Internetfora en Facebook

Mensen vragen mij weleens hoe het komt dat ik zo veel treinen afweet. Nou, in elk geval niet dankzij de fora op internet. Er zijn er een paar die ik regelmatig even scan, zodat jullie dat niet meer hoeven te doen. Het is namelijk geen leuk klusje. Je moet je door bergen zinloze discussies heenworstelen om af en toe een leuk feitje tegen te komen. Hetzelfde geldt voor pagina's op Facebook. Daar zitten ook niet altijd de meest intelligente personen achter.

Soms, als ik me wat verveel, vind ik het leuk om een kooltje op het vuur te gooien. Het is prachtig om te zien hoe zo'n discussie dan helemaal ontspoort. In dit soort omgevingen is men namelijk niet gewend aan de licht ironische ondertoon van mijn teksten. Uit onderzoek is gebleken dat 95% van de bezoekers van deze fora geen enkel relativeringsvermogen kent. En hoe meer smileys iemand gebruikt, hoe minder gevoel voor ironie de betrokken persoon zelf heeft. Maar meestal bemoei ik me er niet mee, want het zijn mensen die in een heel andere biotoop leven dan ik.

Wie weleens een vraag of opmerking heeft geplaatst op een internetforum, weet wat er kan gebeuren: er wordt op gereageerd door mensen met minder ontwikkelde omgangsvormen. Soms heeft zo'n forum een moderator die ingrijpt als het uit de hand loopt, maar vaak zijn het juist de moderatoren die tijdens hun opvoeding iets hebben gemist. Je vraagt je af in hoeverre die mensen plezier beleven aan hun hobby. In elk geval proberen ze wel het plezier van anderen te bederven.



Nico Spilt is gewoon een sukkel

Aldus Zug-Chef op 29 maart 2009 op forum.fok.nl. Zeg niet dat u niet gewaarschuwd bent!

Zug-Chef is het pseudoniem van Björn Nielsen, geboren 2-12-1983, woonplaats Ljouwert (zeg maar Leeuwarden), vervoerkundige bij Connexxion.



Bedankt voor de tip. Maar niet heus.

Via mijn kanalen ontving ik medio januari 2009 een tip over een rit met loc 1312. Een goederenloc pur sang uit de jaren vijftig, die zie je niet elke dag. Omdat ik in een goede bui was dacht ik: laat ik deze tip niet voor mezelf en de lezers van mijn eigen forum houden, maar laat ik ook de jongens op dat cargoforum informeren. Maar dat mag dus niet, althans niet volgens de moderator van dienst. Is dat jammer? Ja dat is jammer, maar niet voor mij natuurlijk!

Nog een bijdrage van een enthousiaste cargospotter op hetzelfde forum. Ene Luc die graag zijn dankbaarheid toont voor de niet-alledaagse tip die ik - puur uit aardigheid - cadeau heb willen doen.


Opvallend
Niet opvallend

Mijn lievelingsforum blijft toch Somda. Zelf plaats ik daar geen meer berichten op, want ik ben niet van plan me op mijn plaats te laten zetten door een knaapje als SleutelMan (= Jochem van den Berge, 1987). Vooral de rubriek "Opvallende dingen" hou ik in de gaten, want een enkele keer zit daar een leuke melding tussen. Maar je moet geluk hebben, want voordat je het weet is zo'n melding weer weggehaald door een moderator. De vraag of iets "opvallend" is hangt namelijk nauw samen met de vraag of je bevriend bent met de moderator. Als dat zo is mag je altijd melden dat je ergens een "onbekende DD-AR" heeft gezien, maar een V250 die een onverwacht rondje door Nederland rijdt is dan weer "een niet opvallende inzet". Aan de ene kant is dit allemaal een beetje sneu. Aan de andere kant heeft het ook iets ontroerends om te zien hoe mensen proberen hun beperkingen een plaatsje te geven.


De lange tenen van Frank Rijsdijk

Vanaf heden is het afgelopen met lessen in de Nederlandse taal. OVL is het lijst over het openbaar vervoer en niet over hoe woorden geschreven moeten worden, of ze mannelijk of vrouwelijk zijn enz.
Frank Rijsdijk, moderator OVL, 6 maart 2010

Het lijst...?
Nico Spilt, 8 maart 2010

Gelukkig heb ik geen last van dyslexie, maar de heer Spilt overtreedt hier wel een lijstregel, nl. het reageren op de lijst op een dienstmededeling. En daarvoor krijgt hij bij deze een waarschuwing.
Frank Rijsdijk, 9 maart 2010

N.B. Anderen die op de 'dienstmededeling' reageerden kregen geen 'waarschuwing'. Frank Rijsdijk is ook de man die zich, verschuilend achter het pseudoniem Spiketrain, verdienstelijk tracht te maken als moderator van Somda. Je moet toch wat met je leven. Het is trouwens 'bij dezen'.



Waarom zou je het vriendelijk vragen?

