Agenda

adverteren    tweets    verkortingen    nieuwe melding    forum




Deze meldingen zijn onder voorbehoud van wijzigingen, typefouten en dergelijke. Alle informatie is verkregen via vrije nieuwsgaring. Elke melding is welkom.

Weet je een leuke rit? Deel die informatie dan met anderen! Ik werk niet bij "het spoor" en heb geen toegang tot aan­schrijvingen. Dienstregelingen kan ik alleen bekendmaken dankzij mijn tipgevers. Let op: bijzondere treinen kunnen altijd onverwacht vervallen, te vroeg of te laat rijden, of plotseling een andere route nemen.

Berichten over bijeenkomsten, hoogtijdagen bij museumlijnen, tentoonstellingen en dergelijke plaats ik alleen op verzoek van de organisator zelf. Programma's kunnen wijzigen. Raadpleeg daarom altijd de site van de organisator voor actuele informatie.

Het is mogelijk om meldingen per mail te ontvangen. Daarvoor moet je lid worden van mijn forum en aangeven dat je "Individual Emails" wilt ontvangen. Het forum wordt ook gebruikt voor berichten die op het laatste moment binnenkomen en daarom niet meer in de agenda komen. Wie niets wil missen, abonnere zich op het forum.

Voorbije gebeurtenissen kun je vaak terugvinden in het archief.


Uw mededeling in deze agenda? Dat kost niets.
Een commerciële boodschap? Dat kost weinig.





Ritten & bijeenkomsten



Woensdag 18 oktober 2017: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

Tram toen en nu

Foto-presentatie door Erwin Voorhaar.

Trams zijn niet weg te denken uit ons straatbeeld. Maar vroeger was dit soort openbaar vervoer op nog veel meer plaatsen te vinden. Vanavond neemt Erwin Voorhaar ons mee op reis. Langs verdwenen en bestaande trambedrijven in binnen-en buitenland. Met beelden van toen en nu. Wat is verdwenen? Wat is totaal veranderd? Of is alles nog hetzelfde? Aan de hand van prentbriefkaarten zien we het “toen”, en met foto’s van nu, gemaakt door de presentator beleven we het heden. De toekomst en de vele musea met trams worden ook niet vergeten. We zetten de zaken vanavond tegenover elkaar, maar vooral ook “op een rijtje”. Na afloop zie je de verschillen en ben je verbaasd over de overeenkomsten. Kom kijken naar trams toen en nu!

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Donderdag 19 oktober 2017: Railtheater Amsterdam

Met de Rhätische Bahn op reis. Filmprogramma door René Platjouw.

SBO De Kans, Thomas van Aquinostraat 2, Amsterdam-Slotermeer. Zaal open 19.40 uur, aanvang 20.00 uur. Toegang € 4,50. www.traminfo.nl/railtheater.html


Zaterdag 21 oktober 2017: modelspoor­beurs SMC de Stoomfluit

Van 10 tot 15 uur in ontmoetingscentrum "De Vredehorst", Zuidwoldigerweg 32, Hoogeveen.
smc-de-stoomfluit.webnode.nl


Zaterdag 21 t/m zondag 29 oktober 2017: op reis met de oudste locomotief

Tijdens de herfstvakantie biedt de Museumstoomtram een uitgebreid programma met extra activiteiten voor de jongste bezoekers. Tijdens de speurtocht Stoomsafari ontdek je hoe de oudste nog rijdende locomotief van Nederland met water en vuur in beweging komt.

Stoomsafari

Locomotief NS 6513 is de oudste nog rijdende locomotief in Nederland. De locomotief uit 1887 rijdt sinds dit jaar weer na een restauratie in het museum. In de herfst­vakantie kan met deze en nog een andere stoom­loco­motief worden meegereisd van Hoorn naar Medemblik. Iedere ochtend wordt de locomotief opgestookt voor de reis en daar kun jij bij helpen. Naast het stoken van de kolen kun je je onderweg verkleden als Ot en Sien of helpen met het inladen van de goederen. Tijdens de herfstvakantie ontvang je een gratis koffer vol opdrachten waarmee je op Stoomsafari gaat!

Uitgebreide dienstregeling

De stoomtrams vertrekken uit Hoorn om 10.40 uur en 11.40 uur, vanuit Medemblik om 13.20 uur en 15.20 uur. De grote historische veerboot ‘Friesland’ vertrekt uit Enkhuizen om 10.40 uur en uit Medemblik om 13.20 uur. Op zaterdag 28 en zondag 29 oktober vindt onderhoud aan het spoor plaats en worden de bezoekers met historische bussen vervoerd tussen tramstations Hoorn en Wognum, waar de stoomtramrit op die dagen begint en eindigt.

Voor etickets en reisplanner: www.stoomtram.nl.


Dinsdag 24 oktober 2017: NVBS-bijeenkomst in Hoorn

Uit het NVBS schatkamer-archief

Een beamerpresentatie door René Platjouw.

Sinds mei 2014 is René beheerder in Amersfoort van het NVBS-archief, Tramwegen Nederland. Het is een ware schatkamer van oude en nieuwe foto’s, dia’s, tekeningen en noem maar op. Het doel van de NVBS-collectie is een overzicht te kunnen geven van alles wat met spoor- en tram in ons land te maken heeft (gehad). Uit die enorme collectie heeft René een willekeurige selectie gemaakt van aparte zaken of zomaar gewoon van mooie foto’s, waarbij we nu niet naar trams kijken, maar specifiek naar het spoor. Stoom, diesel of elektrisch, alle tractievormen komen wel aan bod, zelfs de 1 pk-versie. En weet wel, dat u als NVBS-lid op afspraak in dit archief kunt neuzen. Kortom een bijzonder gevariëerde avond.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Noord-Holland Noord vinden plaats in de stationsrestauratie van de Museum­stoomtram, Van Dedemstraat 8, Hoorn (te bereiken via de loopbrug vanaf het NS-station). De avonden beginnen om 20.00 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Woensdag 25 oktober 2017: NVBS-bijeenkomst in Ugchelen (Apeldoorn)

Australië: de grote steden per trein

Presentatie door Paul Muré.

In 2016 maakte een klein groepje NVBS-leden een reis langs de grote steden in het zuidoosten van Australië. Voor allen was het een ‘nieuwe’ reisbestemming en een kennismaking met de grote variatie aan railvervoer die hier te vinden is. We beginnen in Brisbane, aan de oostkust, waar voorstadstreinen en het nieuwe trambedrijf in Goldcoast de aandacht trekken. Met een op de Britse HST gebaseerde trein reizen we naar Sydney, een stad die ooit het grootste tramnet van het zuidelijk halfrond bezat, en waar nu weer één nieuwe tramlijn is aangelegd. Een indrukwekkend voorstadsnet brengt de reiziger tot in de verre omtrek. We bezoeken ook het trammuseum in Loftus en zien uiteraard de Harbor Bridge en het Operahouse. Op weg naar Adelaide komen we langs de ‘12 Apostelen’, een aantal bijzondere rotsformaties in zee. En we ontmoeten het symbool bij uitstek van Australië: de kangoeroe. Verder bezoeken we op weg naar Adelaide de unieke paardentram van Victor Harbor, een museumlijn met stoomtractie en we zien iets van het spoorwegverkeer op de lange afstand. In Adelaide zelf rijdt – naast de Duitse ‘spoorbus’ - ook weer een nieuwe tram en kijken we rond in het spoorwegmuseum. Tot slot komen we dan in Melbourne, dat op dit moment het grootste tramnet ter wereld bezit. Maar ook is er een uitgestrekt voorstadsnet met elektrische en dieseltreinen en nemen we een kijkje in Ballarat, waar een museumtram rijdt op de sporen van het oorspronkelijke trambedrijf. Zowel spoor, tram en railmusea komen in dit programma uitgebreid aan bod, waarbij ook de omgeving niet wordt vergeten. Het wordt een kennismaking met een andere, maar heel prettige wereld!

Locatie, tijd, kosten

"De Duiker" (Bronkerk), Hoenderloseweg 10, Ugchelen. Te bereiken met bus 12 vanaf station Apeldoorn. Zaal open 19.00, aanvang 19.30 uur, toegang € 3,00. www.nvbs.com/apeldoorn


Vrijdag 27 t/m zondag 29 oktober 2017: Tanzzug nach Egmond aan Zee

Duitse gezelschapstrein via Venlo en Utrecht naar Alkmaar, daarna per bus naar Egmond aan Zee. Aankomst vrijdagmiddag, vertrek zondagmiddag. www.mueller-touristik.de/...


Zondag 29 oktober 2017: einde zomertijd (klok uur achteruit)

Bij de overgang van winter- naar zomer­tijd gaan de stations­klokken vanaf 2 uur 's nachts sneller draaien tot ze 3 uur aangeven. Bij de over­gang van zomer- naar winter­tijd staan de stations­klokken 's nachts om 2 uur een uur stil. Dit kun je zelf op het perron controleren!

De zomertijd duurt langer, maar de ‘echte’ tijd is de wintertijd. Zie ook spoortijden.


Woensdag 1 november 2017: NVBS-bijeenkomst in Arnhem

Innotrans

Een presentatie door Frans Blanker.

De tweejaarlijkse vakbeurs "InnoTrans" in Berlijn is ’s werelds grootste beurs op het gebied van railvervoer. Veel nieuw materieel beleeft hier zijn première, waardoor het ook een eldorado is voor spoorwegliefhebbers. Presentator Frans Blanker bezocht InnoTrans sinds 1998 regelmatig en berichtte daar ook over in "Op de Rails". Vanavond zie je een uitgebreider fotografisch verslag. We zien het materieel bovendien ook "dynamisch" in de dagelijkse exploitatie in diverse Europese landen.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de NVBS-afdeling Oost vinden plaats in ontspanningsgebouw “De Uithoek”, Noordelijke Parallelweg 150, op emplacement Arnhem Berg. Een kwartier lopen vanaf Arnhem Centraal, ook bereikbaar met bus 9. Zaal open 19.30, aanvang 20.00, einde rond 22.30 uur. Toegangsprijs € 2,50, introducés zijn altijd welkom.


