruik genomen. Deze werden geŽxploiteerd door de SS. In 1876 volgde de HSM, met haar spoorlijn naar Apeldoorn en Amersfoort. In 1878 kwam de spoorlijn naar Winterswijk tot stand, eigendom van de Nederlandsch Westfaalsche Spoorweg. Behalve deze spoorlijnen, die nu nog steeds bestaan, heeft Zutphen ook drie stoomtramlijnen gekend: naar Doetinchem en Emmerik, naar Hengelo en naar Deventer. En tot slot waren er twee paardetramlijnen, naar Warnsveld en naar Eede. Dit boekje beschrijft de geschiedenis van deze twee paardetrambedrijven.


Zie ook:




vorige       start       omhoog