Agenda

adverteren    tweets    verkortingen    nieuwe melding    forum




Deze meldingen zijn onder voorbehoud van wijzigingen, typefouten en dergelijke. Alle informatie is verkregen via vrije nieuwsgaring. Elke melding is welkom.

Weet u een leuke rit? Deel die informatie dan met anderen! Ik werk niet bij "het spoor" en heb geen toegang tot aan­schrijvingen. Dienstregelingen kan ik alleen bekendmaken dankzij mijn tipgevers. Let op: bijzondere treinen kunnen altijd onverwacht vervallen, te vroeg of te laat rijden, of plotseling een andere route nemen.

Berichten over bijeenkomsten, hoogtijdagen bij museumlijnen, tentoonstellingen en dergelijke plaats ik alleen op verzoek van de organisator zelf. Programma's kunnen wijzigen. Raadpleeg daarom altijd de site van de organisator voor actuele informatie.

Het is mogelijk om meldingen per mail te ontvangen. Daarvoor moet u lid worden van mijn forum en aangeven dat u "Individual Emails" wilt ontvangen. Het forum wordt ook gebruikt voor berichten die op het laatste moment binnenkomen en daarom niet meer in de agenda komen. Wie niets wil missen, abonnere zich op het forum.

Voorbije gebeurtenissen kunt u vaak terugvinden in het archief.


Uw mededeling in deze agenda? Dat kost niets.
Een commerciële boodschap? Dat kost weinig.





Ritten & bijeenkomsten



Vrijdag 27 april 2018: Koningsdagrit NVBS

Rondrit met treinstel 766. Vertrek Utrecht ca. 9.30, terug in Utrecht ca. 18.00. www.nvbs.com


Dinsdag 1 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Hoorn

Afdelingsledenvergadering

Op deze avond wordt na de jaarlijkse ALV van de vereniging de eveneens jaarlijkse afdelings­leden­vergadering gehouden waarin het wel en wee van de afdeling wordt besproken en bepaald in terug- en vooruitblik.

Na deze vergadering wordt er in de directe omgeving een excursie gehouden. Nadere informatie hierover volgt.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Noord-Holland Noord vinden plaats in de stationsrestauratie van de Museum­stoomtram, Van Dedemstraat 8, Hoorn (te bereiken via de loopbrug vanaf het NS-station). De avonden beginnen om 20.00 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Zaterdag 28 april t/m dinsdag 1 mei 2018: Dampfspektakel im Großraum Trier

Nicht nur für Eisenbahnaffine ist diese Veranstaltung ein wahres Spektakel. Die Begeisterung, die die historischen Dampflokomotiven erwecken können, ist zeitlos und findet Anklang bei Jung und Alt. www.der-takt.de/...

SSN naar Trier

SSN-loc 01 1075 is te gast in Trier. De loc rijdt op donderdag 26 april van Rotterdam (8.34) via Venlo (10.38) die kant op. Woensdag 2 mei weer terug van Venlo (17.08) naar Rotterdam (19.12).


Weekend 5 en 6 mei 2018: Stoomtreinfestival Maldegem

Dit weekend houdt het Stoomcentrum in Maldegem zijn jaarlijkse Stoomtreinfestival.

Op 11 november 1918 kwam er een einde aan de Eerste Wereldoorlog en werd vrede gesloten. Weinig gekend is dat de spoorwegen een belangrijke rol hebben gespeeld in de beëindiging van dit conflict.

Het Stoomtreinfestival zet het einde van de oorlog in de verf door de aanwezigheid van enkele authentieke WO1-stoomlocomotieven; historische evocaties over de Eerste Wereldoorlog; een expo over communicatie tijdens de Eerste Wereldoorlog; een ceremonie en een Last Post.

In het Oost-Vlaamse museumstation Maldegem zijn er liefst zeven stoomlocomotieven in dienst! U rijdt zélf mee naar Eeklo in historische rijtuigen op pluche zetels en houten banken. Dit jaar worden de Austerity, Fred en Yvonne bijgestaan door de "Navizence" van de Museum­buurt­spoor­weg te Haaksbergen.

Uniek is ook het smalspoor, met twee stoomlocomotieven uit Groot-Brittannië en open rijtuigjes. Ten slotte is er een kleine spoorbeurs met boeken, speel­goed en video’s... en horeca!

Alle praktische informatie over het Stoomfestival is te vinden op www.stoomcentrum.be.


Maandag 7 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Utrecht

Met de “P” van Parkeisenbahn

Dia- en filmprogramma van Peter Doove.

In Dresden was in 1950 een tentoonstellingsspoorbaan zo in trek, dat die in het volgende seizoen een permanent karakter kreeg. Een grote rol was er weggelegd voor enthousiaste kinderen, de Pioniere, die bij de exploitatie van het spoorwegbedrijf meehielpen. Aan de Pionier­organisatie werd je geacht deel te nemen. In veel steden werd daarna in het kader van burgerschap, in bedrijfsverband en na de gewone werkdag aan de bouw van zo’n kinderspoorweg gewerkt. Men volgde bij uniform en beveiliging de Reichsbahn. Na de Wende verminderde de belangstelling, maar er bleven kinderen die zich tot het “spelen met echte treinen” voelden aangetrokken. En de “P” van Pionier­eisenbahn werd de “P” van Parkeisenbahn. Die letter hoefde op materieel en uniform niet te worden gewijzigd.

Bij de voormalige Pionier­eisenbahnen die nog bestaan gaan we een kijkje nemen. We beginnen met een PowerPoint­presentatie en daarna volgt eerste keuze uit de films van de Parkeisenbahnen van Halle(Saale), Leipzig, Dresden, Görlitz, Chemnitz, Cottbus, Gera, Berlijn en Bernburg. Het wordt een vol programma met waarschijnlijk een vervolg.

Locatie, tijd, kosten

Nederlands Volksbuurtmuseum, Waterstraat 27-29, Utrecht (tegenover de Jacobikerk). Zaal open 19.00 uur, het programma duurt van 19.45 tot ongeveer 22.30 uur. Toegang € 3,00 per persoon. www.nvbs.com/utrecht


Donderdag 10 mei 2018 en daarna: Nationale Stoom­treindag(en)

Diverse activiteiten op Hemelvaartsdag en de dagen erna. Raadpleeg de website van uw favoriete stoomclub.


Zaterdag 12 mei 2018: treinstel 766 naar Goes

Donateursrit van de Stichting Hondekop naar de SGB, waar het evenement Sporen naar het Verleden plaatsvindt. Op de heenweg kan in Roosendaal een kijkje worden genomen bij het Benelux-treinstel 220902.

Heenreis: Amersfoort (8.45), Utrecht (9.05), Den Bosch, Tilburg, Breda, Roosendaal (10.30-12.00), Goes. Terugreis: Goes (16.30), Roosendaal, Breda, Tilburg, Den Bosch, Utrecht (18.50), Amersfoort (19.15). Tijden bij benadering en onder voorbehoud.

www.destoomtrein.nl en www.mat54.nl


Dinsdag 15 mei 2018: Plusdag Spoorwegmuseum

Iedere derde dinsdag van de maand is er een Plusdag, met een nostalgisch programma voor senioren en andere geïnteresseerden. Dit bestaat uit een gratis rondleiding en een lezing. Ook kunt u zich laten scheren door barbier Jan. Zie www.spoorwegmuseum.nl/...

Het thema van deze Plusdag is '50 jaar NS Design'.


Dinsdag 15 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Hilversum

La grande vitesse française

Presentatie van Ambrosius Baanders.

In Frankrijk is op dit moment 2.800 km hogesnelheidslijn in exploitatie met een kleine vijfhonderd treinstellen. Een netwerk waarop dagelijks met snelheden tot 320 km/h wordt gereden en dat toonaangevend is in Europa en de wereld. In 2015 werden er 54,1 miljard reizigerskilometers afgelegd. Met de opening van 800 km nieuwe lijn in 2017 is het hogesnelheidsnet nu min of meer voltooid; in de komende jaren zullen er geen nieuwe baanvakken bij komen, omdat de financiering zeer moeilijk is.

Het idee om veel sneller te gaan rijden kreeg vorm in de jaren 70, nadat in de jaren 50 de eerste technische proeven hadden geleid tot het wereldrecord van 1955 van 331 km/h. Het doel was om markt terug te winnen op de auto en het vliegtuig. Dat leidde uiteindelijk tot de eerste lijn tussen Parijs en Lyon in 1981–’83 en vervolgens de opbouw van een indrukwekkend net. Het snelheidsrecord staat nu op 574,8 km/h. In het begin was het vooral een initiatief van de spoorwegmaatschappij SNCF, later was vooral de Franse staat de stuwende kracht achter die uitbreidingen.

Een presentatie niet alleen van de 12 bestaande lijnen en de 12 materieeltypes, maar ook van de impact op het vervoer en de regionale ontwikkeling in Frankrijk en de invloed op de ontwikkelingen in andere landen, waaronder Nederland.