Donderdag 2 november 2017: Railtheater Amsterdam

Berliner Metamorphosen (deel 2). Presentatie door John Krijgsman.

SBO De Kans, Thomas van Aquinostraat 2, Amsterdam-Slotermeer. Zaal open 19.40 uur, aanvang 20.00 uur. Toegang € 4,50. www.traminfo.nl/railtheater.html


Vrijdag 3 t/m zondag 5 november 2017: Eurospoor in Utrecht

De 25e editie van Eurospoor. Jaarbeurs Utrecht, hallen 2, 3 en 4. www.eurospoor.nl


Maandag 6 november 2017: NVBS-bijeenkomst in Utrecht

Spoorwegherinneringen op foto en film

Presentatie door Kees van de Meene.

Het programma begint met het ophalen van een aantal fotografische spoorherinneringen met een licht quizgehalte onder het motto ’wat, waar, waarom’. Daarna volgen video-opnamen van de NVBS-winterreis van 1997 naar Oekraïne, met veel stoom in de sneeuw. En tot besluit opnamen van de NVBS-reis in 2008 naar Syrië en Jordanië toen het in Syrië wel heel anders was dan nu.

Locatie, tijd, kosten

Nederlands Volksbuurtmuseum, Waterstraat 27-29, Utrecht (tegenover de Jacobikerk). Zaal open 19.00 uur, het programma duurt van 19.45 tot ongeveer 22.30 uur. Toegang € 3,00 per persoon. www.nvbs.com/utrecht


Donderdag 9 november 2017: Railtheater Amsterdam

Vijflandentocht per Pullman. Digitale diapresentatie door Bert van der Kruk.

SBO De Kans, Thomas van Aquinostraat 2, Amsterdam-Slotermeer. Zaal open 19.40 uur, aanvang 20.00 uur. Toegang € 4,50. www.traminfo.nl/railtheater.html


Dinsdag 14 november 2017: NVBS-bijeenkomst in Hoorn

Jeugdherinneringen en meer aan de Haarlemmermeerspoorlijnen

Een beamerpresentatie door Cees Pols.

De presentator laat in een Power Point-presentatie vooral de lijnen zien rond Uithoorn en de fabrieks­aansluitingen op die lijnen rond de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. De kleine terugblik naar stoom op de lijnen en de lijnen in oorlogstijd wordt omlijst met persoonlijke ervaringen aan de hand van dia’s en foto’s uit het privéarchief en die van anderen.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Noord-Holland Noord vinden plaats in de stationsrestauratie van de Museum­stoomtram, Van Dedemstraat 8, Hoorn (te bereiken via de loopbrug vanaf het NS-station). De avonden beginnen om 20.00 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Woensdag 15 november 2017: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

British Railways diesel in de jaren 1950 - 1970

Foto-presentatie door Sicco Dierdorp en Leo de Jong.

In deze Powerpoint-presentatie door Sicco Dierdorp en Leo de Jong wordt de dieseltractie van British Railways tussen 1950 en 1970 aan je voorgesteld.

De LMS was de eerste spoorwegmaatschappij in het Verenigd Koninkrijk die vanaf 1933 op grote schaal dieseltractie toepaste, nog voor de rangeerdienst. Deze ontwikkeling resulteerde in de bekende Engelse standaard rangeerloc (de ‘bakkies’). Voor hoofdlijnen werden na WO II enkele prototype diesellocs ontwikkeld, maar hield BR voorlopig vast aan stoom. In 1955 verschenen wel de eerste dieseltreinstellen, de zgn. Derby Lightweights. Dit was ook het jaar van het ambitieuze Modernisation Plan.

Er werden 174 diesellocs besteld, die waren bedoeld als prototype. Maar doordat BR verlies begon te maken, nam de druk toe om meer dieselmaterieel te bestellen. De diesels moesten BR weer winstgevend maken. Locs en treinstellen werden vanaf eind jaren 50 in grote hoeveel­heden bij de Engelse industrie gebouwd. Niet al dit materieel was een succes en sommige verdwenen net zo snel als de stoomlocs, die de diesels moesten vervangen. Het dankzij Dr. Beeching snel krimpende spoorwegnet maakte snelle afvoer van de minder geslaagde typen mogelijk.

In deze presentatie – grotendeels in kleur – krijg je de grote variatie aan typen te zien. Deze presentatie is mede mogelijk dankzij Colour-Rail.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Weekend 18 en 19 november 2017: optreden NS Harmonieorkest

Najaarsconcerten. www.nsharmonie.nl


Dinsdag 21 november 2017: Plusdag Spoorwegmuseum

Iedere derde dinsdag van de maand is er een Plusdag, met een nostalgisch programma voor senioren en andere geïnteresseerden. Gratis rondleidingen en lezingen. Ook kunt u zich laten scheren door barbier Jan. www.spoorwegmuseum.nl


Dinsdag 21 november 2017: NVBS-bijeenkomst in Hilversum

Treinreis naar Moermansk en Nikel (deel 2)

Beamerpresentatie van Ernst van Gulden.

We vervolgen de reis die u op 17 januari 2017 gepresenteerd kreeg. Vanuit Kaliningrad via Wit-Rusland, de Baltische Staten en de stad Sint-Petersburg naar het “hoge noorden” van Rusland. Door Moermansk rijden we met de reguliere trein naar het noordelijkste station ter wereld: Nikel (genoemd naar het aldaar gewonnen nikkelerts). Behalve de voor de meesten van ons tamelijk exclusieve stations- en tramplaatjes, zult u vanavond ook de nodige cultuur, natuur en andere opnamen voorgeschoteld krijgen. Reisleider Ernst van Gulden staat opnieuw garant voor goede beelden en een goede toelichting.

Locatie, tijd, kosten

Op de maandelijkse bijeenkomsten is iedereen welkom: leden en niet-leden, jong en oud. Adres: Wijkcentrum “Riebeeck”, Van Riebeeckweg 50, 1212 EM Hilversum. In de buurt kunt u gratis parkeren. De voorstelling begint om 19.45 uur, de zaal en bar zijn open om 19.15 uur. Er is een pauze rond 21.00 uur en we eindigen niet later dan 22.30 uur. De entree bedraagt € 2,50. www.nvbs.com/gooi


Woensdag 22 november 2017: NVBS-bijeenkomst in Ugchelen (Apeldoorn)

Berliner Metamorphosen

Presentatie door John Krijgsman.

John Krijgsman vertoont beelden bij een verhaal over de stad met vier sektoren, twee politieke systemen en twee metro- en trambedrijven, over een halve hoofdstad en een ommuurde vrije stad, over een gesplitste S-Bahn, over spookstations en twee Hauptbahnhöfe, over de Deutsche Reichsbahn die alle grenzen overschreed en over hoe alles na 1989 weer samensmolt.

Vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog vond stapsgewijs een deling van Duitsland en Berlijn plaats, die werd voltooid met de bouw van de Berlijnse Muur op 13 augustus 1961. Het openbaar vervoer moest zich aan deze omstandigheden aanpassen, wat leidde tot bijzondere en soms bizarre situaties. Aan het railnet werd heel wat vertimmerd en dat ging door tot eind 1989 de Koude Oorlog afliep. Toen werd het tijd om de rails in en om de stad aan te passen aan de nieuwe tijd.

Tegenwoordig staat de hoofdstad op de eerste plaats in Duitsland met de omvang van de netwerken van tram-, U-Bahn- en S-Bahn. Het nieuwe Hauptbahnhof behoort tot de meest imposante van Europa. Steeds minder herinnert aan het gesplitste verleden van de stad, maar ruim een kwart eeuw na de val van De Muur rijden er nog altijd railvoertuigen van DDR-fabricaat in de dagelijkse dienst.

De presentator bezocht Berlijn en omstreken sinds 1973 meer dan honderd keer en maakte er zo'n 12.000 dia's en digitale opnamen van de stad en het railvervoer. In de afgelopen decennia ging hij vaak terug naar dezelfde plekken om daar keer op keer de veranderingen vast te leggen.

Vanavond deel 1 van een tweeluik over de metamorfosen die zich in ruim vier decennia overal in Berlijn hebben voltrokken.

Locatie, tijd, kosten

"De Duiker" (Bronkerk), Hoenderloseweg 10, Ugchelen. Te bereiken met bus 12 vanaf station Apeldoorn. Zaal open 19.00, aanvang 19.30 uur, toegang € 3,00. www.nvbs.com/apeldoorn


Donderdag 23 november 2017: Railtheater Amsterdam

De Gooische Stoomtram. Presentatie door Ron Couvée.

SBO De Kans, Thomas van Aquinostraat 2, Amsterdam-Slotermeer. Zaal open 19.40 uur, aanvang 20.00 uur. Toegang € 4,50. www.traminfo.nl/railtheater.html


Zaterdag 25 november 2017: Winter Event bij Smit Klassiek

Smit Klassiek, Buys Ballotstraat 2, Oud-Beijerland. Open dag waarop je de collectie oude auto's, fietsen en andere voertuigen kunt zien. Van 10 tot 20.00 uur; toegang gratis. De rest van het jaar is de collectie alleen toegankelijk voor gasten. www.smitklassiek.nl


Donderdag 30 november 2017: Railtheater Amsterdam

Filmproducties van Willem Dijkman. Presentatie door Railtheater Amsterdam.

SBO De Kans, Thomas van Aquinostraat 2, Amsterdam-Slotermeer. Zaal open 19.40 uur, aanvang 20.00 uur. Toegang € 4,50. www.traminfo.nl/railtheater.html


Maandag 4 december 2017: NVBS-bijeenkomst in Utrecht

Uit de NVBS-schatkamer

Presentatie door René Platjouw.

Sinds mei 2014 is René beheerder in Amersfoort van het NVBS-archief, Tramwegen Nederland. Het is een ware schatkamer van oude en nieuwe foto’s, dia’s, tekeningen en noem maar op. Het doel van de NVBS-collectie is een overzicht te kunnen geven van alles wat met spoor- en tram in ons land te maken heeft (gehad). Uit die enorme collectie heeft René een willekeurige selectie gemaakt van aparte zaken of zomaar gewoon van mooie foto’s, waarbij we niet alleen naar trams kijken, maar ook naar het spoor. En weet wel, dat u als NVBS-lid op afspraak in dit archief kunt neuzen. Kortom een bijzonder gevarieerde avond.

