Nieuw op deze site

Hieronder vind je een selectie uit recent werk. De laatst toe­gevoegde onderwerpen staan meestal, dus niet altijd, bovenaan. Na enige tijd verhuizen ze naar een van de thema's op deze site. Die thema's vind je links in het scherm. Nieuwe of recent aan­gepaste thema's vind je in het gele kader rechts.

Iets zoeken? Raadpleeg de uitgebreide index of gebruik de tijdlijn.

Voor dagvers nieuws zie de agenda.

 ♦  Langs de rails. Al tot je dienst  ♦



Voorplaat van de week

Amsterdam, 20 maart 2003. Sprinter onder de kap die in 1996 tussen de twee oude overkappingen is aangebracht.


Amsterdam, 20 maart 2003. Treinstel 402 onder de eerste overkapping uit 1879. De tweede kap stamt uit 1922.


Overweg gaat weg

Naarden, 9 december 1970. Loc 1010 met de dagelijkse trein uit Beverwijk.

Naarden, 17 juli 2019. De voormalige 1630 met een keteltrein richting Bentheim.

In de Comeniuslaan in Naarden bevindt zich een van de twee nog handbediende overwegen in Nederland (de andere is in Roermond). Op 20 juli 2019 is hier een grote verbouwing begonnen, waarbij veel sporen en wissels verdwijnen. De boog voorbij het station wordt afgevlakt, zodat de treinen hier 130 in plaats van 80 km/uur kunnen rijden. De voormalige Post T wordt begin augustus gesloopt en de overweg zal worden vervangen door een ahob.


Soest Zuid wordt monument

 

Soest Zuid, 9 augustus 2004. Dit haltegebouw uit 1963 is een ontwerp van W. Kloos. Het verving het oorspronkelijke gebouw uit 1900. Tussen 1956 en 1965 zijn door het hele land twaalf haltes volgens dit ontwerp, type Vierlingsbeek, gebouwd. De loketten van Soest Zuid zijn per 1 september 2004 gesloten. Het gebouw dreigde enige jaren later te worden gesloopt, om plaats te maken voor een tweede spoor bij het station. Daarmee zou station Soest, waar de treinen elkaar nu kruisen, kunnen worden gesloten. Maar die plannen zijn niet doorgegaan. In juli 2019 heeft het gebouw een monumentale status gekregen van de gemeente Soest.


Bezoek aan Museum COMM

Den Haag, 12 juli 2019. Ons team bracht een bezoek aan het communicatiemuseum COMM, dat op 19 juli 2019 voor het laatst geopend is voor individuele bezoekers. Daarna kunnen er op afspraak alleen nog groepen in terecht. In de jaren zestig ben ik in de voorganger van dit museum geweest: het Nederlandsche Postmuseum. Ik herinner me de demonstratie met een enorme brievensorteermachine. Die machine is verdwenen, net als veel andere apparatuur; die is nu opgeslagen in depots. COMM, na een grote verbouwing geopend in 2017, wilde van het stoffige imago af en werd helemaal interactief zoals dat tegenwoordig hoort, met overal beeldschermen en doe-dingen voor de jeugd. Maar daar blijk je toch te weinig publiek mee te trekken. In elk geval was ik deze ochtend de enige bezoeker.

Het Nederlandsche Postmuseum stamt uit 1929. Van 1989 tot 1999 heette het PTT-museum. Daarna trok de PTT zich terug en werd het verzelfstandigd tot Museum voor Communicatie. In 2016 werd het museum gesloten voor een grote verbouwing die ruim anderhalf jaar duurde. Er kwamen allerlei zalen waarmee men zakelijke bezoekers dacht aan te trekken. Dit gebeurde onder leiding van een directeur die wat makkelijk met geld omging en moest opstappen. Het museum is door zijn beleid in grote financiële problemen gekomen. Het beheer van het museum is overgenomen door Beeld & Geluid. Voortaan is het alleen nog geopend voor groepen en voor bijeenkomsten. www.comm.nl


Bezoek aan Panorama Mesdag

Den Haag, 12 juli 2019. Voor alleen COMM zou ik niet speciaal naar Den Haag afreizen. Vijf minuten verderop staat het beroemde Panorama Mesdag, een enorm rond schilderij uit 1880 met uitzicht op het Scheveningen uit die tijd. Mijn vorige bezoek stamt uit de jaren zestig; waarschijnlijk op dezelfde dag als het bezoek aan het Postmuseum. Maar aan het panorama is al die jaren niets veranderd. Het openbaar vervoer staat er ook op: paardentrams. Iets verderop (niet op mijn foto) nadert door de duinen de eerste stoomtram van ons land. www.pm360.nl