Locatie, tijd, kosten

Op de maandelijkse bijeenkomsten is iedereen welkom: leden en niet-leden, jong en oud. Adres: Wijkcentrum “Riebeeck”, Van Riebeeckweg 50, 1212 EM Hilversum. In de buurt kunt u gratis parkeren. De voorstelling begint om 19.45 uur, de zaal en bar zijn open om 19.15 uur. Er is een pauze rond 21.00 uur en we eindigen niet later dan 22.30 uur. De entree bedraagt € 2,50. www.nvbs.com/gooi


Woensdag 16 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

Twee fotopresentaties door Bert van der Kruk:

Railvervoer in België en Luxemburg

Onze reis begint vanavond in Amsterdam waar de D284 al gereed staat om ons naar België te brengen. Na enkele opnamen van de internationale treinen die vroeger via de Oude Lijn reden, bereiken we als eerste Brussel, waar al snel duidelijk wordt dat een bezoek aan onze zuiderburen is in de jaren ‘70 en ‘80 beslist de moeite waard. Het elektrificatie programma is nog niet geheel voltooid en veel reizigerstreinen rijden nog met, voor Nederlandse begrippen, zware dieselloks. De Athus-Meuse lijn is een prachtig werkterrein voor de bolle neuzen. Ook dieselstellen en oudere elokken zijn nog volop in dienst, evenals de oude trams in Brussel, Antwerpen, Gent, Verviers en Charleroi, waar ook de laatste restanten (buiten de kustlijn) van het eens zo grote tramnet van de buurtspoorwegen in het grauwe industrielandschap van Henegouwen te vinden zijn.

De grote variatie aan tram- en spoorwegmaterieel in België krijgt een vervolg bij de CFL in Luxemburg. Een klein land maar zeer veelzijdig doordat het een internationaal spoorwegknooppunt is, waar materieel uit 4 landen te zien is. Ook hier waren enkele bolle neuzen aktief, maar het paradepaard was ongetwijfeld de bruine krokodil. Tijdens de rondreis door de beide landen zullen ook de modernere traktiesoorten niet ontbreken.

De Gotthard

De avond eindigt met een korte presentatie over de beroemde Zwitserse Gotthard bergspoorlijn. Het Zwitserse Alpenmassief is altijd een grote natuurlijke barrière geweest voor het verkeer tussen zuid en noord Europa. Pas in de 13e eeuw ontstond er een pasweg over de Gotthard.

De aanleg van de Gotthardspoorlijn en de Gotthardtunnel welke in 1882 werd geopend betekende dan ook een geweldige verbetering. Deze spoorlijn die op spektakulaire wijze middels vele keertunnels en kunstwerken is aangelegd om op 1150 meter hoogte onder de Gotthard door te rijden, mag zeker tot één van de meest aansprekende bergspoorlijnen van Europa worden gerekend. Niet in de minste plaats door de lokomotieven die hier werden ingezet, waaronder de krokodil die hier eeuwige beroemdheid verwierf. Na 134 jaar is die glorietijd echter voorbij, want met de ingebruikname van de nieuwe Gotthardtunnel kunnen nu veel meer treinen veel sneller de Alpen kunnen passeren. Het oude trajekt dient dan nog slechts voor het regionale verkeer en zal ongetwijfeld nog wel enkele goederentreinen te verwerken krijgen. Met een vijftigtal beelden beleef je vanavond de reis van Erstfeld naar Bellinzona nog een keer.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Donderdag 17 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Amersfoort

Geldersche Tramwegen

Presentatie door Jaap Nieweg.

De Achterhoek. Eigenlijk zegt de naam het al. Zeker als je kijkt naar de infrastructuur in de tweede helft van de 19e eeuw. Een achtergebleven gebied. Vanaf 1881 worden daar stoomtramlijnen ontwikkeld, die uiteindelijk in 1934 tot het samenwerkingsverband Geldersche Tramwegen (GTW) leiden. Een verhaal over de stoomtramontwikkeling en mensen die er werkten en de gebruikers.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Eemland vinden plaats in Verenigingsgebouw "Railzicht", Stationsplein 299, 3818 LE Amersfoort. Dit gebouw ligt direct naast het P&R-parkeer­terrein. De avonden beginnen om 19.45 uur (zaal open om 19.30 uur) en eindigen rond 22.30 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Vrijdag 19 t/m zondag 21 mei 2018: Arend onder stoom

Arend onder stoom onder voorbehoud. www.spoorwegmuseum.nl


Woensdag 23 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Ugchelen (Apeldoorn)

Stoom in het arbeiders- en boerenparadijs

Presentatie door Bart van 't Grunewold.

Nadat in West Duitsland bij de Bundesbahn de stoomlocs in 1977 zich "das Rauchen abgelernt" hadden, moesten we voor Duitse stoom de Duits-Duitse grens over, naar de DDR. In 1979 en 1981 reden in het "Arbeiter und Bauernparadies" nog volop stoomlocs. Ondanks dat de dieseltractie in opkomst was en al op veel plaatsen prominent aanwezig (en de elektrische tractie voorzichtig), waren er nog ware stoomparadijzen, met veel verschillende loctypen. Niet alleen de "ewige" Baureihen 50.35 en 52.80, die kenmerkend waren voor de nadagen van de DR-stoom een paar jaar later, maar een keur aan Baureihen: 01.5, 03.10, 41, 50.0, 58.30. Goederentreinen tot 1800 ton waren geen uitzondering en tussen Berlin en Stralsund reed de Baureihe 03.10 met wel 12-rijtuiglange vakantietreinen snelheden boven de 120 km/u.


Saalfeld 1979, foto Nico Spilt

Het depot Saalfeld was het absolute hoogtepunt, met in 1979 maar liefst 10 stuks 01.5-en tegelijk in de rijdende dienst. Bart van ‘t Grunewold bezocht in 1979 en 1981 de DDR – dat was toen nog een hele onderneming – en fotografeerde de onversneden en pure Deutsche Reichsbahn, met de meeste nadruk op de stoomtractie.

Locatie, tijd, kosten

"De Duiker" (Bronkerk), Hoenderloseweg 10, Ugchelen. Te bereiken met bus 12 vanaf station Apeldoorn. Zaal open 19.00, aanvang 19.30 uur, toegang € 3,00. www.nvbs.com/apeldoorn


Zaterdag 26 mei 2018: treinstel 876 naar Spoorwegmuseum


Leiden, 26 juli 1968. Een van de eerste treinstellen in de nieuwe huisstijl vertrekt naar Utrecht. Foto Nico Spilt.

Museumtreinstel 876 (Mat.'64) komt naar het Spoorweg­museum in het kader van de nieuwe tentoonstelling 'Baanbrekend design'.

Het zijn bekende kleuren in het Nederlandse landschap: het geel en blauw van de treinen van NS. Ook het bijpassende logo is bij iedereen bekend. Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat NS deze huisstijl introduceerde. Mat.’64 was de eerste treinserie die in de nieuwe kleuren de fabriek uitrolde.

Baanbrekend design

De tentoonstelling ’Baanbrekend design, 50 jaar NS Huisstijl’ laat zien waarom NS de nieuwe huisstijl invoerde, hoe men tot het alom geroemde logo kwam en waarom dit zo succesvol is gebleken. De tentoonstelling is ingericht in treinstel 876. Deze trein zal van 26 mei tot 28 oktober 2018 in het Spoorwegmuseum staan.


Weekend 26 en 27 mei 2018: dieseldagen bij de ZLSM

Terug van weggeweest bij de ZLSM: de dieseldagen!

Jarenlang hebben de diesels de dienst uitgemaakt op de Miljoenenlijn. Vanaf 1954 reden de Blauwe Engelen tussen Heerlen, Kerkrade, Simpelveld en Valkenburg. Tot aan het sluiten van het traject tussen Kerkrade en Simpelveld waren de DE1’tjes en DE2’tjes hier heer en meester. Maar ook op spoorlijn Aken – Maastricht reden tientallen jaren af­wisselend Nederlandse en Duitse dieseltreinen.

Simpelveld werd nog lange tijd door stoomlocs bereikt, maar dat was vanaf de jaren 50 vooral door goederen­treinen van en naar Duitsland. Het aantal treinen dat met diesel werd voortbewogen was overduidelijk in de meerder­heid.

Tijdens dit weekend komen de stoomlocs daarom ook niet in actie. De ZLSM rijdt op beide dagen uitsluitend met dieseltreinen over de sporen van de Miljoenenlijn. Naast onze eigen railbus en diesellocomotieven is er ook gast­materieel aanwezig. Er wordt een intensieve treindienst gereden met naast reizigerstreinen ook unieke goederen­treinen. Een aantal goederentreinen zal niet stoppen in Simpelveld: dit levert voor de fotografen een fraai beeld op doordat het bijbehorend seinbeeld getoond zal worden door de armseinen.