Harmelen, 19 september 2009. Wat moet die blauwe vuilniszak om de koppeling? Dat is het visitekaartje van Spoorforum, die op deze dag een afscheidsrit met treinstel 531 organiseerde. Ruim op tijd, want Plan T deed nog volop dienst. Foto Rob van der Woude. Van dit forum kreeg ik enige maanden daarvoor de vraag of ik wat reclame wilde maken voor deze rit. Geen probleem natuurlijk. Kort voordat de rit zou plaatsvinden kreeg ik een mailtje waarin met de politie werd gedreigd als ik de dienstregeling zou publiceren. Tja, waarom zou je zoiets niet gewoon vriendelijk aan mij vragen?


Gekissebis over een Laaeilprs

"Die wagens hebben als wagentype Laaeilprs(s). Is dat nu zo vreselijk moeilijk?" Zomaar een citaat uit december 2011 op mijn lievelingscargoforum. Echt gezellig wil het er maar niet worden. Bilthoven, 8 mei 2005. Locs 6506 en 6512 met een trein naar Gent. De voorste twee dubbele wagens zijn Laaeilprs. Of Laaeilprss, daar wil ik van afwezen.


Geen 'sluikreclame'

Ik weet dat ik me er niet druk om moet maken, maar het blijft vervelend als anderen een aardigheidje proberen te verzieken. Op vrijdag 30 november 2012 reed loc 1254 een rondje door Nederland met een aantal vakantierijtuigen. Dat zie je niet vaak, dus het is leuk als dat via internetfora bekend wordt gemaakt. Zo werd er een melding geplaatst op spottersforum Somda. Maar dat was niet de bedoeling: deze melding werd door de beheerders snel weer verwijderd omdat die ook al op de Facebook-pagina van Op de Rails (NVBS) stond. En dat zou sluikreclame zijn, volgens de inmiddels welbekende sfeerbedervers. Het is maar een hobby hoor.



Schijnheilig

Geen respect voor privacy...
Op vrijdag 14 december 2012 stond in NRC Handelsblad een column over een jongen die voor de trein was gesprongen. De schrijfster, Margriet Oostveen, noemde de naam van de jongen niet. Dit omdat de ouders van de jongen dat zelf niet hadden gedaan. Maar voor internetforum Somda was dat geen belemmering om die column over te nemen. Met de naam van die jongen erbij.

... maar 'kanker' kan natuurlijk niet
De volledige tekst was overgenomen, met uitzondering van de naam van de schrijfster (ach ja) en met uitzondering van één woord. Dat woord was vervangen door het woord `censuur'. Ja, daar stond in NRC Handelsblad zomaar een lelijk woord! Schijt aan de privacy van de ouders van die jongen, dachten ze bij Somda, maar we houden het verder wel netjes. Dus het woord `kanker' knippen we eruit.

Teksten jatten en daar dan in gaan zitten knoeien. Schijnheiligheid van het laagste kaliber.



Wij verkopen geen eierdopjes, alleen dopjes

Op internet zijn diverse fora waarop treinenspotters informatie uitwisselen. Hoogwaardige intellectuele discussies vinden hier zelden plaats, maar soms probeert iemand scherp uit de hoek te komen. Een spotter meldt bijvoorbeeld dat hij tussen A en B een kolentrein heeft zien rijden. Waarop iemand anders reageert: “dat lijkt me sterk, kolentreinen rijden van B naar A. Ik denk dat jij een lege kolentrein hebt gezien”. En daar dan een geestige smiley achter. Het luistert allemaal heel nauw, treinenspotten.

Bij de Blokker: “ik ben op zoek naar eierdopjes”. Verkoper: “die hebben wij niet, wij verkopen alleen dopjes. Eieren kunt u hiernaast bij de Albert Heijn kopen.”



De mores op Facebook

"Sporen van nostalgie" was de naam van een Facebook­pagina waar men het niet zo nauw nam met het vragen van toestemming om foto's over te nemen. De pagina zou beter "Sporen van kleptomanie" kunnen heten. Een foto mooi vinden en tegelijk geen respect hebben voor de maker: dan ontbreekt er in je brein toch een schakeltje. Het goede nieuws is dat alles wat op Facebook verschijnt binnen de kortste keren onvindbaar bedolven raakt door nieuwe bijdragen. De shit verdwijnt onder de shit, zeg maar. Ik heb een paar keer mijn mening geventileerd, zowel in het openbaar als rechtstreeks met de beheerder, maar die begreep het niet - of wilde het niet begrijpen. (juni 2016)



Vragen stellen is niet de bedoeling

Op internet bestaan nogal wat fora. Ze noemen zich discussieforum, of forums waarop je informatie kunt uit­wisselen. Je denkt dan dat je op zo'n forum ook vragen kunt stellen, maar daar moet je mee uitkijken. Er zijn gezelschappen waarin dat absoluut niet de bedoeling is. Op zo'n forum mag je alleen je eigen wijsheid (eigenwijs­heid) etaleren.