Locatie, tijd, kosten

Nederlands Volksbuurtmuseum, Waterstraat 27-29, Utrecht (tegenover de Jacobikerk). Zaal open 19.00 uur, het programma duurt van 19.45 tot ongeveer 22.30 uur. Toegang € 3,00 per persoon. www.nvbs.com/utrecht


Dinsdag 5 t/m woensdag 13 december 2017: Spoorwegmuseum gesloten

Het Spoorwegmuseum is gesloten in verband met het Allerhande Kerstfestival van Albert Heijn.

Op 19 december gaat de ijsbaan open. Van 23 december t/m 7 januari 2018 is het Winter Station.


Woensdag 6 december 2017: NVBS-bijeenkomst in Arnhem

De Geldersche Tram

Presentatie door Jaap Nieweg.

GTW-kenner Jaap Nieweg neemt ons mee langs het smalle spoor dat ooit de Gelderse Achterhoek ontsloot en verbinding gaf met de rest van Nederland. Met kennis uit de eerste hand, prachtige anekdotes en fraaie beelden zal hij ons ongetwijfeld een aangename, nostalgische avond bezorgen.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de NVBS-afdeling Oost vinden plaats in ontspanningsgebouw “De Uithoek”, Noordelijke Parallelweg 150, op emplacement Arnhem Berg. Een kwartier lopen vanaf Arnhem Centraal, ook bereikbaar met bus 9. Zaal open 19.30, aanvang 20.00, einde rond 22.30 uur. Toegangsprijs € 2,50, introducés zijn altijd welkom.


Zaterdag 9 december 2017: SSN Kerstexpres

Bezoek aan de kerstmarkt bij de VSM. De trein wordt getrokken door loc 01 1075. Vertrek rond 10.00 uit Rotterdam Centraal. Via de opstapstations Gouda en Amersfoort naar Apeldoorn en Beekbergen, aankomst rond 15.00 uur. Aan het begin van de avond weer terug, aankomst in Rotterdam rond 21.30 uur. www.stoomstichting.nl


Dinsdag 12 december 2017: NVBS-bijeenkomst in Hoorn

De Bijvangst - 2

Een diapresentatie door Huib. Binkhorst.

Een van oorsprong Haagse-elektrieke-trammetjeshobbyist fotografeert ook wel eens een trein. Dat lazen wij al eens, en dat klopt. In deze tweede aflevering gaan we verder vanaf ongeveer het midden van de jaren zeventig. Veel is nog in oude kleuren, maar het wordt wel steeds geler. Vele inmiddels uit de normale dienst verdwenen materieel­soorten komen aan het licht. Met ook steeds vaker ook iets uit de nabije buitenlanden - want de studentenactieradius neemt gestaag toe - brengt dit programma nostalgie-met-een-grote-N. Het is niet uitgesloten dat er door dit typische treinenprogramma af en toe toch ook een tram langs spoort. Al was het maar om te begrijpen waarom de presentator nu juist op dat moment op die plek toch weer de camera richtte op het grootspoor.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Noord-Holland Noord vinden plaats in de stationsrestauratie van de Museum­stoomtram, Van Dedemstraat 8, Hoorn (te bereiken via de loopbrug vanaf het NS-station). De avonden beginnen om 20.00 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Woensdag 13 december 2017: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

Van Bosporus naar Rode Zee

Foto/film-presentatie door Ron Couvée en John Tapking.

In oktober 2008 maakte een groep van 42 NVBS-leden een reis naar Turkije, Syrië en Jordanië, waarvan John Tapking een uitgebreide film maakte. We beginnen in Istanbul met de Aya Sofia, Blauwe Moskee, Topkapi-paleis en de Bazaar en verplaatsen ons daar per tram, metro en de funiculaire. Met de veerboot maken we de oversteek naar het door de Duitsers in 1913 gebouwde treinstation Haydarpasa aan de Aziatische kant. Via Eskiçehir en Ankara reizen we naar Adana, vlakbij de grens met Syrië.

In Syrië bezoeken we Aleppo met zijn beroemde Citadel en Souq, de havenstad Latakia en de hoofdstad Damascus. Van Aleppo naar Damascus reizen we in een modern Koreaans treinstel. De werkplaats Cadem is een Walhalla voor de stoomliefhebber. Hier begint onze reis over de beroemde Hedjaz-spoorlijn, die ons via Amman naar Qatrana in het zuiden van Jordanië zal brengen.

Het is treurig, dat veel van de getoonde beelden van de Syrische steden in deze vorm verleden tijd zijn door de enorme verwoestingen gedurende vele jaren burgeroorlog. Ter ondersteuning van het filmverhaal zullen ook foto’s worden getoond van Ron Couvée.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Donderdag 14 december 2017: Railtheater Amsterdam

Nederlandse herinneringen van ruim 50 jaar geleden. Een digitaal diaprogramma van Karel Hoorn.

SBO De Kans, Thomas van Aquinostraat 2, Amsterdam-Slotermeer. Zaal open 19.40 uur, aanvang 20.00 uur. Toegang € 4,50. www.traminfo.nl/railtheater.html


Zaterdag 16 december 2017: oliebollenrit Stichting Hondekop

Rondrit met treinstel 766. www.mat54.nl


Maandag 18 december 2017: Rode Kruis Jubileumtrein

Rit met Hondekop 766. Hilversum 18.40, Amersfoort 18.55-19.05, Apeldoorn 19.20. Ook weer terug naar Hilversum. (Doorgaans is de 766 gestald in Nijmegen.) www.rodekruis.nl


Dinsdag 19 december 2017: Plusdag Spoorwegmuseum

Iedere derde dinsdag van de maand is er een Plusdag, met een nostalgisch programma voor senioren en andere geïnteresseerden. Dit bestaat uit een gratis rondleiding en een lezing. Ook kunt u zich laten scheren door barbier Jan. Zie www.spoorwegmuseum.nl/...


Dinsdag 19 december 2017: NVBS-bijeenkomst in Hilversum

NS-Dieselvijven van 1940 – 1974

Beamerpresentatie door Daan Viergever en Ed Janssen.

Op 22 april 1940 vond de presentatie plaats van de DE5. Het plan was deze treinen in te zetten voor een snelle verbinding van het westen naar Noord- en Oost- Nederland. Ook zouden ze op middelgrote trajecten naar het buitenland kunnen rijden. De stellen waren geschikt voor een snelheid tot 160 km/h. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en de daarop volgende schaarste aan vloeibare brandstof, kwam van al die mooie plannen niets terecht.

De door het oorlogsgeweld zwaar beschadigde stellen werden deels hersteld. In totaal zijn veertien stellen weer opgebouwd. Enkele reden nog als exprestreinen naar Groningen en Leeuwarden, maar door de elektrificatie in 1952 kwam daaraan een einde. Van 1950 tot 1958 kwamen ze goed tot hun recht tussen Nijmegen en Vlissingen en Enschede – Roermond.


Amsterdam 1970, foto Nico Spilt

Na de elektrificatie van de Zeeuwse lijn en door de instroom van de Blauwe Engelen in Oost-Nederland verhuisden de Dieselvijven naar secundaire baanvakken. We zagen ze in Noord-Holland op de lijn naar Enkhuizen, in de Betuwe tussen Dordrecht, Geldermalsen en Arnhem, in de Achterhoek naar Winterswijk en in Overijssel tussen Zwolle en Emmen.

De NVBS kon in 1973 afscheid nemen met een rit naar Groningen. Een jaar later ontfermde sloper Koek in Mijdrecht zich over de stellen. Wat rest zijn nog enkele onderdelen, foto’s, filmpjes en vooral herinneringen. Het Spoorwegmuseum “had al een dieseltrein”.

Locatie, tijd, kosten

Op de maandelijkse bijeenkomsten is iedereen welkom: leden en niet-leden, jong en oud. Adres: Wijkcentrum “Riebeeck”, Van Riebeeckweg 50, 1212 EM Hilversum. In de buurt kunt u gratis parkeren. De voorstelling begint om 19.45 uur, de zaal en bar zijn open om 19.15 uur. Er is een pauze rond 21.00 uur en we eindigen niet later dan 22.30 uur. De entree bedraagt € 2,50. www.nvbs.com/gooi


Donderdag 21 december 2017: Railtheater Amsterdam

Gevarieerd het jaar uit. Een digitale RTA-filmpresentatie van Hans Vos.

SBO De Kans, Thomas van Aquinostraat 2, Amsterdam-Slotermeer. Zaal open 19.40 uur, aanvang 20.00 uur. Toegang € 4,50. www.traminfo.nl/railtheater.html


Woensdag 27 december 2017: NVBS-bijeenkomst in Ugchelen (Apeldoorn)

Presentatie door eigen leden

Vanavond willen wij de vaste bezoekers van onze bijeenkomsten de gelegenheid bieden om korte presentaties van eigen werk te laten zien. Wij vragen aan hen die iets willen vertonen, dat te laten weten in oktober of november, via apeldoorn@nvbs.com.

Locatie, tijd, kosten

"De Duiker" (Bronkerk), Hoenderloseweg 10, Ugchelen. Te bereiken met bus 12 vanaf station Apeldoorn. Zaal open 19.00, aanvang 19.30 uur, toegang € 3,00. www.nvbs.com/apeldoorn


Vrijdag 29 december 2017: Oliebollenrit NVBS


Roermond 1968, foto Nico Spilt

Rondrit vanuit Utrecht door Noord-Holland met mat.'46. Inschrijven mogelijk vanaf 10 november via www.nvbs.com


2018


Donderdag 11 januari 2018: Railtheater Amsterdam

2017 op rails (diavoorstelling).

SBO De Kans, Thomas van Aquinostraat 2, Amsterdam-Slotermeer. Zaal open 19.40 uur, aanvang 20.00 uur. Toegang € 4,50. www.traminfo.nl/railtheater.html


Dinsdag 16 januari 2018: NVBS-bijeenkomst in Hilversum

Spoorwegen in de U.S.A.