Als gastmaterieel zullen in elk geval aanwezig zijn loc 2205 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel en locomotief 'Monique' van Strukton. Over andere gast­locomotieven wordt nog overlegd.

Stap in de trein, voel en hoor de diesels brommen door de heuvels van Zuid-Limburg! www.zlsm.nl


Weekend 26 en 27 mei 2018: Dordt in Stoom

Tweejaarlijks stoomevenement in en rond Dordrecht. Op vrijdagavond 25 mei begingt het evenement met een vlootschouw. www.dordtinstoom.nl/...

Op zaterdag en zondag verzorgt de SSN een pendeldienst tussen station Dordrecht en industrieterrein de Staart. In actie komen stoomlocs 65 018 en 01 1075.


Dinsdag 29 mei 2018: NVBS-bijeenkomst in Hoorn

Noord Korea/DPRK

Een beamerpresentatie door Colin Miell (Engels gesproken).

Colin Miell is een van de drijvende krachten achter The Locomotive Club of Great Britain. In die hoedanigheid reist hij bijna overal ter wereld in groepsverband met de trein. Hij neemt ons vanavond mee naar een van de meest gesloten en controversiële landen ter wereld: Noord-Korea of voluit Democratic People’s Republic of Korea (DPRK). Veel treinen, trams, trolleybussen, bussen en de Pyongyang Metro, en een uitgebreide blik hoe het werkelijke leven er in Noord-Korea uitziet tijdens z’n twee reizen in 2014 en 2015.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Noord-Holland Noord vinden plaats in de stationsrestauratie van de Museum­stoomtram, Van Dedemstraat 8, Hoorn (te bereiken via de loopbrug vanaf het NS-station). De avonden beginnen om 20.00 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Weekend 2 en 3 juni 2018: stoom op Scheveningen

Gratis stoomevenement in de haven van Scheveningen. Er komen minstens tien grote stoommachines, waaronder stoomtractoren, stoomwalsen, stoomauto’s en brand­weer­spuiten. Ook zijn er kleinere stoommachines te zien, waaronder een stoomfiets. www.stoomopscheveningen.nl


Vrijdag 8 juni 2018: NVBS-bijeenkomst in Schin op Geul

Railvervoer in London

Presentatie door Kees Bijl.

Wanneer wij aan de ‘ondergrondse’ denken, gaan de gedachten vaak naar London uit. Een imposant en uitgebreid netwerk dat de buitenwijken met het centrum verbindt. Net als Parijs en Berlijn kent London rondom het centrum grote stations waar langeafstandstreinen stoppen. Daar is een groot aanbod van diverse regionale verbindingen. Het vervoersaanbod kan net de stijgende vervoersvraag aan. Voortdurend wordt er uitgebouwd en vernieuwd. Naast de ‘ondergrondse’ kijken wij naar het regionale vervoer en niet te vergeten naar de tram in Zuid-Londen. Er zijn momenten van ‘terug in de tijd’ en typische dingen die wij zo niet kennen. Een boeiende avond die u eigenlijk niet mag missen.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Zuid-Limburg vinden plaats in het restaurant van station Schin op Geul, adres Baanweg 1. De avond begint om 19.30 uur en eindigt rond 22.30 uur. Toegang € 2,50.


Weekend 9 en 10 juni 2018: open dagen Blerick

Open dagen in de voormalige wagenwerkplaats, van 10.00-17.00 uur. Materieelshow met treinen en bussen, modelspoorbanen, verkoopkraampjes. Toegang 5 euro, kinderen 4 t/m 12 jaar 2,50 euro. www.facebook.com/multievent2018


Vrijdag 15 en zaterdag 16 juni 2018: railfestival in Amersfoort

Railfestival georganiseerd door het Railcenter. In de ochtend vinden railcolleges plaats.


Weekend 16 en 17 juni 2018: Arend onder stoom

Arend onder stoom onder voorbehoud. www.spoorwegmuseum.nl


Dinsdag 19 juni 2018: Plusdag Spoorwegmuseum

Iedere derde dinsdag van de maand is er een Plusdag, met een nostalgisch programma voor senioren en andere geïnteresseerden. Dit bestaat uit een gratis rondleiding en een lezing. Ook kunt u zich laten scheren door barbier Jan. Zie www.spoorwegmuseum.nl/...

Het thema van deze Plusdag is '50 jaar NS Design'.


Woensdag 20 juni 2018: NVBS-bijeenkomst in Hengelo

Foto/video-meeneemavond

Presentatoren: de bezoekers zelf! Gevarieerde avond met vele korte presentaties.

Iedere bezoeker krijgt de gelegenheid om eigen foto’s of films te vertonen van spoorse (vakantie-)onderwerpen naar eigen keuze. Toon je eigen beleving van onze hobby met gevarieerde beelden en geef daarbij een passende toelichting. Een mooie gelegenheid om eens iets te laten zien wat niet past in een avondvullend programma! Het belooft dan ook een gezellige avond vol afwisselende beelden te worden! Maximaal 15 minuten presentatietijd en maximaal 60 foto’s per persoon! (afwijkingen in overleg mogelijk.)

De volgende apparatuur is aanwezig: groot projectiescherm, diaprojector, Full-HD beamer met briljante beeldkwaliteit, Blu-ray/DVD-speler, laptop met Powerpoint, en een geluidsinstallatie met microfoon. Je krijgt voorrang als je op tijd je bijdrage aanmeldt via twente@nvbs.com.

Locatie, tijd, kosten

NSH-gebouw ’t Schöpke, Waarbekenweg 23, Hengelo. Aanvang 19.30 uur, zaal open vanaf 18.30 uur. Bijdrage in de onkosten € 2,50, jongeren tot 18 jaar € 1,25. www.nvbs.com/twente / www.facebook.com/NVBS.Twente Zie ook het programmaboekje (pdf).


Zaterdag 23 juni 2018: Vriendenrit Spoorwegmuseum


Buffel in 1997. Foto Nico Spilt.

Onder voorbehoud: Buffel 3426 rijdt een rit ten behoeve van de Vrienden van het Spoorweg­museum.


Dinsdag 26 juni 2018: NVBS-bijeenkomst in Hoorn

Modelbouwavond

Deze traditie wordt ook dit jaar in ere gehouden. Ook dit jaar wordt de modelbaan van de Spoorgroep Noord Holland Noord weer opgesteld in de Stationsrestauratie van de Museumstoomtram. Het ‘hondenbot’ krijgt weer alle aandacht waarop de rechtgeaarde modelspoorder zijn nieuw aangeschafte modellen en/of zijn zelf gemodelleerde nieuwe kilometers kunnen laten maken op de analoge (DC of AC) of op de digitale baan in zowel H0 als N. De modeltreindienstregeling voor al deze modeltreinen wordt zoals ieder jaar door de modelspoorders zelf, in overleg, vastgesteld.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Noord-Holland Noord vinden plaats in de stationsrestauratie van de Museum­stoomtram, Van Dedemstraat 8, Hoorn (te bereiken via de loopbrug vanaf het NS-station). De avonden beginnen om 20.00 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Dinsdag 17 juli 2018: Plusdag Spoorwegmuseum

Iedere derde dinsdag van de maand is er een Plusdag, met een nostalgisch programma voor senioren en andere geïnteresseerden. Dit bestaat uit een gratis rondleiding en een lezing. Ook kunt u zich laten scheren door barbier Jan. Zie www.spoorwegmuseum.nl/...

Het thema van deze Plusdag is 'modellen'.


Weekend 21 en 22 juli 2018: Arend onder stoom

Arend onder stoom onder voorbehoud. www.spoorwegmuseum.nl


Weekend 18 en 19 augustus 2018: Arend onder stoom

Arend onder stoom onder voorbehoud. www.spoorwegmuseum.nl


Dinsdag 21 augustus 2018: Plusdag Spoorwegmuseum

Iedere derde dinsdag van de maand is er een Plusdag, met een nostalgisch programma voor senioren en andere geïnteresseerden. Dit bestaat uit een gratis rondleiding en een lezing. Ook kunt u zich laten scheren door barbier Jan. Zie www.spoorwegmuseum.nl/...

Het thema van deze Plusdag is 'modellen'.


Weekend 1 en 2 september 2018: Terug naar Toen

Jaarlijks stoomfestijn bij de VSM. www.stoomtrein.org

Vanuit Duitsland komt een gezelschap op bezoek. Loc 01 1075 van de SSN haalt de trein vrijdag 31 augustus op in Keulen (ca. 13.30) en brengt die via Venlo en Arnhem naar Beekbergen. Maandag 3 september brengt deze loc de trein weer terug naar Keulen (ca 14.30). Meer info.


Donderdag 13 september 2018: NVBS-bijeenkomst in Amersfoort

Spoorwegveiligheid

Presentatie door René Jongerius.