Bezoek aan de SGB

Goes, 9 juli 2019. Het werd zo langzamerhand weer eens tijd om een bezoek te brengen aan de Stoomtrein Goes-Borsele. De vorige keer was namelijk in 1988. Hieronder wat foto's. Onder andere van de grijze railbussen waarmee we een ritje naar Hoedekenskerke maakten (terug met de stoomtrein). Zodra de tweede ome Ceesje klaar is, zullen deze railbussen verdwijnen. De losse ketel naast de werkplaats is van loc 2 "Borsele", voorheen loc 9 van Laura & Vereeniging. Loc 2 staat op dit moment in de werkplaats, achter Oersik 122. Het hoge seinhuis is vanuit Middelburg verhuisd naar Goes. Het bedieningstableau ligt in onderdelen in het gebouw, hopelijk wordt het weer eens in elkaar gezet. Het gebakje van "De Goederenloods" is qua BMI niet zo verstandig, maar bij het drinken van koffie pas ik me nu eenmaal graag aan aan de stijl van de omgeving.


Langs elkaar heenwerken

Utrecht Lunetten, 5 juli 2019. Een voorbeeld van letterlijk langs elkaar heenwerken. Toen de nieuwe halte Utrecht Lunetten werd aangelegd, lagen de kabels tijdelijk boven de grond. Later zouden ze netjes worden weggestopt in betonnen goten. Op één plaats is dat niet gelukt. Daar heeft men een bovenleidingpaal gezet zonder eerst even de kabels wat naar achter te leggen. Die lopen nu dus voor de paal langs. Dit probleem oplossen is een hoop gedoe. Je zou de paal even los kunnen maken en omhoog krikken, zodat de kabels er onderdoor kunnen. Of je knipt alle kabels door en je soldeert ze achter de paal weer aan elkaar. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon zo laten, met een paar houten balkjes er omheen.


De zinloze zonnewijzer

Amersfoort, 11 september 2004. Op het stationsplein staat een enorme zonnewijzer. Het is een soort kunstwerk denk ik. Van praktische betekenis zijn zonnewijzers nooit geweest voor de spoorwegen.



Heuvelpost VI bedreigd

De niet meer gebruikte Post VI bij het rangeerterrein Amersfoort heeft een gemeentelijke monumentenstatus. Maar de toekomst van dit gebouw is heel onzeker geworden door de gewijzigde plannen van NS. Op 9 juli 2019 neemt de gemeenteraad van Amersfoort een besluit.


Amersfoort, 11 september 2004. Post VI bij de rangeerheuvel van Amersfoort. Foto Nico Spilt.


Waarom is het zo stil in het Soesterkwartier

In 2013 heeft Siesta (Stichting voor Industrieel Erfgoed Amersfoort) een verzoek ingediend bij de gemeente Amers­foort om Post VI inclusief de heuvel waarop het seinhuis staat op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen. Sinds 2015 staat het op deze lijst als “gemeentelijk monument in procedure”.

Halverwege 2016 is door de gemeenteraad van Amersfoort een masterplan Wagenwerkplaats, alsmede een start­notitie Bestemmingsplan vastgesteld. Het was de bedoeling om het gehele spooremplacement en het daarbij aan­sluitende terrein inclusief de Wagenwerkplaats op te nemen in een nieuw bestemmingsplan. Nog geen half jaar later bleek NS nieuwe plannen te hebben met een gedeelte van het emplacement. Alles werd ineens opgeschort en het werk moest worden overgedaan.

Dinsdag 9 juli 2019 wordt over het bijgestelde masterplan en de startnotitie een besluit genomen door de gemeente­raad. De vraag is of er wel een degelijk vooronderzoek heeft plaatsgevonden naar de erfgoedwaarde van de diverse gebouwen op het emplacement, waaronder Post VI.

De toekomst van dit gebouw is hiermee heel onzeker geworden. Er zijn wel ideeën geweest om het te verplaatsen, dichter bij de Wagenwerkplaats, maar in de plannen van NS is hier niets over geschreven. Het is ook de vraag wie dat zou moeten betalen.

Joke Sickmann heeft over de gang van zaken een artikel geschreven op de website van de Stadsbron: Waarom is het zo stil in het Soesterkwartier.


Tekening Eric Mochèl.



Geel en oranje wisselen van kleur

Wie vlakbij het spoor werkt, moet opvallende kleding dragen. Voorheen was dat meestal een reflecterend geel hesje of jas. Alleen personen verantwoordelijk voor de veiligheid van andere werkers droegen oranje kleding. Met ingang van 1 juli 2019 7.00 uur zijn deze kleuren omgedraaid: werkers dragen oranje, veiligheidsmedewerkers dragen geel. Dit sluit aan op het gebruik in de bouw, waar oranje de gangbare kleur van werkkleding is. Ook in de internationale spoorsector is dat het geval. De afspraken voor machinisten en rangeerders zijn niet veranderd, dus die zie je nog steeds in het geel rondlopen. Lees ook dit bericht.