Beamerpresentatie door Cock Koelewijn.

De Verenigde Staten zijn een “echt” spoorwegland. Dat klinkt misschien vreemd, want bij spoorwegen denken veel mensen in eerste instantie aan reizigerstreinen. De “railway scene” in de Verenigde Staten wordt echter geheel bepaald door het goederenvervoer. Niet minder dan 40 procent van het goederenverkeer in de VS verloopt via de rails, bijna drie keer zoveel als in Europa. Vanavond een presentatie over het spoorwegverkeer in de VS, waarin de diverse aspecten van het Amerikaanse railverkeer aan bod komen. Daarbij ook enkele tips voor wie zelf op reis wil naar de VS.

Locatie, tijd, kosten

Op de maandelijkse bijeenkomsten is iedereen welkom: leden en niet-leden, jong en oud. Adres: Wijkcentrum “Riebeeck”, Van Riebeeckweg 50, 1212 EM Hilversum. In de buurt kunt u gratis parkeren. De voorstelling begint om 19.45 uur, de zaal en bar zijn open om 19.15 uur. Er is een pauze rond 21.00 uur en we eindigen niet later dan 22.30 uur. De entree bedraagt € 2,50. www.nvbs.com/gooi


Woensdag 17 januari 2018: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

Berliner Metamorphosen, deel 1

Foto-presentatie door John Krijgsman.

John Krijgsman vertoont beelden bij een verhaal over de stad met vier sektoren, twee politieke systemen en twee metro- en trambedrijven, over een halve hoofdstad en een ommuurde vrije stad, over een gesplitste S-Bahn, over spookstations en twee Hauptbahnhöfe, over de Deutsche Reichsbahn die alle grenzen overschreed en over hoe alles na 1989 weer samensmolt.

Vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog vond stapsgewijs een deling van Duitsland en Berlijn plaats, die werd voltooid met de bouw van de Berlijnse Muur op 13 augustus 1961. Het openbaar vervoer moest zich aan deze omstandigheden aanpassen, wat leidde tot bijzondere en soms bizarre situaties. Aan het railnet werd heel wat vertimmerd en dat ging door tot eind 1989 de Koude Oorlog afliep. Toen werd het tijd om de rails in en om de stad aan te passen aan de nieuwe tijd.

Tegenwoordig staat de hoofdstad op de eerste plaats in Duitsland met de omvang van de netwerken van tram-, U-Bahn- en S-Bahn. Het nieuwe Hauptbahnhof behoort tot de meest imposante van Europa. Steeds minder herinnert aan het gesplitste verleden van de stad, maar ruim een kwart eeuw na de val van De Muur rijden er nog altijd railvoertuigen van DDR-fabrikaat in de dagelijkse dienst.

De presentator bezocht Berlijn en omstreken sinds 1973 meer dan honderd keer en maakte er zo'n 12.000 dia's en digitale opnamen van de stad en het railvervoer. In de afgelopen decennia ging hij vaak terug naar dezelfde plekken om daar keer op keer de veranderingen vast te leggen.

Vanavond deel 1 van een tweeluik over de metamorfosen die zich in ruim vier decennia overal in Berlijn hebben voltrokken.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Woensdag 24 januari 2018: NVBS-bijeenkomst in Ugchelen (Apeldoorn)

Trams in en om Brussel, in de Ardennen en in Noord-Frankrijk

Presentatie door Bert van Raaij.

Deze avond beginnen we met de MIVB, de Brusselse stadstram. Tot in de jaren 60 bezat Brussel een zeer omvangrijk tramnet, dat alle stadswijken bediende. Vanaf de jaren 70 werd het tramnet sterk ingekrompen, deels door het samenvoegen van tramlijnen en deels door het omzetten ervan in buslijnen. Ook ging een deel van het tram-net ondergronds: de pré-metrotunnels. Vanaf de jaren 80 werd deze “pré-metro” omgezet in een echte metro en verdwenen er een groot aantal tramtrajecten. De bovengrondse tram is grotendeels uit het oude stadscentrum verbannen, maar daarbuiten kunnen er gelukkig nog steeds lange tramritten gemaakt worden.

Het uitgebreide net van buurttrams in de regio Brussel krijgt ook aandacht. De laatste trams verdwenen hier in 1978. Daarna maken we nog even een uitstapje naar de Ardennen, waar we de dieseltjes van de TTA en in Han bekijken. Als de tijd het toelaat, sluiten we de avond af met een bezoek aan het Franse deel van Henegouwen en Vlaanderen, waar we de tram in Valenciennes en Lille bezoeken.

Locatie, tijd, kosten

"De Duiker" (Bronkerk), Hoenderloseweg 10, Ugchelen. Te bereiken met bus 12 vanaf station Apeldoorn. Zaal open 19.00, aanvang 19.30 uur, toegang € 3,00. www.nvbs.com/apeldoorn


Dinsdag 20 februari 2018: NVBS-bijeenkomst in Hilversum

InnoTrans en omstreken

Presentatie door Frans Blanker.

De tweejaarlijkse vakbeurs “InnoTrans” in Berlijn is ’s werelds grootste beurs op het gebied van railvervoer, met bezoekers en exposanten uit de hele wereld. Veel nieuw materieel beleeft hier zijn première, waardoor het ook een eldorado is voor spoorwegliefhebbers. Presentator Frans Blanker bezocht InnoTrans sinds 1998 regelmatig en berichtte daar ook over in “Op de Rails”. Vanavond ziet u een uitgebreider fotografisch verslag, waarin ook de beurs van dit jaar is vertegenwoordigd. We zien het materieel niet alleen “statisch” op het beursterrein, maar ook “dynamisch” in de dagelijkse exploitatie in diverse Europese landen. Het spreekt voor zich, dat Berlijn en omstreken, met veel interessante spoorlijnen en trambedrijven niet wordt vergeten!

Locatie, tijd, kosten

Op de maandelijkse bijeenkomsten is iedereen welkom: leden en niet-leden, jong en oud. Adres: Wijkcentrum “Riebeeck”, Van Riebeeckweg 50, 1212 EM Hilversum. In de buurt kunt u gratis parkeren. De voorstelling begint om 19.45 uur, de zaal en bar zijn open om 19.15 uur. Er is een pauze rond 21.00 uur en we eindigen niet later dan 22.30 uur. De entree bedraagt € 2,50. www.nvbs.com/gooi


Woensdag 21 februari 2018: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

De Duitse Waddeneilanden

Foto/film-presentatie door Peter Doove.

Op de Duitse Waddeneilanden voor de kust van Ostfriesland was de trein het aangewezen vervoermiddel tussen de dorpen op het eiland en de aanlegplaats van de veerboot. Op alle eilanden was ooit spoorvervoer. Nu is er nog op vier eilanden railvervoer aanwezig.

Borkum heeft een flinke dubbelsporige spoorlijn. Gemotoriseerd verkeer is op het eiland toegestaan. De lijntjes op Langeoog en Wangerooge zijn er niet alleen voor het vervoer van toeristen, maar ook voor het vervoer van alles wat op het eiland nodig is. Spullen voor de supermarkt en voor de aannemer worden per schip en trein vervoerd. Er is geen gemotoriseerd vervoer op deze eilanden. Op Spiekeroog wordt een stukje van de oude spoorweg geëxploiteerd met een paardentram. Het eiland is zo compact dat je er zelfs geen fiets kunt huren. Er rijdt tegenwoordig modern materieel op de eilanden. Om met het oude materieel van de “Inselbahn” te reizen kun je terecht bij museumbedrijven zoals de DEV in Bruchhausen-Vilsen en bij de Harzer Schmalspurbahnen.

Peter Doove vertelt over de spoorlijnen op de Duitse Waddeneilanden en in Ostfriesland, die hij in 2001 en 2013 bezocht. We reizen van de Eemshaven tot Wilhelmshaven en doen alle Waddeneilanden en plaatsen als Emdem, Aurich en Esens aan. Er zijn o.a. oude foto’s te zien van de Kreisbahn Aurich en Spiekeroog, foto’s uit het Moor-museum te Wiesmoor en (dankzij internet) het niet toegankelijke smalspoor op Minsener Oog. Na de pauze worden drie films uit 2013 vertoond, die een impressie geven van het vervoer zoals dat op Borkum, Langeoog en Wangerooge plaatsvindt.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Woensdag 28 februari 2018: NVBS-bijeenkomst in Ugchelen (Apeldoorn)

De Rhaetische Bahn door de jaren heen

Een (dia)lezing door Hans Bikker.

Een reis door Graubuenden met de Rhaetische Bahn vanaf 1983 tot heden. Een korte inleiding vooraf hoe onze landgenoot Willem-Jan Holsboer de grondslag heeft gelegd voor het huidige smalspoornet van de Rhaetische Bahn. Waarbij de overweldigende natuur niet zal worden overgeslagen. We starten de reis in Chur en gaan door de Rijnkloof naar Disentis. We keren terug Reichenau-Tamins en reizen via de Albulalijn naar het thans in verbouwing zijnde station St.Moritz. We stappen hier over op de Berninalijn, die via het hoogste punt van de Rhaetische Bahn station Bernina Ospizio, 2353 meter hoogte, via Poschiavo, waar een depot van de Ferrovia Retica is gevestigd, afzakt naar het Italiaanse Tirano op 429 meter.Na de pauze pakken we de draad weer op in Pontresina en vervolgen onze reis via het Engadin naar het eindpunt Scuol-Tarasp. Van hieruit maken een grote sprong naar Filisur voor de laatste etappe via de Zuegenschlucht naar Davos. Via de Wolfgangpas arriveren we in Klosters waar de Vereinatunnel uitmondt. Hierna vervolgen we onze tocht naar Landquart waar de centrale werkplaats is gevesigd. Na bezoek hiervan reizen we verder naar Chur en rijden door deze stad naar het hooggelegen Arosa. De reis door Graubuenden is hiermee echter nog niet ten einde. We sluiten af in het Misox, waar de Rhaetische Bahn tot 2003 de exploitatie verzorgde. De impressies die gemaakt zijn in de prachtige natuur spreken uiteraard tot de verbeelding.