Spoorwegongevallen spreken tot de verbeelding en dat geldt vooral voor ongevallen als gevolg van het rijden door onveilig sein: De eenzame machinist die een fout maakt en daarmee de levens van anderen in gevaar brengt. Al vroeg kwam de roep om hulpmiddelen om het rijden door onveilig sein te verhinderen. Niet alleen spoorwegingenieurs maar ook amateuruitvinders stortten zich op het onderwerp, maar meestal met weinig succes. Spoorwegdirecties hadden ook lange tijd weinig trek om in automatische treinbeïnvloeding te investeren.

In zevenmijls-stappen gaan we door de Nederlandse spoorweg­geschiedenis. Per periode bekijken we welke ernstige ongevallen zich voordeden en tot wat voor ont­wikkelingen dat leidde. Na de ramp bij Harmelen werd dat niet alleen een zaak van het spoorwegbedrijf maar ook van de nationale en zelfs internationale politiek. Zo eindigen we bij een spoorwegnet dat anno 2018 vier systemen voor auto­matische treinbeïnvloeding kent: ATB-EG, ATB-Vv, ATB-NG en ERTMS.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Eemland vinden plaats in Verenigingsgebouw "Railzicht", Stationsplein 299, 3818 LE Amersfoort. Dit gebouw ligt direct naast het P&R-parkeer­terrein. De avonden beginnen om 19.45 uur (zaal open om 19.30 uur) en eindigen rond 22.30 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Vrijdag 14 september 2018: NVBS-bijeenkomst in Schin op Geul

Grensperikelen bij de Pyreneeën

Presentatie door Sjoerd Bekhof.

De grens tussen Frankrijk en Spanje wordt gevormd door de Pyreneeën. Het gebied aan weerszijden daarvan is dun bevolkt en de mogelijkheden om door het gebergte de grens over te steken zijn beperkt.

Momenteel zijn er drie spoorgrenzen in gebruik. In het westen tussen Hendaye (F) en Irun, waar treinen op drie spoorwijdten de grens passeren. Smalspoor met elk halfuur de regionale Uskotreinen, normaalspoor voor de goederentreinen en de weinige reizigerstreinen. Het breedspoor uit Spanje eindigt in Hendaye. Voor grensoverschrijdend reizigersvervoer geldt dat ‘men elkaar over de grens brengt’. De TGV en de slaaptreinen uit Parijs eindigen in Irun. De Intercity uit Madrid en de nachttrein uit Lissabon eindigen in Hendaye. Door de verder oostwaarts in gebruik genomen HSL zijn doorgaande reizigerstreinen over de oude grensovergangen vervallen. Goederentreinen kunnen over driebenig spoor in beide richtingen de grens passeren.

Van de Franse lijn Dax – Toulouse takte in Pau een lijn naar de Spaanse stad Huesca via het grensstation Canfranc af. Lang reden de treinen niet verder dan Oloron Ste Marie. Tot veler verbazing is in 2016 de spoorlijn tot Bedus weer in gebruik genomen. Het vervolg richting Spanje is sinds 1970 in verval. In Canfranc komt een paar keer per dag een dieseltrein uit Huesca. Het ’Franse’ gedeelte is geheel verkommerd.

In het ministaatje Andorra ontbreekt elk spoor van spoor. De naam van het station ‘Andorre l’Hospitalet’ aan de hoofdlijn van Toulouse naar La Tour de Carol doet vermoeden dat er een lijn naar Andorra zou hebben gelopen. Echter de Pyreneeën gaven zich niet gewonnen.

In La Tour de Carol begint de ‘Train jaune’, de gele SNCF smalspoorlijn naar Villefranche. Deze toeristische lijn loopt door de noordelijke Pyreneeën; het beroemde hangviaduct slaan we natuurlijk niet over. De gele smalspoortrein rijdt dicht langs de grens maar blijft op Frans grondgebied. In La Tour eindigen de nachttrein uit Parijs (normaalspoor) en de locale trein uit Barcelona (breedspoor). De nieuwe HSL-verbinding van Barcelona naar Perpignan heeft het doorgaande reizigersvervoer overgenomen.

De meest oostelijk gelegen grensovergang verbindt Frankrijk met Spanje via de stations Cerbère en Port Bou. Hier zien we twee Talgotreinen de overgang van normaal- op breedspoor passeren. De doorgaande reizigerstreinen behoren hier tot het verleden.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Zuid-Limburg vinden plaats in het restaurant van station Schin op Geul, adres Baanweg 1. De avond begint om 19.30 uur en eindigt rond 22.30 uur. Toegang € 2,50.


Zaterdag 15 september 2018: stoomtrein naar Amsterdam

Westfalendampf brengt een bezoek aan Amsterdam. Route: Gütersloh, Bielefeld, Herford, Minden, Bad Oeynhausen, Löhne, Kirchlengern, Bünde, Melle, Osnabrück, Rheine, Bad Bentheim, Amsterdam. Tot Bentheim achter een klassieke E10, dan verder achter de twee 23'ers van de VSM. Aankomst Amsterdam circa 12.00, vertrek circa 18.00 uur. www.westfalendampf.de/...

Deze rit is geannuleerd. De reden is dat de machinisten van de VSM geen wegbekendheid hebben en dat het niet meer is toegestaan om op museummaterieel met een pilot te rijden.


Dinsdag 18 september 2018: Plusdag Spoorwegmuseum

Iedere derde dinsdag van de maand is er een Plusdag, met een nostalgisch programma voor senioren en andere geïnteresseerden. Dit bestaat uit een gratis rondleiding en een lezing. Ook kunt u zich laten scheren door barbier Jan. Zie www.spoorwegmuseum.nl/...

Het thema van deze Plusdag is 'Vorstelijk Reizen'.


Donderdag 20 september 2018: Arend onder stoom

Arend onder stoom onder voorbehoud. www.spoorwegmuseum.nl


Donderdag 11 oktober 2018: NVBS-bijeenkomst in Amersfoort

Berliner Metamorphosen deel 2

Presentatie door John Krijgsman.

Op 9 november 2016 presenteerde John bij ons zijn eerste deel over Berlijn. Vanavond het tweede deel van het overzicht van de grote veranderingen die zich overal in Berlijn hebben voltrokken door de deling van de stad ten gevolge van de Koude Oorlog en het weer samensmelten van de stad na de val van De Muur in 1989.

John bezocht Berlijn en omstreken sinds 1973 meer dan honderd keer en maakte er zo'n 12.000 dia's en digitale opnamen van de stad en het railvervoer. Door de jaren heen ging hij vaak terug naar dezelfde plekken om daar keer op keer de veranderingen vast te leggen. Aan de hand van deze foto´s met bijpassende verhalen maken we een tijdreis van meer dan 40 jaar door en rond Berlijn, langs en over De Muur, met (stoom)trein, tram, U-Bahn en S-Bahn.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Eemland vinden plaats in Verenigingsgebouw "Railzicht", Stationsplein 299, 3818 LE Amersfoort. Dit gebouw ligt direct naast het P&R-parkeer­terrein. De avonden beginnen om 19.45 uur (zaal open om 19.30 uur) en eindigen rond 22.30 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Vrijdag 12 oktober 2018: NVBS-bijeenkomst in Schin op Geul

De Duitse Waddeneilanden en Ostfriesland

Presentatie door Peter Doove.

Op de Duitse Waddeneilanden voor de kust van Ostfriesland was de trein het aangewezen vervoermiddel tussen de dorpen op het eiland en de aanlegplaats van de veerboot. Op alle eilanden was ooit spoorvervoer. Nu is er nog op vier eilanden railvervoer aanwezig.

Borkum heeft een flinke dubbelsporige spoorlijn. Gemotoriseerd verkeer is op dit eiland toegestaan. De lijntjes op Langeoog en Wangerooge zijn er niet alleen voor het vervoer van toeristen, maar ook voor het vervoer van alles wat op het eiland nodig is. Spullen voor de supermarkt en voor de aannemer worden per schip en trein vervoerd. Er is geen gemotoriseerd vervoer op deze eilanden. Op Spiekeroog wordt een stukje van de oude spoorweg geëxploiteerd met een paardentram. Het eiland is zo compact dat je er zelfs geen fiets kunt huren.

Er rijdt tegenwoordig modern materieel op de eilanden. Om met het oude materieel van de “Inselbahn” te reizen kun je terecht bij museumbedrijven zoals de DEV in Bruchhausen-Vilsen en bij de Harzer Schmalspurbahnen.

Het programma bestaat uit een diapresentatie over de spoorlijnen op de Duitse Waddeneilanden en in Ostfriesland, die Peter in 2001 en 2013 bezocht. We reizen van de Eemshaven tot Wilhelmshaven en doen alle Waddeneilanden en plaatsen als Emden, Aurich en Esens aan. Er zijn o.a. oude dia’s te zien van de Kreisbahn Aurich en Spiekeroog, foto’s uit het Moormuseum te Wiesmoor en (dankzij internet) het niet toegankelijke smalspoor op Minsener Oog. Ansichtkaarten vullen het overzicht aan. Het tweede deel bestaat uit drie films uit 2013 die een impressie geven van het vervoer zoals dat op Borkum, Langeoog en Wangerooge plaatsvindt.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Zuid-Limburg vinden plaats in het restaurant van station Schin op Geul, adres Baanweg 1. De avond begint om 19.30 uur en eindigt rond 22.30 uur. Toegang € 2,50.