Hieronder een foto uit vroeger tijden. De tekst klopt nog steeds, alleen zijn dus geel en oranje omgewisseld.

Amsterdam, 5 februari 2004. Wie in of vlak bij het spoor werkt, moet een reflecterend hesje dragen. Die zijn meestal geel, maar veiligheidsmannen dragen een oranje hesje. De veiligheidsman werkt niet mee maar let voortdurend op de treinen. Als er gevaar dreigt waarschuwt hij zijn collega's. Op deze foto zie je twee mannen in een oranje hesje. Dat betekent dat er twee ploegen aan het werk zijn, want een ploeg mag niet twee veiligheidsmannen hebben. Dat is te gevaarlijk, omdat die twee dan op elkaar gaan vertrouwen. Een grapje uit "De Avonden" van Gerard Reve over twee jongens, waarvan er één een bijl heeft. De ene jongen legt zijn hand op een boomstronk en denkt: "hij hakt toch niet". De jongen met de bijl denkt: "hij trekt zijn hand toch wel terug."


Opvallen in een geel jasje?

  

Bilthoven, 13 juli 2005. Als professioneel treinenfotograaf draag ik nooit gele vestjes, want dan val je veel te veel op, maar ik heb er wel een paar in mijn verzameling. Op deze foto's ben ik bezig met het geven van remproefseinen.


Betonnen treinen

Utrecht, 30 juni 2019. In de Oosterstraat, achter het Spoorwegmuseum, liggen in het gras vier betonblokken om auto's te weren. Een buurtbewoonster vroeg aan het Spoorwegmuseum of er met die grijze blokken niet iets leuks gedaan kon worden. Elders in de stad zijn dit soort blokken al omgevormd tot schaap. Janneke Hofman is student decoratie- en restauratieschilder, en werkt een dag per week bij het Spoorwegmuseum. Zij heeft de vier betonblokken veranderd in treinen: de Diesel 3, de Hondekop, de Blauwe Engel en de Buffel. Ons team fietste snel even langs, voordat de graffiti­vandalen toeslaan. Bekijk het filmpje. Zie ook muurkunst in Zuilen. Zie ook de beeldentuin van het Spoorwegmuseum.



NVBS Actueel - juni 2019

Centraal in dit nummer staat ingenieur Niek van Omme, al 70 jaar lid van de NVBS, die tientallen jaren bij NS heeft gewerkt en daar boeiend over kan vertellen. Andere onderwerpen zijn de laatste hogevloertrams in Darmstadt, het recent heropende tram- en autobusmuseum in Antwerpen, een wandeltocht over de Semmering en een spottersreis door Zwitserland.

Verder natuurlijk nieuws over activiteiten van de NVBS en tips over interessante boeken en dvd’s die je kunt kopen of lenen. Uiteraard ontbreken de zoekplaatjes en de rubriek “Toen en ...” ook deze maand niet.

Een abonnement op NVBS Actueel is gratis, ook voor niet-leden. Om je aan te melden en om alle tot nog toe verschenen nummers te lezen kijk op www.nvbs-actueel.com.



Over deze site

Sinds 1967 maak ik foto's van treinen, trams, metro's en andere vormen van openbaar vervoer. Veel Nederlandse spoor­wegen, maar ik heb ook reizen gemaakt om stoom­locomotieven en treinen in diverse andere landen te zien. Ook heb ik films, video's en geluid­opnamen gemaakt.

Wat vind je op deze site

Een veel bezocht onderdeel is de agenda met tips en reis­informatie. Op deze site vind je verder boeken, dienst­regelingen, modeltreinen en andere objecten uit mijn collectie. "Langs de rails" besteedt ook aandacht aan andere onderwerpen. Meestal hebben die met techniek te maken, zoals foto­grafie of computers, maar soms ook niet.

Meer over deze site

Deze site is dus niet alleen bestemd voor de lief­hebber van treinen of de model­bouwer. Het is prettig als je een beetje gevoel voor humor hebt. Meer informatie.

Links naar andere sites

Af en toe controleer ik mijn pagina met links naar andere sites. Ik verwijder dan de websites die niet meer bestaan of die duidelijk niet meer worden bijgehouden. Voor links naar hobby-sites geldt de voorwaarde dat die ook naar mij linken. Klopt er iets niet volgens jou? Laat het me weten!

Digitaal erfgoed

Wat gebeurt er met deze site als ik die zelf niet meer kan bijhouden? Zie "Langs de rails" als digitaal erfgoed.

Contact

Reageren? Vragen? Neem dan gerust contact met mij op. Maar stuur mij geen berichten via Facebook of dergelijke. Gewoon mailen. Dan weet je zeker dat ik het lees en dat jij een reactie krijgt.

De keuze van Google




Nieuw op deze site (vervolg)





vorige       start       omhoog