Locatie, tijd, kosten

"De Duiker" (Bronkerk), Hoenderloseweg 10, Ugchelen. Te bereiken met bus 12 vanaf station Apeldoorn. Zaal open 19.00, aanvang 19.30 uur, toegang € 3,00. www.nvbs.com/apeldoorn


Vrijdag 9 t/m zondag 11 maart 2018: On traXS! in het Spoorwegmuseum

Jaarlijkse modelspoorbeurs in het Spoorwegmuseum. www.spoorwegmuseum.nl


Dinsdag 20 maart 2018: NVBS-bijeenkomst in Hilversum

Railjournaal 2017

Filmpresentatie van het Railtheater Amsterdam.

Ook dit jaar kunt u weer kijken naar het digitale filmische jaaroverzicht van het Railtheater Amsterdam. In deze 48e versie worden nieuwsfeiten bij spoor- en trambedrijven in binnen- en buitenland uit de periode 1 december 2016 t/m 31 december 2017 belicht. In bewegende beelden, met synchroon geluid en live commentaar, komen zaken als railjubilea, nieuw materieel, nieuwe/gewijzigde/opgeheven lijnen en andere actualiteiten, weer in chronologische volgorde in beeld. De definitieve samenstelling wordt pas begin 2018 afgerond, zodat het nu nog te vroeg is om te melden welke onderwerpen er in zullen worden opgenomen. Maar het wordt ongetwijfeld weer een afwisselend programma, met voor elke railliefhebber wel iets interessants!

Locatie, tijd, kosten

Op de maandelijkse bijeenkomsten is iedereen welkom: leden en niet-leden, jong en oud. Adres: Wijkcentrum “Riebeeck”, Van Riebeeckweg 50, 1212 EM Hilversum. In de buurt kunt u gratis parkeren. De voorstelling begint om 19.45 uur, de zaal en bar zijn open om 19.15 uur. Er is een pauze rond 21.00 uur en we eindigen niet later dan 22.30 uur. De entree bedraagt € 2,50. www.nvbs.com/gooi


Woensdag 21 maart 2018: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

World of steam - de stoomtractie is voorbij, leve de stoomtractie!

Foto-presentatie door Sevrien en Guus Ferrée.

Het was zo’n mooie periode, die van de stoomtractie. Een relict uit een vervlogen tijd dat het nog zo opvallend lang heeft volgehouden. Maar in China gaan in 2018 de laatste mijnlocs nu ook met pensioen. En gaat het boek definitief dicht. Resten alleen de foto’s nog. Stoom verbindt zoon Sevrien sinds zijn geboorte met vader Guus Ferrée. Wat volgde was een interne competitie naar verre landen die veel mooi beeldmaterieel opleverde.

Alaska, de Verenigde Staten, Cuba, Argentinië, Botswana, Zimbabwe, Eritrea, China, Indonesië, Myanmar, India en Sri Lanka, maar ook dichterbij in Bulgarije, Roemenië, Polen en de Sovjetunie viel veel te beleven. Om en om wordt door beide fotografen teruggeblikt, al zal het heilige vuur nooit helemaal doven.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Woensdag 28 maart 2018: NVBS-bijeenkomst in Ugchelen (Apeldoorn)

Stoom in het arbeiders- en boerenparadijs

Presentatie door Bart van 't Grunewold.

Nadat in West Duitsland bij de Bundesbahn de stoomlocs in 1977 zich ´das Rauchen abgelernt´ hadden, moesten we voor Duitse stoom de Duits-Duitse grens over, naar de DDR. In 1979 en 1981 reden in het ´Arbeiter und Bauernparadies´ nog volop stoomlocs. Ondanks dat de dieseltractie in opkomst was en al op veel plaatsen prominent aanwezig (en de elektrische tractie voorzichtig), waren er nog ware stoomparadijzen, met veel verschillende loctypen.Niet alleen de ’ewige’ Baureihen 50.35 en 52.80, die kenmerkend waren voor de nadagen van de DRstoom een paar jaar later, maar een keur aan Baureihen: 01.5, 03.10, 41, 50.0, 58.30. Goederentreinen tot 1800 ton waren geen uitzondering en tussen Berlin en Stralsund reed de Baureihe 03.10 met wel 12-rijtuig lange vakantietreinen snelheden boven de 120 km/u.Het depot Saalfeld was het absolute hoogtepunt, met in 1979 maar liefst 10 stuks 01.5-en tegelijk in de rijdende dienst. Bart van ‘t Grunewold bezocht in 1979 en 1981 de DDR – dat was toen nog een hele onderneming – en fotografeerde de onversneden en pure Deutsche Reichsbahn, met de meeste nadruk op de stoomtractie.

Locatie, tijd, kosten

"De Duiker" (Bronkerk), Hoenderloseweg 10, Ugchelen. Te bereiken met bus 12 vanaf station Apeldoorn. Zaal open 19.00, aanvang 19.30 uur, toegang € 3,00. www.nvbs.com/apeldoorn


Dinsdag 17 april 2018: NVBS-bijeenkomst in Hilversum

Railreis langs de Rijn en de Moezel

Beamerpresentatie van Jan Willem Oosting.

In onze contreien lopen enkele grote rivieren, die in de loop der geschiedenis van grote betekenis waren en die dat heden ten dage nog zijn. In het verleden vormden in West- en Midden-Europa de Rijn en Donau de Noordelijke grens van het Romeinse Rijk. Allengs werden langs deze en andere rivieren dorpen en steden gebouwd en vervolgens konden mensen en goederen over grote afstanden vervoerd worden. Geen wonder, dat kort na het begin van de aanleg van spoorwegen daar verschillende spoorlijnen tot stand kwamen, soms aan beide kanten van het water. Dit stond de auteur voor ogen, toen hij diverse treinreizen maakte langs deze rivieren. Vanavond vraagt hij belangstelling voor trein en tram in stad en landschap in relatie tot voornamelijk de Rijn en ook enigszins de Moezel. Allerlei aspecten komen hierbij aan de orde, soms goed herkenbaar, soms ook onbekend. Voor iedereen is er wat te beleven.

Locatie, tijd, kosten

Op de maandelijkse bijeenkomsten is iedereen welkom: leden en niet-leden, jong en oud. Adres: Wijkcentrum “Riebeeck”, Van Riebeeckweg 50, 1212 EM Hilversum. In de buurt kunt u gratis parkeren. De voorstelling begint om 19.45 uur, de zaal en bar zijn open om 19.15 uur. Er is een pauze rond 21.00 uur en we eindigen niet later dan 22.30 uur. De entree bedraagt € 2,50. www.nvbs.com/gooi


Woensdag 18 april 2018: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

Gedreven camerawerk in Nederland

Super-8 filmpresentatie door Raymond Naber.

Spoorwegfilmer Raymond Naber vertoont een gevarieerde keuze uit zijn rijke filmarchief:

  • ‘NS-150 jubileum’: In 1989 bestonden de spoorwegen in Nederland 150 jaar, nu al weer 29 jaar geleden. Dat feest herinneren velen zich nog goed. Het kon allemaal niet op. Een beleving van de vele stoomritten, de cavalcade op het postperron te Utrecht en de Arend onder stoom. In veel opzichten een herinnering naar een tijd die niet meer terug zal komen.
  • ‘Diesels in de Achterhoek’: een rondreis in 1996 per diesel 2 en 3 door de Achterhoek. Vanuit Ruurlo gaan we naar Zutphen, naar Arnhem, naar Winterswijk en dan terug naar Ruurlo.
  • ‘Postvervoer in Nederland’: een terugblik naar het postvervoer in Nederland, vanuit expeditieknooppunt Amsterdam reizen we in 1994 per Motorpost mP naar Utrecht. We kijken hoe het er binnen in het sorteercentrum aan toe gaat. Ook die technieken van toen zijn allemaal verleden tijd.
  • ‘Stoom ´81‘: In 1981 bestond onze vereniging 50 jaar en we keren nog een keer terug naar de lijn Amersfoort – Woudenberg (de Pon-lijn) waar Stoom ‘81 plaatsvond. Deze Super-8 film van Willem van Doorn brengt ons even terug. Als attractie kwam uit Engeland de Rocket naar Woudenberg.
  • ‘De Ooijevaar’: tussen Den Haag en Delft per stoomtram in 1989, zie hoe in ruim 25 jaar de stad veranderde. Op 25 juni 2016 was deze verbinding 150 jaar oud en de eerste intercommunale tramlijn in Nederland.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Woensdag 25 april 2018: NVBS-bijeenkomst in Ugchelen (Apeldoorn)

Nederlands spoorwegmaterieel in het buitenland

Presentatie door Steven Hopman.

Het meeste Nederlandse spoorwegmaterieel maakt trouw de kilometers binnen de eigen landsgrenzen. Toch wordt ook de grens wel eens gepasseerd. Het ene materieeltype doet dit meer dat het andere, toch komt meer Nederlands spoorwegmaterieel buiten de landsgrenzen dan men in eerste instantie misschien zou verwachten. En dit beperkt zich niet alleen tot de grensstations. Ook ver van de landsgrens verwijderd kan men Nederlands spoorwegmaterieel tegenkomen. We beperken ons ditmaal tot West-Europa, al zal er ook een enkel uitstapje naar (Zuid)Oost-Europa worden gemaakt. Vanavond kijken we naar bekend materieel, echter in een wat minder bekende omgeving.

Locatie, tijd, kosten

"De Duiker" (Bronkerk), Hoenderloseweg 10, Ugchelen. Te bereiken met bus 12 vanaf station Apeldoorn. Zaal open 19.00, aanvang 19.30 uur, toegang € 3,00. www.nvbs.com/apeldoorn


Zaterdag 28 april t/m dinsdag 1 mei 2018: Dampfspektakel im Großraum Trier

Nicht nur für Eisenbahnaffine ist diese Veranstaltung ein wahres Spektakel. Die Begeisterung, die die historischen Dampflokomotiven erwecken können, ist zeitlos und findet Anklang bei Jung und Alt. www.der-takt.de/...