Weekend 13 en 14 oktober 2018: Arend onder stoom

Arend onder stoom onder voorbehoud. www.spoorwegmuseum.nl


Dinsdag 16 oktober 2018: Plusdag Spoorwegmuseum

Iedere derde dinsdag van de maand is er een Plusdag, met een nostalgisch programma voor senioren en andere geïnteresseerden. Dit bestaat uit een gratis rondleiding en een lezing. Ook kunt u zich laten scheren door barbier Jan. Zie www.spoorwegmuseum.nl/...

Het thema van deze Plusdag is 'het Stikkershuis'.


Vrijdag 19 t/m zondag 21 oktober 2018: SSN Rijn Expres

De SSN organiseert een stoomreis langs de Rijn. Vertrek vrijdag ca. 8.00 uit Rotterdam, dan via Gouda, Utrecht, Venlo naaar Keulen en verder. Zondag weer terug in Nederland. www.stoomstichting.nl


Zondag 28 oktober 2018: eind zomertijd (klok uur achteruit)

Bij de overgang van winter- naar zomer­tijd gaan de stations­klokken vanaf 2 uur 's nachts sneller draaien tot ze 3 uur aangeven. Bij de over­gang van zomer- naar winter­tijd staan de stations­klokken 's nachts om 2 uur een uur stil. Dit kun je zelf op het perron controleren!

De zomertijd duurt langer, maar de ‘echte’ tijd is de wintertijd. Zie ook spoortijden.


Zaterdag 27 oktober 2018: NVBS Railquiz in Amersfoort

De jaarlijkse NVBS Railquiz in het hoofd­kwartier van de NVBS in Amersfoort. Nadere informatie volgt.


Donderdag 8 november 2018: NVBS-bijeenkomst in Amersfoort

Spoorwegen op de landkaart. Tien jaar SNE.

Presentatie door Ronald Bokhove.

Voor de pauze laat Ronald Bokhove ons in de presentatie ‘Spoorwegen op de kaart’ de wisselwerking tussen spoor en kaart zien met vele voorbeelden uit binnen- en buitenland. Met de komst van de spoorwegen verandert het kaartbeeld: lijnen, emplacementen en stations krijgen een plek, als onderdeel van de topografie, als hulpmiddel bij het plannen van een rit of als opwarmertje voor een onvergetelijke reis. Thematische kaarten verbeelden opkomst en soms ondergang van het spoor en verklaren ruimtelijke verschijnselen waarin railvervoer een rol speelt. U gaat het vanavond allemaal zien, want een kaartje zegt meer dan duizend woorden.

Na de pauze kunnen we lekker wegzakken als dezelfde presentator een visueel overzicht geeft van tien jaar NVBS-excursies tussen 2007 en 2017. Hij heeft als reisleider bij de SNE vele tochten georganiseerd, maar hij laat ook opnamen zien van excursies die door zijn collega’s zijn geleid. Dat betekent beelden uit verre landen als Bangladesh, Zuid-Korea, Taiwan en Syrië. Maar we blijven ook dichter bij huis als we gaan spoorzoeken in het Westland, op Koninginnedag de Rotterdamse haven bezoeken of in de sneeuw naar Stadskanaal zwoegen. En wie weet zet het u wel aan om zélf eens aan een NVBS-excursie deel te nemen. Of behoort u al tot de groeiende schare enthousiaste deelnemers?

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Eemland vinden plaats in Verenigingsgebouw "Railzicht", Stationsplein 299, 3818 LE Amersfoort. Dit gebouw ligt direct naast het P&R-parkeer­terrein. De avonden beginnen om 19.45 uur (zaal open om 19.30 uur) en eindigen rond 22.30 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Vrijdag 9 november 2018: NVBS-bijeenkomst in Schin op Geul

Raccordementen in Nederland

Presentatie door Steven Hopman.

In de jaren zestig van de vorige eeuw had het gespreid wagenladingvervoer bij de NS zijn grootste omvang ooit. In deze periode werden in vele plaatsen raccordementen aangelegd om de diverse spoorklanten te kunnen bedienen. Inmiddels zijn de meeste raccordementen in Nederland al weer verdwenen. Ook waren er in de vorige eeuw alleen voor het goederenvervoer nog vele korte en enkele langere spoorlijnen in gebruik, waarvan er ondertussen vele zijn verdwenen.

Vanavond gaan we weer even terug naar die tijd waarin er nog veel kleinschalig goederenvervoer te zien was in Nederland.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Zuid-Limburg vinden plaats in het restaurant van station Schin op Geul, adres Baanweg 1. De avond begint om 19.30 uur en eindigt rond 22.30 uur. Toegang € 2,50.


Vrijdag 9 t/m zondag 11 november 2018: Eurospoor in Utrecht

Jaarbeurs Utrecht. www.eurospoor.nl


Dinsdag 20 november 2018: Plusdag Spoorwegmuseum

Iedere derde dinsdag van de maand is er een Plusdag, met een nostalgisch programma voor senioren en andere geïnteresseerden. Dit bestaat uit een gratis rondleiding en een lezing. Ook kunt u zich laten scheren door barbier Jan. Zie www.spoorwegmuseum.nl/...

Het thema van deze Plusdag is 'geschiedenis Maliebaan'.


Zaterdag 24 november 2018: Winter Event bij Smit Klassiek

Smit Klassiek, Buys Ballotstraat 2, Oud-Beijerland. Open dag waarop je de collectie oude auto's, fietsen en andere voertuigen kunt zien. Van 10 tot 20 uur, toegang gratis. De open dag is op de laatste zaterdag van november; de rest van het jaar is de collectie alleen toegankelijk voor gasten. www.smitklassiek.nl


December 2018

Sinterklaasritten, pepernootritten, stamppotritten, snertritten, glühweinritten, kerstritten, oliebolritten, of gewoon winter­ritten: in december is er altijd wel wat te doen voor de liefhebbers.


Donderdag 13 december 2018: NVBS-bijeenkomst in Amersfoort

Scandinavië

Presentatie door Sjoerd Bekhof.

Sjoerd Bekhof sluit het seizoen 2018 af. Deze keer richt hij de focus op Scandinavië, een deel van Europa dat hij al eerder bezocht. Intussen heeft hij alle uithoeken gezien, samen met zijn reisgenoot Frank Aakster.

In 2017 lag de nadruk op de reis op Finland. Het land van de duizend meren, de scheppingen van Jean Sibelius, met het beroemde Finlandia, het serviesgoed van Arabia, de telefoontjes van Nokia, maar ook van breedspoor en alleenheerschappij van de Finse Staatsspoorwegen VR.

Helsinki (Helsingborg) is niet alleen de hoofdstad van het land maar ook het middelpunt van het spoorwegnet. Dit strekt zich uit naar het oosten met een drietal verbindingen met het naburige Rusland en naar het noorden tot de steden Kemijärvi en Kolari. Beide eindpunten liggen boven de Poolcirkel en worden met nachttreinen uit Helsinki bediend. In de zomer dagelijks, in de winter enkele keren per week.

De westkant van Finland ligt grotendeels aan de Botnische Golf. Daarover wordt de verbinding met de Zweedse hoofdstad Stockholm met schepen onderhouden. De spoorverbinding met Zweden bestaat uit gemengd spoor tussen Tornio en Haparanda aan de Zweedse kant. De normaalsporige verbinding is al jaren buiten gebruik. Reizigersvervoer tussen deze plaatsen is er niet meer. De lading van de op breedspoor rijdende goederentreinen wordt in Haparanda overgeslagen op normaalsporig materieel.

Rond Helsinki is intensief voorstadsverkeer, waar voornamelijk nieuw materieel van Stadler rijdt. Bijzonder zijn de treinen naar de Russische steden. De Allegro-treinstellen naar Sint Petersburg en de nachttrein naar Moskou. De spoorwegen in Scandinavië zijn probleemloos te fotograferen.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Eemland vinden plaats in Verenigingsgebouw "Railzicht", Stationsplein 299, 3818 LE Amersfoort. Dit gebouw ligt direct naast het P&R-parkeer­terrein. De avonden beginnen om 19.45 uur (zaal open om 19.30 uur) en eindigen rond 22.30 uur. Bijdrage in de kosten € 2,00.


Vrijdag 14 december 2018: NVBS-bijeenkomst in Schin op Geul

Presentatie door Sef Rameckers. Onderwerp nog niet bekend.

Locatie, tijd, kosten

De bijeenkomsten van de afdeling Zuid-Limburg vinden plaats in het restaurant van station Schin op Geul, adres Baanweg 1. De avond begint om 19.30 uur en eindigt rond 22.30 uur. Toegang € 2,50.