Wie een vraag stelt wordt afgestraft: "Als je wat verder kijkt dan je neus lang is, had je het antwoord op je vraag ook zelf kunnen vinden." Volgt een verwijzing naar een uithoek op internet, waar alleen de vaste bezoekerskliek van dat forum de weg in weet te vinden. De vergelijking met een godsdienstige sekte dringt zich op.

Gelukkig bestaan er ook andere sites op internet, zoals Langs de rails. Leuk maar toch serieus. Ik zeg dat in alle onbescheidenheid. Wie iets wil weten, kan het gewoon aan mij vragen. Of zelf vinden dankzij de uitgebreide zoek­functies, zoals de alfabetische index of het overzicht met spoorwegtermen.


Op de Rails op Facebook

Lost in translation
Op 12 mei 2015 werd een oud station - het Old Royal Station in Ballater - door brand verwoest. Het gebouw had een koninklijke wachtkamer die werd gebruikt door koningin Victoria wanneer ze haar optrekje Balmoral Castle bezocht. Het station was in gebruik als museum. In een bericht van de BBC stond: 'Firefighters did manage to save a replica of a Royal carriage.' Op Facebook maakte Op de Rails daar van: 'Bij de brand is ook een replica van een Koninklijke koets verwoest.' Tja, drie fouten in een korte zin. Het was geen koets, koninklijk schrijf je niet met een hoofdletter, en het ding is ook niet verwoest.

Slecht, slechter, slechtst
Facebook-pagina van Op de Rails, 17 februari 2016. Spellen: dat is toch wel een dingetje tegenwoordig. Ik heb nog subtiel gewezen op het verschil tussen slechts en slechtst, maar de boodschap is niet geland.

Indusie?
"Een aantal seinen op emplacement Venlo is sinds kort uitgerust met twee beveiligingssystemen: het Nederlandse ATB Vv en het Duitse Indusie", aldus een bericht van ProRail (28 juni 2016). Dit werd door de Facebook-redactie van Op de Rails klakkeloos overgenomen. Toen ik er een opmerking over maakte, was de reactie: het bericht valt niet onder onze verantwoordelijkheid, dus dan zeggen we er ook niks van. De nogal suffe fout werd ook niet meer hersteld toen ProRail dat zelf wel deed.

'Leuk'

 

Eindhoven, 20 april 2015. Een bierfiets is onder een trein gekomen. 13 personen vonden dit leuk.
Frankrijk, 21 april 2015. Tientallen gewonden bij een botsing met een vrachtwagen. 9 personen vonden dit leuk.


Beter een halve spot dan een leeg forum

Op 9 december 2016 was het afgelopen met de City Night Line. Die kwam elke ochtend en avond langs mijn huis. 's Ochtends reed hij vaak te laat, dus ik dacht op een van de laatste rijdagen: laat ik dat op een forum melden voor de spotters die verderop langs de baan staan te kleumen. Meteen een reactie van een pientere moderator: mijn spot voldeed niet aan de regels. Ik had er namelijk niet bijgezet wat voor loc er voor zat (dat is altijd een grijze Traxx). En ik had City Night Line afgekort tot CNL (een beetje spotter kent die afkorting). Tja, wat heb je liever: een spot die niet aan al jouw belangrijke regeltjes voldoet of helemaal geen spot? Het zal niet het eerste forum zijn dat in de vergetelheid raakt. (29 november 2016)


Hoeveel pk heeft een paard?

"Wir bringen die Kraft von 8500 Pferden auf die Schiene" staat op de zijkant van een Duitse loc. Dat las ik op de Facebook-pagina van Rail Magazine, al was het daar fout gespeld. Duits blijft een lastige taal. Maar hoeveel is de kracht van 8500 paarden eigenlijk? Of anders gezegd: hoeveel pk heeft een paard? Ik heb dat uitgelegd op Facebook, maar mijn reactie is weer verwijderd. We gaan onze lezertjes namelijk niet lastigvallen met moeilijke sommen. (augustus 2016)


Speciale excursies

Uit onderzoek blijkt dat 90% van de treinliefhebbers bestaat uit alleenstaande mannen of jongens die geen meisje kunnen krijgen. Dat zijn dus potentiële testosteronbommen. Gelukkig blijkt dat het kijken naar treinen en het lezen van spoorbladen behoorlijk zaaddodend werkt. Een andere uitlaatklep zijn de sociale media. Daar kan deze doelgroep zijn energie kwijt door het spuien van zinloze meningen - zeg maar als zaad dat op de rotsen valt. Desondanks blijken er mannen te zijn die met deze activiteiten onvoldoende aan hun trekken komen. Voor de NVBS aanleiding om te onderzoeken of er behoefte bestaat aan speciale excursies. De leuk gevonden, hoewel een tikkeltje ordinaire woordspeling 'NVBSexcursies' zegt genoeg over wat de plannen zijn. (oktober 2016)



Zie ook:

Bezoek het doorgaans beschaafde Langs de rails-forum.





vorige       start       omhoog