Donderdag 10 mei 2018 en daarna: Nationale Stoom­treindag(en)

Diverse activiteiten op Hemelvaartsdag en de dagen erna. Raadpleeg de website van uw favoriete stoomclub.


Dinsdag 15 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Hilversum

La grande vitesse française

Presentatie van Ambrosius Baanders.

In Frankrijk is op dit moment 2.800 km hogesnelheidslijn in exploitatie met een kleine vijfhonderd treinstellen. Een netwerk waarop dagelijks met snelheden tot 320 km/h wordt gereden en dat toonaangevend is in Europa en de wereld. In 2015 werden er 54,1 miljard reizigerskilometers afgelegd. Met de opening van 800 km nieuwe lijn in 2017 is het hogesnelheidsnet nu min of meer voltooid; in de komende jaren zullen er geen nieuwe baanvakken bij komen, omdat de financiering zeer moeilijk is.

Het idee om veel sneller te gaan rijden kreeg vorm in de jaren 70, nadat in de jaren 50 de eerste technische proeven hadden geleid tot het wereldrecord van 1955 van 331 km/h. Het doel was om markt terug te winnen op de auto en het vliegtuig. Dat leidde uiteindelijk tot de eerste lijn tussen Parijs en Lyon in 1981–’83 en vervolgens de opbouw van een indrukwekkend net. Het snelheidsrecord staat nu op 574,8 km/h. In het begin was het vooral een initiatief van de spoorwegmaatschappij SNCF, later was vooral de Franse staat de stuwende kracht achter die uitbreidingen.

Een presentatie niet alleen van de 12 bestaande lijnen en de 12 materieeltypes, maar ook van de impact op het vervoer en de regionale ontwikkeling in Frankrijk en de invloed op de ontwikkelingen in andere landen, waaronder Nederland.

Locatie, tijd, kosten

Op de maandelijkse bijeenkomsten is iedereen welkom: leden en niet-leden, jong en oud. Adres: Wijkcentrum “Riebeeck”, Van Riebeeckweg 50, 1212 EM Hilversum. In de buurt kunt u gratis parkeren. De voorstelling begint om 19.45 uur, de zaal en bar zijn open om 19.15 uur. Er is een pauze rond 21.00 uur en we eindigen niet later dan 22.30 uur. De entree bedraagt € 2,50. www.nvbs.com/gooi


Woensdag 16 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

Twee fotopresentaties door Bert van der Kruk:

Railvervoer in België en Luxemburg

Onze reis begint vanavond in Amsterdam waar de D284 al gereed staat om ons naar België te brengen. Na enkele opnamen van de internationale treinen die vroeger via de Oude Lijn reden, bereiken we als eerste Brussel, waar al snel duidelijk wordt dat een bezoek aan onze zuiderburen is in de jaren ‘70 en ‘80 beslist de moeite waard. Het elektrificatie programma is nog niet geheel voltooid en veel reizigerstreinen rijden nog met, voor Nederlandse begrippen, zware dieselloks. De Athus-Meuse lijn is een prachtig werkterrein voor de bolle neuzen. Ook dieselstellen en oudere elokken zijn nog volop in dienst, evenals de oude trams in Brussel, Antwerpen, Gent, Verviers en Charleroi, waar ook de laatste restanten (buiten de kustlijn) van het eens zo grote tramnet van de buurtspoorwegen in het grauwe industrielandschap van Henegouwen te vinden zijn.

De grote variatie aan tram- en spoorwegmaterieel in België krijgt een vervolg bij de CFL in Luxemburg. Een klein land maar zeer veelzijdig doordat het een internationaal spoorwegknooppunt is, waar materieel uit 4 landen te zien is. Ook hier waren enkele bolle neuzen aktief, maar het paradepaard was ongetwijfeld de bruine krokodil. Tijdens de rondreis door de beide landen zullen ook de modernere traktiesoorten niet ontbreken.

De Gotthard

De avond eindigt met een korte presentatie over de beroemde Zwitserse Gotthard bergspoorlijn. Het Zwitserse Alpenmassief is altijd een grote natuurlijke barrière geweest voor het verkeer tussen zuid en noord Europa. Pas in de 13e eeuw ontstond er een pasweg over de Gotthard.

De aanleg van de Gotthardspoorlijn en de Gotthardtunnel welke in 1882 werd geopend betekende dan ook een geweldige verbetering. Deze spoorlijn die op spektakulaire wijze middels vele keertunnels en kunstwerken is aangelegd om op 1150 meter hoogte onder de Gotthard door te rijden, mag zeker tot één van de meest aansprekende bergspoorlijnen van Europa worden gerekend. Niet in de minste plaats door de lokomotieven die hier werden ingezet, waaronder de krokodil die hier eeuwige beroemdheid verwierf. Na 134 jaar is die glorietijd echter voorbij, want met de ingebruikname van de nieuwe Gotthardtunnel kunnen nu veel meer treinen veel sneller de Alpen kunnen passeren. Het oude trajekt dient dan nog slechts voor het regionale verkeer en zal ongetwijfeld nog wel enkele goederentreinen te verwerken krijgen. Met een vijftigtal beelden beleef je vanavond de reis van Erstfeld naar Bellinzona nog een keer.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Woensdag 23 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Ugchelen (Apeldoorn)

Op smalspoor tot in de haarvaten van de Achterhoek

Presentatie door Jaap Nieweg.

De Achterhoek. Eigenlijk zegt de naam het al. Zeker als je kijkt naar de infrastructuur in de tweede helft van de 19e eeuw. Een achtergebleven gebied Vanaf 1881 worden daar stoomtramlijnen ontwikkeld, die uiteindelijk in 1934 tot het samenwerkingsverband Geldersche Tramwegen (GTW) leiden. Een verhaal over de stoomtramontwikkeling, de mensen die er werkten en de gebruikers.

Locatie, tijd, kosten

"De Duiker" (Bronkerk), Hoenderloseweg 10, Ugchelen. Te bereiken met bus 12 vanaf station Apeldoorn. Zaal open 19.00, aanvang 19.30 uur, toegang € 3,00. www.nvbs.com/apeldoorn


Woensdag 20 juni 2018: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

Foto/video-meeneemavond

Presentatoren: de bezoekers zelf! Gevarieerde avond met vele korte presentaties.

Iedere bezoeker krijgt de gelegenheid om eigen foto’s of films te vertonen van spoorse (vakantie-)onderwerpen naar eigen keuze. Toon je eigen beleving van onze hobby met gevarieerde beelden en geef daarbij een passende toelichting. Een mooie gelegenheid om eens iets te laten zien wat niet past in een avondvullend programma! Het belooft dan ook een gezellige avond vol afwisselende beelden te worden! Maximaal 15 minuten presentatietijd en maximaal 60 foto’s per persoon! (afwijkingen in overleg mogelijk.)

De volgende apparatuur is aanwezig: groot projectiescherm, diaprojector, Full-HD beamer met briljante beeldkwaliteit, Blu-ray/DVD-speler, laptop met Powerpoint, en een geluidsinstallatie met microfoon. Je krijgt voorrang als je op tijd je bijdrage aanmeldt via twente@nvbs.com.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Woensdag 26 t/m vrijdag 28 maart 2019: RailTech Europe 2019

Jaarbeurs Utrecht. www.railtech.com



Leuke links & tips



Is het weer treinenweer?

Meer over het weer


Tentoonstellingen & manifestaties

Overzicht op volgorde van laatste openingsdatum. Raad­pleeg de site van de organisatie voordat je op pad gaat.

Tentoonstelling in wachtruimten

Bekende Nederlanders richten een kleine tentoonstelling in met objecten uit het depot van het Nationaal Museum van Wereldculturen (samenwerking van Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde). Van 21 juni t/m 23 juli 2017 op station Delft, van 27 juli t/m 20 augustus op station Arnhem, van 24 augustus t/m 24 september op station Utrecht, van 28 september t/m 22 oktober op station Zwolle. Daarna nog in het Tropenmuseum. www.nrc.nl/...

Rumoer in de stad

Van 14 april t/m 5 november 2017 in het Gemeentemuseum Den Haag. Vanaf de jaren 1880 kiezen schilders als George Hendrik Breitner, Isaac Israëls en Willem Witsen het stads­leven als onderwerp voor hun tekeningen en schilderijen. Zij brengen het 19e-eeuwse Amsterdam, Den Haag en Rotter­dam tot leven, met trams op het rumoerige Rokin, de eerste elektrische verlichting, verleidelijke etalages en voort­duren­de bouwwerkzaamheden. www.gemeentemuseum.nl/...

Sporen van Smaragd

Van 7 juli t/m 10 november 2017 in het Spoorwegmuseum: 150 jaar spoor in Nederlands-Indië. Op 10 augustus 1867 reed in Nederlands-Indië de eerste trein, tussen de haven­stad Semarang en Tangoeng op Java. Nederlandse ingenieurs en architecten legden het spoor en de stations aan, en veel treinen werden gebouwd in Nederland. De exploitatie onder Nederlands koloniaal bewind duurde tot de Japanse bezetting in 1942. Na de oorlog werd Nederlands-Indië onafhankelijk en ging het land Indonesië heten. De tentoonstelling vindt plaats in samenwerking met de Indonesische spoorwegen (Kereta Api) en het spoor­wegmuseum in Ambarawa. www.spoorwegmuseum.nl/...


Krijgen we de "Bergkoningin" ooit weer op een normale manier te zien?

Odysseus: een Stationsopera

Periode 20 oktober - 26 november 2017, in en rond de stationshallen van Rotterdam, Delft en Utrecht.