2019


Woensdag 26 t/m vrijdag 28 maart 2019: RailTech Europe 2019

Jaarbeurs Utrecht. www.railtech.com


Van 11 t/m 18 juni 2019: Cold War Express

Stoomtreinreis van Manchester naar Berlijn en terug, via Rotterdam, Utrecht en Arnhem. www.coldwarexpress.co.uk/...



Leuke links & tips



Is het weer treinenweer?

Meer over het weer


Op de Rails en NVBS Actueel

Op 13 april plofte bij de NVBS-leden de nieuwe Op de Rails op de mat. Behalve bij mij: hier ploft niets op de mat, hier vlijt de post zich in een grote buitenbrievenbus. Lees meer.

Op 23 april verscheen ook weer de digitale nieuwsbrief NVBS Actueel. Onder andere met een interview met Maarten van Rossem. NVBS Actueel is helemaal gratis, ook als je geen lid bent van de NVBS. nvbs-actueel.com

En ondertussen kun je, ook helemaal gratis, mijn website bezoeken. Bijna elke dag wel wat nieuws, bovenop de berg informatie die ik er de afgelopen 16 jaar al in heb gestopt.


Tentoonstellingen & manifestaties

Overzicht op volgorde van laatste openingsdatum. Raad­pleeg de site van de organisatie voordat u op pad gaat.

Verstild Dordrecht

Fototentoonstelling met oude beelden van Dordrecht, waaronder de aanleg van het station en de spoorbruggen. Van 29 oktober 2017 t/m 27 mei 2018 in het Dordrechts Museum, Museumstraat 40. Dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur (voor feestdagen zie de website). www.dordrechtsmuseum.nl/...

The American Dream


Van 19 november 2017 t/m 27 mei 2018 in Assen en Emden. www.visittheamericandream.nl

Flower Power - Topstukken uit Utrechtse collecties

Van 31 maart t/m 16 september 2018 in MOA | Museum Oud Amelisweerd te Utrecht. De tentoonstelling toont bloemwerken uit verschillende Utrechtse schatkamers. Dit gebeurt in samenwerking met verschillende musea en instellingen uit de provincie, waaronder het Spoorweg­museum. Centraal staat de bijzondere, intrigerende en universele relatie tussen mens en bloem. www.moa.nl/...

Noord spoort: het spoor terug in Noord

Op 22 juli 2018 opent de Noord/Zuidlijn. Na 52 jaar keert het spoor terug in Amsterdam Noord. In samenwerking met het Genootschap de Blauwe Tram, het NZH-museum, projectbureau Noord/Zuidlijn en het GVB is een tentoon­stelling gemaakt over verleden, heden en toekomst van het spoor in Noord. Van 7 april 2018 tot 1 oktober 2018 in Museum Amsterdam Noord, Zamenhofstraat 28A. Donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur. www.museumamsterdamnoord.nl

Trammuseum Rotterdam

Het Trammuseum Rotterdam is dit seizoen geopend op zaterdag 7 april, 5 mei, 2 juni, 7 juli, 4 augustus, 8 sep­tember en 6 oktober 2018, van 10.00 tot 16.00 uur. U kunt hier onder andere het gerestaureerde metrostel 5024 bezichtigen. Het museum bevindt zich op loopafstand van station Rotterdam Noord, het adres is Kootsekade 19. U kunt ook gebruikmaken van de pendeltram die vertrekt van perron E bij het Centraal Station. www.stichtingromeo.nl/...

Spoorwegmuseum in stadskantoor Utrecht

Op de 20e verdieping van het stadskantoor van Utrecht heeft het Spoorwegmuseum een kleine tentoonstelling ingericht. Het thema is "175 jaar spoor in Utrecht". Tot januari 2019 te zien tijdens de openingstijden van het stadskantoor. De ingang is direct naast de stationshal. Filmpje op Youtube.

Transit Oost

Transit Oost is in december 2013 ont­staan door een samen­werking van twee organisaties: Vereniging het GOLS-station, opgericht in 1983, en Historisch Streek­vervoer Achterhoek (HSA), opgericht in 2002. In Winterswijk is een nieuwe museum­werkplaats ingericht, die vanaf april 2018 is te bezoeken. www.transitoost.nl

Tram Amsterdam-Zandvoort

Vanaf 1 september 2017 in het NZH Vervoer Museum, Hofmanweg 35 in Haarlem. Tentoonstelling over de Blauwe Tram, die vanaf 1924 tussen Amsterdam en Zandvoort reed. Zestig jaar geleden, op 31 augustus 1957, werd deze tramlijn opgeheven. Het museum is open op vrijdag en zaterdag van 11.00-16.00 uur, in december, januari en februari alleen op zaterdag. www.nzh-vervoermuseum.nl

'Happy Station' in Breda

In een van winkelruimtes in de stationshal van Breda is tijdelijk een Playmobil-diorama ingericht met diverse landschappen en taferelen. De openingstijden hangen af van de beschikbaarheid van vrijwilligers en variëren daardoor. www.facebook.com/happystationbreda

 Vorstelijk Reizen

In het Spoorwegmuseum is begin oktober 2017 de nieuwe vaste tentoonstelling "Vorstelijk Reizen" geopend. Bekijk de uitzending van RTV Utrecht. Meer royalty.


Kijken op tv of pc

Spoorbioscoop

In de spoorbioscoop van Langs de rails vind je een gevarieerd aanbod van zorgvuldig geselecteerde films.

Rail Away

Rail Away is een tv-serie van de EO over markante spoor­lijnen overal ter wereld. Elke aflevering wordt een traject langs een aantal bijzondere locaties afgelegd, waarbij de trein als leidraad fungeert. Er is aandacht voor de treinen, de landschappen en culturen. Raadpleeg de tv-gids of bekijk oudere afleveringen via www.eo.nl/railaway.

Lees ook het interview met Gerben van Ommen, een van de makers van Rail Away.

Open Beelden

Via het 'Open Beelden'-project zijn veel videobeelden uit bioscoopjournaals onder een vrije licentie beschikbaar gekomen. De site www.openbeelden.nl is vrij onover­zichtelijk, maar op Wikimedia Commons zijn alle beelden ook in één grote lijst door te bladeren. Inclusief nogal wat films over de spoorwegen.


Reisinformatie

Waar rijden de treinen?

Via www.treinenradar.nl kun je zien waar de treinen van NS zich bevinden. Deze informatie is gebaseerd op sateliet­gegevens. Het programma toont dus de werkelijke locaties van het materieel.

Via spoorkaart.mwnn.nl is te zien waar de treinen rijden. Geen goederentreinen of bijzondere treinen.

In Duitsland hebben ze Zugradar.

Materieelinzet en andere info

Via ovtijden.com kun je onder andere informatie opvragen over de (geplande) materieelinzet en vertrek­tijden.

Op internet is ook een doorkomststaat te vinden, maar dat is een domme database: vertragingen en andere afwijkingen worden niet verwerkt. En met treinen die na 4 uur 's nachts rijden wist de programmeur geen raad.

En rijden die treinen eigenlijk wel?

Via www.rijdendetreinen.nl kun je zien of de treinen wel volgens plan rijden. Ook storingen en werkzaamheden worden vermeld. Er is een archief van alle storingen sinds januari 2011. Zo is bijvoorbeeld eenvoudig te zien welke trajecten vaak getroffen worden.

Het andere openbaar vervoer

Via www.ovradar.nl kun je de actuele positie van bussen, trams, en metro's opvragen. Ook de vertrek­tijden en vertragingen bij elke halte.

Universele routeplanner

Een universele internationale routeplanner, ook voor als het vliegtuig toch handiger is: www.rome2rio.com.

Goederentreinen

De locs van het Tsjechische Metrans zijn te volgen op poloha.vozu.cz. De rode stip is van een webcamtram in Praag.

Spoorkaart Nederland

Bij de spoorkaarten vind je onder andere een actuele kaart met treinseries.

Reizen met de OV-chipkaart

Enige tips & trucs door het team van Langs de rails!


Eurostar naar Londen

Vanaf London St Pancras International rijden dagelijks twee rechtstreekse Eurostar-treinen naar Nederland. Vertrek uit St Pancras 8.31 en 17.31, aankomst Rotterdam 12.32 en 21.32, aankomst Amsterdam 13.12 en 22.12.

De andere kant op, van Nederland naar London, moet voorlopig worden overgestapt op Brussel Zuid. Vertrek van de Eurostar uit Amsterdam Centraal 7.48 en 16.48, uit Rotterdam Centraal 8.30 en 17.30. Overstap en identiteits­controle op Brussel Zuid, aankomst St Pancras 11.57 en 21.33. www.eurostar.com


Vijftig jaar Museumstoomtram Hoorn-Medemblik

Op Hemelvaartsdag 23 mei 1968 vertrokken stoom­locomotieven 18 en 30 met een trein vol spoorweg­belangstellenden uit Hoorn naar Medemblik. Met deze eerste reis begint de geschiedenis van het rijden op museumspoorlijnen in ons land.

In 2018 vieren we ons Gouden Jubileum met "Vijftig jaar Museumstoomtram Hoorn-Medemblik - Vijftig jaar verbindend". Dit doen we met een aantal evenementen rond de thema’s cultuurhistorie, toerisme, duurzaamheid & toekomst, onze collectie en natuurlijk onze medewerkers.

Op www.stoomtram.nl/nl/50jaar leest u alles over het jubileumprogramma. Deze pagina zal gedurende het jaar worden geactualiseerd met de laatste informatie over de geplande evenementen.

Lees ook het interview met SHM-directeur René van den Broeke in NVBS Actueel.

Zie ook het thema over de Stoomtram Hoorn-Medemblik.


Links

Op mijn site heb ik veel links naar andere sites staan. Dat zijn sites die ik interessant of leuk vind, waaronder links naar sites van mede-hobbyisten. Voor deze laatste links geldt de regel: "jij linkt naar mij, ik link naar jou".

Ooit kreeg ik van iemand het verzoek om de link aan te passen, omdat hij een nieuwe site had gemaakt. Alleen bleek op zijn nieuwe site geen link meer naar mijn site te staan. Dat paste niet in zijn nieuwe concept, kreeg ik te horen. Overbodig te zeggen dat de site van de goede man ook niet in mijn concept paste.


Updates

De 162e update van het archief van Edward Bary staat online. Zie www.archiefedwardbary.nl onder "Updates".

Rob van der Rest voegt regelmatig nieuwe oude foto's aan zijn site toe. Zie www.sporen-met-rob.nl.

Een andere frequente updater is Cor de Rijke: www.feijenoordsemeesters.nl.


Nederlandse vereniging van belangstellenden in het spoor- en tramwegwezen (NVBS)

Website: www.nvbs.com. Zie ook het thema over de NVBS.

NVBS Actueel

NVBS Actueel is de maandelijkse digitale nieuwsbrief voor leden en niet-leden van de NVBS. Hierin vind je nieuws over activiteiten van de NVBS, zoals bijeenkomsten en excursies. Verder interviews met boeiende mensen uit de railwereld, fototips, zoek­plaatjes, ideeën voor vakanties en meer. Een abonnement is gratis. Je krijgt NVBS Actueel dan elke maand via de mail. Maar je kunt alle verschenen nummers ook lezen op internet. nvbs-actueel.com


Treinen in Madurodam

De kroketten in het restaurant
zijn aan de kleine kant


Geïllustreerde spoorwegkaarten

Kaarten vol verhalen rond 1950

Geïllustreerde kaarten in cartooneske stijl waren halverwege de 20e eeuw een populair promotiemiddel voor reizen en toerisme. Geïllustreerde kaarten zijn bedoeld om te inspireren, niet om reisinformatie te verstrekken. Ze lijken ver af te staan van de schematische 'metrokaarten' van spoorwegnetwerken uit dezelfde periode, met rechte lijnen en zonder enig detail. Voor beide kaartsoorten geldt echter dat ze slechts losjes gebonden zijn aan de geografische realiteit. Ze dienen om een boodschap over te brengen: de eenvoud van een reis dan wel de rijkdom van een regio.

Lees het artikel van Arjan den Boer (februari 2018).


Rechtlijnig reizen

Schematische spoorwegkaarten in reisreclame

Elke landkaart is een abstractie van de werkelijkheid, maar sommige kaarten vervormen de realiteit. Het bekendste voorbeeld is de London Underground Map: de afstanden zijn onrealistisch, geografische features afwezig, lijnen kaarsrecht en hoeken haaks of diagonaal. In zo'n imaginair kaartbeeld kunnen reizigers zich beter oriënteren dan in de spaghetti die erachter schuilgaat.

Door versimpeling inzicht geven in het netwerk was net zo belangrijk bij (inter)nationale spoorverbindingen als in de grote steden. Schematische spoorwegkaarten, zoals die gedurende de twintigste eeuw werden ontworpen, leken soms op metrokaarten, maar lang niet altijd. Het doel was telkens hetzelfde: een ingewikkelde reis eenvoudig maken.

Lees het artikel van Arjan den Boer (december 2017).

Lees ook over de beroemde metrokaart van Harry Beck.


Maarten van Rossem over de laatste stoomtrein

Zestig jaar geleden, op 7 januari 1958, reed de laatste stoomlocomotief van NS het Spoorwegmuseum binnen. Aanleiding voor RTV Utrecht om aan deze gebeurtenis aandacht te besteden met een uitzending vanuit het museum. Al lopend langs verschillende stoomtreinen praat Maarten van Rossem, televisieprofessor, met Peter-Paul de Winter, hoofd collecties van het Spoorwegmuseum.

“Van Rossem Vertelt” is een programma van RTV Utrecht. Bekijk de uitzending vanuit het Spoorwegmuseum.


"Vati, was hast Du gemacht?" Nou, Vati heeft even niet opgelet toen er een trein aankwam.


Zullen wij deze vakantie het stuur even overnemen?

De autoslaaptrein van de NS

Ruim veertig jaar rijdt de NS met autoslaaptreinen naar het zuiden van Europa. “Het was het enige product waar iedereen tevreden over was”, vertelt Jaap Saunier, oud-productmanager van de autoslaaptrein. Toch gaat de publiekslieveling van de NS ter ziele in 2002. Ook een commerciële doorstart kan de trein niet redden. Waar is het fout gegaan?

Oud-medewerkers en reizigers halen herinneringen op. (uitzending Andere Tijden, 29 augustus 2017)


Frans station te koop

Heeft u altijd al willen wonen in een station? Om gezond­heidsredenen is ons huis te koop: een voormalig, geheel verbouwd station met een woonoppervlak van 240 m², gelegen op 1 ha grond in de Loirestreek, Frankrijk, op 800 km van Utrecht. Uitgebreide informatie en foto's vindt u op onze site: www.lagarenoyant.com

In de wachtkamer

Lees ook het weblog In de wachtkamer door Elisabeth van Nieuwenhuizen.


Kopen?

"Nostalgie op het spoor" door Carel van Gestel. Uitgever Wbooks. ISBN 9789462581883.

Is dit boek zijn 29,95 euro waard? Ik heb het voor u door­gebladerd. Er staan mooie foto's in en Carel van Gestel heeft ongetwijfeld zijn best gedaan op de teksten. De mooiste foto's zijn echter over twee pagina's geplaatst, dus over de vouw van het boek. Een vorm­geversziekte die alleen maar valt uit te roeien als mensen weigeren dit soort boeken te kopen.

Een persoonlijke vraag aan Carel van Gestel: u bent geïnteresseerd in kerkorgels. Maar je gaat toch ook geen orgelpijpen ombuigen? Nou dan!

Lees ook mijn blog Een boek van 6500 euro.


Retours

Over spoorwegen, vormgeving en fotografie
Retours is een gratis maandelijks digitaal magazine over het raakvlak tussen spoorweggeschiedenis, vorm­geving en fotografie. Zeker niet alleen bestemd voor trein­fanaten, maar voor iedereen met interesse in geschiedenis en toegepaste kunsten. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld spoorwegaffiches, stationsarchitectuur en reisfotografie. www.retours.eu

Nieuwsbrief Arjan den Boer

Artikelen van de afgelopen maand en agenda voor de komende maand. www.arjandenboer.nl/nieuwsbrief


Gozen Doornpad in Abcoude

Het oude station van Abcoude heet nu "Boutique Hotel de Witte Dame". Dit ligt op een kleine tien minuten lopen van het huidige station. Vlakbij het hotel begint het Gozen Doornpad. Dit recreatieve pad is vernoemd naar de Abcoudse kunstenaar Gozen Doorn (1928-1999). Die is onder andere bekend van de gele snorren die hij voor de treinstellen van NS heeft ontworpen. Op het toilet van het hotel staat een model van een Hondekop met gele snor.


Gezocht: Spoorwegjournaal 96

Ik ben op zoek naar Spoorwegjournaal nummer 96 uit 1996. Met een scan van het artikel over Madurodam ben ik ook al blij. Mail mij als je wat hebt!


Amsterdam Dinner Train

Culinaire rondrit in klassieke rijtuigen achter een oude locomotief. Vroeger was dit het Panorama Rail Restaurant, maar het panoramarijtuig is vervallen; ook de 1200'en rijden niet meer.

De 'Dinner Express' rijdt van Amsterdam (19.00 uur) via Breukelen, Gouda, Rotterdam Noord, Den Haag HS, Leiden, Haarlem naar Amsterdam. De rit duurt zo'n tweeënhalf uur.

Andere ritten zijn de 'Brunch Express' (11.00 en 13.00 uur) en de 'Cheese & Beer Express' (15.00 en 17.00 uur). Deze rijden in anderhalf uur via Zaandam, Uitgeest en Haarlem terug naar Amsterdam.