Het gezelschap Opera Minora biedt een inkijk in de wereld van de reizende mens. Wat zijn de gevoelens van deze mobiele, forenzende, wachtende reizigers die zich zo onverstoor­baar door de wereld bewegen? Vertrek, verlangen, vervreemding, en verwachting is wat deze mensen in hun reis samenbrengt

csopera.stichtingdeloodsen.nl

Expositie Kippenlijn

Van 4 maart t/m 30 december 2017 in het Nederlands Pluimveemuseum in Barneveld. Voor het museum staan Sik 326 (geleend van Partycentrum 't Hoefslag) en kippen­wagen NS 5465 (geleend van de MBS) als blikvanger op­gesteld. Aandacht voor de geschiedenis van de Kippenlijn. Het museum bevindt zich op loopafstand van station Barneveld Zuid. Geopend van dinsdag t/m zaterdag en op maandagen in schoolvakanties. www.pluimveemuseum.nl

Spreeuw Centraal

Ze stappen er onbevreesd rond tussen treinreizigers, voeden zich met croissantkruimels en vinden er beschutting. Hun gezang zorgt alleen al door de imitaties van vertrekkende treinen voor vrolijkheid op de perrons. Rotterdam Centraal is het middelpunt in het leven van de spreeuw. Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam presenteert van 26 augustus 2017 t/m 25 februari 2018 de tentoonstelling ‘Spreeuw Centraal’ waarin het leven van Rotterdamse perronspreeuwen centraal staat. De prachtige fotoserie waarmee Jasper Doest in 2016 de Zilveren Camera won, vormt de ruggengraat van de expositie. www.hetnatuurhistorisch.nl/...

Expositie 'Een veilig spoor'

Van 30 september 2017 t/m 11 maart 2018 in het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum in Zuidbroek. Open op zaterdag en zondag van 10.00 tot 17.00, voor groepen op afspraak. De expositie geeft een overzicht van de ontwikkeling van veiligheid op en rond het spoor. Van overwegwachteres tot automatische overweg en van armseinen tot ATB. www.nnttm.nl

Tram Amsterdam-Zandvoort

Vanaf 1 september 2017 in het NZH Vervoer Museum, Hofmanweg 35 in Haarlem. Tentoonstelling over de Blauwe Tram, die vanaf 1924 tussen Amsterdam en Zandvoort reed. Zestig jaar geleden, op 31 augustus 1957, werd deze tramlijn opgeheven. Het museum is open op vrijdag en zaterdag van 11.00-16.00 uur, in december t/m februari alleen op zaterdag. www.nzh-vervoermuseum.nl

'Happy Station' in Breda

In een van winkelruimtes in de stationshal van Breda is tijdelijk een Playmobil-diorama ingericht met diverse landschappen en taferelen. De openingstijden hangen af van de beschikbaarheid van vrijwilligers en variëren daardoor. www.facebook.com/happystationbreda


Reisinformatie

Waar rijden de treinen?

Via www.treinenradar.nl kun je zien waar de treinen van NS zich bevinden. Deze informatie is gebaseerd op sateliet­gegevens. Het programma toont dus de werkelijke locaties van het materieel.

Via spoorkaart.mwnn.nl is te zien waar de treinen rijden. Geen goederentreinen of bijzondere treinen.

In Duitsland hebben ze Zugradar.

Materieelinzet en andere info

Via ovtijden.com kun je onder andere informatie opvragen over de (geplande) materieelinzet en vertrek­tijden.

Op internet is ook een doorkomststaat te vinden, maar dat is een domme database: vertragingen en andere afwijkingen worden niet verwerkt. En met treinen die na 4 uur 's nachts rijden wist de programmeur geen raad.

En rijden die treinen eigenlijk wel?

Via www.rijdendetreinen.nl kun je zien of de treinen wel volgens plan rijden. Ook storingen en werkzaamheden worden vermeld. Er is een archief van alle storingen sinds januari 2011. Zo is bijvoorbeeld eenvoudig te zien welke trajecten vaak getroffen worden.

Het andere openbaar vervoer

Via www.ovradar.nl kun je de actuele positie van bussen, trams, en metro's opvragen. Ook de vertrek­tijden en vertragingen bij elke halte.

Universele routeplanner

Een universele internationale routeplanner, ook voor als het vliegtuig toch handiger is: www.rome2rio.com.

Goederentreinen

De locs van het Tsjechische Metrans zijn te volgen op poloha.vozu.cz. De rode stip is van een webcamtram in Praag.

Spoorkaart Nederland

Bij de spoorkaarten vind je onder andere een actuele kaart met treinseries.

Reizen met de OV-chipkaart

Enige tips & trucs door het team van Langs de rails!


Links

Op mijn site heb ik veel links naar andere sites staan. Dat zijn sites die ik interessant of leuk vind, waaronder links naar sites van mede-hobbyisten. Voor deze laatste links geldt de regel: "jij linkt naar mij, ik link naar jou".

Ooit kreeg ik van iemand het verzoek om de link aan te passen, omdat hij een nieuwe site had gemaakt. Alleen bleek op zijn nieuwe site geen link meer naar mijn site te staan. Dat paste niet in zijn nieuwe concept, kreeg ik te horen. Overbodig te zeggen dat de site van de goede man ook niet in mijn concept paste.


Updates

De 160e update van het archief van Edward Bary staat online. Zie www.archiefedwardbary.nl onder "Updates".

Rob van der Rest voegt regelmatig nieuwe oude foto's aan zijn site toe. Zie www.sporen-met-rob.nl.

Een andere frequente updater is Cor de Rijke: www.feijenoordsemeesters.nl.


Nederlandse vereniging van belangstellenden in het spoor- en tramwegwezen (NVBS)

Website www.nvbs.com. Zie ook het thema over de NVBS.

NVBS Actueel

NVBS Actueel is een digitale publicatie die ongeveer tien keer per jaar verschijnt. Hierin vind je onder andere tips, interviews, boekbesprekingen, zoekplaatjes en een agenda. Een abonnement is gratis voor leden en niet-leden van de NVBS. www.nvbs.com/nieuwsbrief


Kijken op tv of pc

Spoorbioscoop

In de spoorbioscoop van Langs de rails vind je een gevarieerd aanbod van zorgvuldig geselecteerde films.

Rail Away

Rail Away is een tv-serie van de EO over markante spoor­lijnen overal ter wereld. Elke aflevering wordt een traject langs een aantal bijzondere locaties afgelegd, waarbij de trein als leidraad fungeert. Er is aandacht voor de treinen, de landschappen en culturen. Raadpleeg de tv-gids of bekijk oudere afleveringen via www.eo.nl/railaway.

Open Beelden

Via het 'Open Beelden'-project zijn veel videobeelden uit bioscoopjournaals onder een vrije licentie beschikbaar gekomen. De site www.openbeelden.nl is vrij onover­zichtelijk, maar op Wikimedia Commons zijn alle beelden ook in één grote lijst door te bladeren. Inclusief nogal wat films over de spoorwegen.


Allan & Co, 1839-1960

In het museum van RoMeO presenteerde Joop Harmsen op 22 april 2017 het boek dat hij schreef over de bekende Rotterdamse fabriek "Allan & Co.". Onder trein- en tram­belangstellenden zal dit bedrijf vooral bekend zijn van de Blauwe Engelen en de Kameel, of van de vele trams die het voor de RET heeft gebouwd. Eind jaren 50 bleek er geen toekomst meer te zijn voor Allan en werd de fabriek aan de Rotterdamse Kleiweg gesloten.

Joop Harmsen heeft vele jaren onderzoek gedaan naar de geschiedenis van Allan. Een geschiedenis die in 1839 begon toen de uit Glasgow afkomstige William Allan een Rotterdamse manufacturenhandel overnam. Allan is een Schotse naam, dus moet je eigenlijk [ellun] zeggen in plaats van [allan]. William Allan overleed in 1866. Hij heeft dus niet meegemaakt dat zijn opvolgers rond 1880 besloten om een meubelfabriek te beginnen. Vanaf 1900 is men zich ook bezig gaan houden met de bouw van rollend materieel voor spoor- en tramwegen.

Na de Tweede Wereldoorlog maakte Allan een bloei­periode mee. Er moest in Nederland veel nieuw spoor- en trammaterieel worden gebouwd. Maar eind jaren 50 kwam hieraan een einde. De orderportefeuille was leeg en de politiek besloot, hierin gesteund door Werkspoor, dat er in Nederland geen plaats meer was voor drie bouwers van railvoertuigen. Allan hield in 1960 op te bestaan, in 1963 gevolgd door Beijnes. Het fabriekscomplex van Allan aan de Rotterdamse Kleiweg werd overgenomen door de RET, die daar een centrale werkplaats in vestigde.

Het onderzoek van Joop Harmsen heeft lang geduurd. Een groot probleem is dat het archief van Allan verloren is gegaan. Volgens boze tongen is dat in opdracht van Werkspoor vernietigd, maar daar zijn geen bewijzen voor. Ook over de naamgever van het bedrijf, William Allan, is heel weinig informatie te vinden. Een probleem is dat de naam Allan in Schotland hetzelfde is als de naam Jansen in Nederland: daar zijn er zoveel van, dat je al snel vast­loopt bij een historisch onderzoek.

De fabriekshallen van Allan aan de Kleiweg zijn inmiddels gesloopt. Een deel hiervan is naar de SGB in Goes gegaan om daar weer te worden opgebouwd.

Joop Harmsen heeft zijn boek in eigen beheer uitgegeven, daarbij gesteund door de zoon en kleinzoon van de laatste twee directeuren van Allan: de heer H.W. van Berkel.

Formaat 21x29 cm, hardcover, 190 pagina's. Het boek kost 34,95 euro plus 4,95 euro verzendkosten. Te bestellen door 39,90 euro over te maken op rekening NL80INGB0001302066 ten name van J. Harmsen en met vermelding van adresgegevens.


Frans station te koop

Heeft u altijd al willen wonen in een station? Om gezond­heidsredenen is ons huis te koop: een voormalig, geheel verbouwd station met een woonoppervlak van 240 m², gelegen op 1 ha grond in de Loirestreek, Frankrijk, op 800 km van Utrecht. Uitgebreide informatie en foto's vindt u op onze site: www.lagarenoyant.com


Van Rode Plein naar Chinese Muur

Een reis met de Trans Mongolië Express

In "Van Rode Plein naar Chinese Muur" neemt Lex Niekel in 70 korte verhalen de lezer 7865 kilometer lang mee op reis van Moskou naar Beijing over de Trans Mongolië-spoorlijn. Met veel oog voor detail en een flinke dosis humor maakt Lex je deelgenoot van zijn bijzondere reis. Maar het is meer dan alleen een reisboek vol verhalen en foto's. Lex laat ook zien wat zo'n reis met je als persoon doet.

Het boek verschijnt eind 2017. Om deze uitgave mogelijk te maken, heeft Lex Niekel een crowdfunding-actie onder­nomen. Wie 20 euro of meer heeft gedoneerd, krijgt het boek t.z.t. thuis­gestuurd. Meer informatie.


Kopen?

"Nostalgie op het spoor" door Carel van Gestel. Uitgever Wbooks. ISBN 9789462581883.

Is dit boek zijn 29,95 euro waard? Ik heb het voor u door­gebladerd. Er staan mooie foto's in en Carel van Gestel heeft ongetwijfeld zijn best gedaan op de teksten. De mooiste foto's zijn echter over twee pagina's geplaatst, dus over de vouw van het boek. Een vorm­geversziekte die alleen maar valt uit te roeien als mensen weigeren dit soort boeken te kopen.

Een persoonlijke vraag aan Carel van Gestel: u bent geïnteresseerd in kerkorgels. Maar je gaat toch ook geen orgelpijpen ombuigen? Nou dan!

Lees ook mijn blog Een boek van 6500 euro.


Retours

Over spoorwegen, vormgeving en fotografie
Retours is een gratis maandelijks digitaal magazine over het raakvlak tussen spoorweggeschiedenis, vorm­geving en fotografie. Zeker niet alleen bestemd voor trein­fanaten, maar voor iedereen met interesse in geschiedenis en toegepaste kunsten. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld spoorwegaffiches, stationsarchitectuur en reisfotografie. www.retours.eu

Nieuwsbrief Arjan den Boer

Artikelen van de afgelopen maand en agenda voor de komende maand. www.arjandenboer.nl/nieuwsbrief


Gozen Doornpad in Abcoude

Het oude station van Abcoude heet nu "Boutique Hotel de Witte Dame". Dit ligt op een kleine tien minuten lopen van het huidige station. Vlakbij het hotel begint het Gozen Doornpad. Dit recreatieve pad is vernoemd naar de Abcoudse kunstenaar Gozen Doorn (1928-1999). Die is onder andere bekend van de gele snorren die hij voor de treinstellen van NS heeft ontworpen. Op het toilet van het hotel staat een model van een Hondekop met gele snor.


Gezocht: Spoorwegjournaal 96

Ik ben op zoek naar Spoorwegjournaal nummer 96 uit 1996. Met een scan van het artikel over Madurodam ben ik ook al blij. Mail mij als je wat hebt!


Amsterdam Dinner Train

Culinaire rondrit in klassieke rijtuigen. Voorheen was dit het Panorama Rail Restaurant, maar het panoramarijtuig is vervallen. Ook de 1200'en zijn niet meer in gebruik. De dinerritten rijden meestal van Amsterdam (vertrek ca. 19.15) via Breukelen, Gouda, Rotterdam Noord, Den Haag HS, Leiden, Haarlem naar Amsterdam en duren zo'n tweeënhalf uur. Er zijn ook andere ritten en de trein kan ook worden gehuurd door gezelschappen. Zie website voor informatie en reserveringen. www.dinnertrain.amsterdam


Utrechts Archief (spoorwegen)

Zoekt u informatie over spoorwegen of treinen? Het Utrechts Archief bewaart de meeste archieven van de Nederlandse Spoorwegen en haar voorgangers. www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen


Reisplanner van honderd jaar geleden

Zijn we er in honderd jaar op vooruitgegaan, qua dienstregeling? Dat kun je te weten komen met de reisplanner van Wichor Bramer. Je vindt hier reisplanners uit diverse jaren, van 1843 tot 1972.



Dubbel in de kast, voor een habbekrats verpatst

Ik verkoop tweedehandsboeken, waaronder boeken op het gebied van spoor- en tramwegen. Klik hier voor een overzicht.



Theme Time Radio Hour

It’s night time in the big city
A night watchman rinses out his thermos
The last train from Overbrook pulls into the station.

Bob Dylan maakte van mei 2006 tot april 2009 een serie radioprogramma's die in de VS via de satelliet werden uitgezonden: Theme Time Radio Hour. Deze pro­gram­ma's zijn ook via internet te beluisteren. Er zijn honderd afleveringen van een uur gemaakt, steeds rond een bepaald thema. Twee afleveringen zijn gewijd aan treinen, een dankbare inspiratiebron voor componisten.

Zie ook het thema Trein & muziek.


Wat is dit waard?

Met enige regelmaat krijg ik de vraag wat een bepaald object waard zou kunnen zijn. Ik weet immers alles van treinen af? Iemand vindt een doos met oude tijdschriften op zolder. Of in een nalatenschap blijkt zich een nummerplaat van een locomotief te bevinden. Ik probeer dan natuurlijk zo goed mogelijk advies te geven. Meestal luidt dat advies: zet het op Marktplaats en wacht af wat er voor biedingen komen. Dan kun je altijd nog beslissen of je op zo'n bieding ingaat.

Uit ervaring weet ik dat boeken zich lastig laten verkopen, op enkele zeldzame uitzonderingen na. Tijdschriften raak je al helemaal moeilijk kwijt, tenminste als je verwacht er wat geld voor te krijgen. In mei 2017 kreeg ik een vraag over de nummer­plaat van loc 4011, een Zweedse stoom­locomotief die na de oorlog in Nederland heeft gereden. Via Markt­plaats is die plaat uiteindelijk verkocht voor 2350 euro.

Behalve Marktplaats heb je ook eBay. Dat is meer iets voor de internationale handel. Ik koop weleens boeken uit het buitenland via eBay; met verkopen heb ik geen ervaring.

Catawiki: ruim 24% kosten

En dan heb je de veilingsite Catawiki. Daar kijk ik wel­eens op, maar ik doe hier geen zaken mee. Catawiki rekent aan twee kanten zeer royale kosten. De verkoper betaalt 12,5% provisie over de opbrengst, plus 21% BTW over de provisie = totaal 15,125%. De koper betaalt 9% veilingkosten (inclusief BTW) over zijn bod. Ruim 24% verdwijnt dus in het putje.

Neem het voorbeeld van die nummerplaat. Op Markt­plaats of eBay betaalt de koper 2350 euro en krijgt de verkoper 2350 euro. Via Catawiki zou dat zijn: de koper betaalt 2350 + 9% = 2561,50 euro. De verkoper krijgt 2350 - 15,125% = 1994,56 euro. Het verschil tussen koper en verkoper is dus 566,94 euro. Hiervan gaat 21% = 119,06 euro naar de belastingdienst. Catawiki hoeft bijna niets te doen en vangt 447,88 euro.

Weggeven kan ook

Spullen kun je natuurlijk ook weggeven. Misschien heeft het Spoorwegmuseum belangstelling, of het Nationaal Modelspoormuseum in Sneek, of het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum in Zuidbroek. Of denk aan een museumorganisatie zoals de RTM, de SHM, de SGB, de MBS, de ZLSM of de STAR.

Als het gaat om foto's, films of boeken, dan heeft de NVBS wellicht belangstelling. In Amersfoort bevinden zich de bibliotheek, het archief en de winkel van de NVBS. Dingen waar u geen raad mee weet nooit weg­gooien! De vrijwilligers van de NVBS geven graag advies en komen zonodig bij u thuis om te overleggen.



gevleugeld wiel




Mijn tweets

Ik deel weleens een mening of observatie via Twitter.

Tweets-archief 21-03-2011 t/m 01-05-2017

Lees ook mijn weblog




Adverteren op deze site?

Deze site heeft dagelijks honderden unieke bezoekers. Stuk voor stuk geïnteresseerd in het openbaar vervoer en in het bijzonder het spoorwegverkeer. Uit reacties blijkt dat het vaak om professionals gaat die op zoek zijn naar tech­nische of historische informatie. Maar ook mensen die belangstelling hebben voor modelbouw, voor trein­reizen, voor fotografie, voor boeken of dvd's.

Is dit uw doelgroep?

Informeer eens naar de mogelijk­heden om te adverteren op deze site. Dat kan door het plaatsen van een banner gedurende een bepaalde periode, of bijvoorbeeld door middel van een "advertorial".

Vanaf 1 euro per dag

Het basistarief is 30 euro per maand voor een banner op de twee meest bezochte pagina's: deze agenda en de pagina nieuw. Voor 30 euro extra kan er bovendien een banner op de startpagina komen. Een banner kan maximaal 740 pixels breed zijn. Langer dan een maand adverteren is goedkoper. Afwijkende maten en plaatsen in overleg.

Neem vrijblijvend contact op




www.nicospilt.nl


Weet je een leuke rit?

Deel je informatie met anderen!

Ik werk niet bij "het spoor" en heb geen toegang tot dienst­regelingen. Leuke ritten kan ik alleen melden dankzij mijn tipgevers. Meldingen en opmerkingen zijn altijd welkom.

Het is mogelijk om meldingen in deze agenda per mail te ontvangen. Daarvoor moet je lid worden van mijn forum en aangeven dat je "Individual Emails" wilt ontvangen. Het forum is er ook voor snelle berichten die niet in de agenda komen.

DEUVM (doe er uw voordeel mee)!

Langs de rails

Sinds 1967 maak ik foto's van treinen, trams, metro's en andere vormen van openbaar vervoer. Veel Nederlandse spoorwegen, maar ik heb ook reizen gemaakt om stoom­locomotieven en treinen in diverse andere landen te zien. Ook heb ik films, video's en geluid­opnamen gemaakt. Op deze site vind je verder boeken, dienst­regelingen, model­treinen en andere objecten uit mijn verzameling.

"Langs de rails" besteedt ook aandacht aan andere onder­werpen. Meestal hebben die met techniek te maken, zoals fotografie of computers, maar soms ook niet. Deze site is dus niet alleen bestemd voor de liefhebber van treinen of de model­bouwer. Het is prettig als je een beetje gevoel voor humor hebt. Meer informatie.




archief        adverteren        verkortingen        reisinformatie        nieuwe melding        forum





vorige       start       omhoog