De trein kan ook worden gehuurd door gezelschappen. Voor rijdagen en reserveringen zie www.dinnertrain.eu


Utrechts Archief (spoorwegen)

Zoekt u informatie over spoorwegen of treinen? Het Utrechts Archief bewaart de meeste archieven van de Nederlandse Spoorwegen en haar voorgangers. www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen


Reisplanner van honderd jaar geleden

Zijn we er in honderd jaar op vooruitgegaan, qua dienstregeling? Dat kun je te weten komen met de reisplanner van Wichor Bramer. Je vindt hier reisplanners uit diverse jaren, van 1843 tot 1972.



Dubbel in de kast, voor een habbekrats verpatst

Ik verkoop tweedehandsboeken, waaronder boeken op het gebied van spoor- en tramwegen. Klik hier voor een overzicht.



Met de tram naar de Uithof

In dit filmpje is de hele route van de Uithoflijn te zien, van Utrecht Centraal Centrumzijde tot P+R De Uithof. Je kijkt mee over de schouder van een tram­bestuurder in de levensechte tramsimulator. Deze simulator wordt door de toekomstige tram­bestuurders gebruikt om de bediening van de nieuwe trams en het traject te leren kennen.

Dit is het filmpje van de terugweg. In de loop van 2019 zal de Uithoflijn in dienst komen.


NS Harmonieorkest

www.nsharmonie.nl


Theme Time Radio Hour

It’s night time in the big city
A night watchman rinses out his thermos
The last train from Overbrook pulls into the station.

Bob Dylan maakte van mei 2006 tot april 2009 een serie radioprogramma's die in de VS via de satelliet werden uitgezonden: Theme Time Radio Hour. Deze pro­gram­ma's zijn ook via internet te beluisteren. Er zijn honderd afleveringen van een uur gemaakt, steeds rond een bepaald thema. Twee afleveringen zijn gewijd aan treinen, een dankbare inspiratiebron voor componisten.

Zie ook het thema Trein & muziek.


Kleuren van Nederlandse treinen

Ik heb me verdiept in de kleuren die op Nederlandse treinen zijn of worden gebruikt, waaronder de codes van de gebruikte verven. Aanvullingen en correcties op deze tabel zijn hartelijk welkom.

Een traditioneel huisstijlelement van de spoorwegen: het gevleugelde wiel.


Spottersverdriet

Bunnik, 12 april 2018. Ik kijk uit het raam en zie drie blauwe treinstellen voorbij scheuren. Geen Sprinters, dus het zijn van die nieuwere stellen: Flirt of SNG. Misschien leuk voor de spotters die verderop langs de lijn staan, dus ik gooi het in de groep. Vervolgens komt een anonieme puistekop met vette letters schreeuwen dat ik het fout had. Ik dacht SNG, het was Flirt. Hoe erg is dat? De ondankbaarheid is de wereld nog niet uit. Het was niet de eerste keer dat een non-valeur dacht mij te moeten afbekken. Wel de laatste keer.


Wat is dit waard?

Met enige regelmaat krijg ik de vraag wat een bepaald object waard zou kunnen zijn. Ik weet immers alles van treinen af? Iemand vindt een doos met oude tijdschriften op zolder. Of in een nalatenschap blijkt zich een nummerplaat van een locomotief te bevinden. Ik probeer dan natuurlijk zo goed mogelijk advies te geven.

Meestal luidt mijn advies: zet het op Marktplaats en wacht af wat er voor biedingen komen. Dan kun je altijd nog beslissen of je op zo'n bieding ingaat. In mei 2017 kreeg ik een vraag over de nummer­plaat van loc 4011, een Zweedse stoom­locomotief die na de oorlog in Nederland heeft gereden. Via Markt­plaats is die plaat uiteindelijk verkocht voor 2350 euro. Niet gek.

Uit ervaring weet ik dat boeken zich lastig laten verkopen, op enkele zeldzame uitzonderingen na. Tijdschriften raak je al helemaal moeilijk kwijt, tenminste als je verwacht er wat geld voor te krijgen. Je mag al blij zijn als iemand ze gratis wil overnemen.

Behalve Marktplaats heb je ook eBay. Dat is meer iets voor de internationale handel. Ik koop weleens boeken uit het buitenland via eBay; met verkopen heb ik geen ervaring.

Catawiki: ruim 24% kosten

En dan heb je de veilingsite Catawiki. Daar kijk ik wel­eens op, maar ik doe hier geen zaken mee. Catawiki rekent aan twee kanten zeer royale kosten. De verkoper betaalt 12,5% provisie over de opbrengst, plus 21% BTW over de provisie = totaal 15,125%. De koper betaalt 9% veilingkosten (inclusief BTW) over zijn bod. Ruim 24% verdwijnt dus in het putje.

Neem het voorbeeld van die nummerplaat. Op Markt­plaats of eBay betaalt de koper 2350 euro en krijgt de verkoper 2350 euro. Via Catawiki zou dat zijn: de koper betaalt 2350 + 9% = 2561,50 euro. De verkoper krijgt 2350 - 15,125% = 1994,56 euro. Het verschil tussen koper en verkoper is dus 566,94 euro. Hiervan gaat 21% = 119,06 euro naar de belastingdienst. Catawiki hoeft bijna niets te doen en vangt 447,88 euro.

Weggeven kan ook

Spullen kunt u natuurlijk ook weggeven. Voor objecten zoals bordjes en nummerplaten heeft een museum misschien belangstelling. Of denk aan een museum­organisatie zoals de RTM, de SHM, de SGB, de MBS, de ZLSM of de STAR. Modeltreinen kunnen interessant zijn voor het Nationaal Modelspoor Museum in Sneek.

Als het gaat om foto's, films, boeken, tijdschriften of documenten, dan heeft de NVBS wellicht belangstelling. Dingen waar u geen raad mee weet ik elk geval nooit direct weg­gooien. Voor meer informatie over schenkingen en nalatenschappen zie www.nvbs.com/...

(Let op: geef geen boeken cadeau aan de NVBS-winkel. Boeken die men niet kan gebruiken verdwijnen in de afval­container.)



Adverteren op deze site

Deze site heeft dagelijks honderden unieke bezoekers. Stuk voor stuk geïnteresseerd in het openbaar vervoer en in het bijzonder het spoorwegverkeer. Uit reacties blijkt dat het vaak om professionals gaat die op zoek zijn naar tech­nische of historische informatie. Maar ook mensen die belang­stelling hebben voor modelbouw, voor trein­reizen, voor fotografie, voor boeken of dvd's.

Is dit uw doelgroep? Informeer dan eens naar de mogelijk­heden om te adverteren op deze site.

Maximaal 1 euro per dag

Het basistarief is 30 euro per maand voor een banner bovenaan de twee meest bezochte pagina's: deze Agenda en de rubriek Nieuw. Een half jaar kost 150 euro, een jaar 250 euro. Een banner kan 740 pixels breed zijn, hoogte tot 120 pixels.

In overleg zijn er veel andere mogelijkheden, bijvoorbeeld een advertorial in de rubriek Nieuw. Ik kan van dienst zijn bij het maken van een banner of het opstellen van een tekst.

Neem vrijblijvend contact op.




www.degroeneorde.nl



www.onnopetersen.com



Mijn tweets

Ik deel weleens een mening of observatie via Twitter.

Tweets-archief 21-03-2011 t/m 02-02-2018

Lees ook mijn weblog




www.nicospilt.nl


Weet je een leuke rit?

Deel je informatie met anderen

Ik werk niet bij "het spoor" en heb geen toegang tot dienst­regelingen. Leuke ritten kan ik alleen melden dankzij mijn tipgevers. Meldingen en opmerkingen zijn altijd welkom.

Het is mogelijk om meldingen in deze agenda per mail te ontvangen. Daarvoor moet je lid worden van mijn forum en aangeven dat je "Individual Emails" wilt ontvangen. Het forum is er ook voor snelle berichten die niet in de agenda komen.

DEUVM (doe er uw voordeel mee)!

Langs de rails

Uit de archieven van Nico Spilt

Sinds 1967 maak ik foto's van treinen, trams, metro's en andere vormen van openbaar vervoer. Veel Nederlandse spoorwegen, maar ik heb ook reizen gemaakt om stoom­locomotieven en treinen in diverse andere landen te zien. Ook heb ik films, video's en geluid­opnamen gemaakt. Op deze site vind je verder boeken, dienst­regelingen, model­treinen en andere objecten uit mijn verzameling.

"Langs de rails" besteedt ook aandacht aan andere onder­werpen. Meestal hebben die met techniek te maken, zoals fotografie of computers, maar soms ook niet. Deze site is dus niet alleen bestemd voor de liefhebber van treinen of de model­bouwer. Het is prettig als je een beetje gevoel voor humor hebt. Meer informatie.



archief        adverteren        verkortingen        reisinformatie        nieuwe melding        forum





vorige       start       omhoog