Nieuw op deze site

Hieronder vind je een selectie uit recent werk. De laatst toe­gevoegde onderwerpen staan meestal, dus niet altijd, bovenaan. Na enige tijd verhuizen ze naar een van de thema's op deze site. Die thema's vind je links in het scherm. Nieuwe of recent aan­gepaste thema's vind je in het gele kader rechts.

Iets zoeken? Raadpleeg de uitgebreide index of gebruik de tijdlijn.

Voor dagvers nieuws zie de agenda.




Jonge mensen zetten oudste stoomloc op de rails

Komende zomer is het zover. Locomotief NS 6513 uit 1887 gaat rijden bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. De locomotief is op dat moment de oudste nog rijdende locomotief in Nederland. De tien jaar durende restauratie en reconstructie van de locomotief kon worden uitgevoerd in een restauratieproject, dat in meerdere opzichten bijzonder is. Dat geldt voor de financiering ervan, maar vooral voor het feit dat het restauratie van de oudste loc werd uitgevoerd door een team bestaande uit jonge technici van het museum.


Locomotief NS 6513 te Hoorn, 15 juni 2017. Foto Rein Korthof (SHM).

Kennisbehoud

Het € 220.000 kostende project is geheel gefinancierd met giften van donateurs, sponsors en instellingen. Alleen al door de omvang en hoeveelheid deelnemende partijen is de restauratie van de NS 6513 een groot en landelijk crowd­funding-project geworden. Maar wat het project nog wel het meest bijzonder maakt, is het feit dat jonge mensen de oudste locomotief hebben gerestaureerd. Technici, die de stoomlocomotieven alleen hebben zien rijden bij museum­bedrijven. In het kader van kennisbehoud gingen deze vrijwillige dertigers in 2007 de uitdaging aan de loc te restaureren. Ze bereidden dit grondig voor, puttend uit de opgedane kennis van de oudere generatie.

De vele uit te voeren restauratie- en reconstructiewerkzaamheden werden in diverse detailtekeningen uitgewerkt. Vaak zodanig, dat met moderne technieken historische reconstructies konden worden gemaakt. Dit geldt bijvoorbeeld voor het vele klinkwerk en de reconstructie van complexe toestellen als de bronzen injecteurs en peilglazenarmaturen. Onder het motto ‘Als wij het niet nauwkeurig doen, wie dan wel?’ kwam het tot een nauwkeurig uitgevoerde restauratie en reconstructie van de locomotief, zoals die er aan het einde van de negentiende eeuw zou hebben uitgezien en zou hebben gefunctioneerd.

Kennismaken met de NS 6513

Op dit moment wordt het testprogramma van de locomotief afgerond. Komende zomer kunnen bezoekers de locomotief in actie beleven. Het eerste dat gaat gebeuren is een presentatie in een tentoonstelling over de stoomtram in de 19e eeuw die het museum in Hoorn organiseert. De basisscholen uit de plaatsen langs de museumlijn komen in juli kennis­maken met de rijdende locomotief in een educatieprogramma op Tramstation Hoorn.

Wie met de NS 6513 naar Medemblik wil, kan in augustus meereizen. Onder technisch voorbehoud vertrekt de locomotief die maand iedere dinsdag, woensdag en donderdag om 13.40 uur met een tram vanuit Hoorn.

Bron: persbericht SHM, 27 juni 2017



De stoomtram in de 19e eeuw

Spoorwegmuseum, 14 februari 2014. Loc 2 van de Rijnlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (RSTM). Gebouwd in 1881 door de firma Merryweather in London. Vanaf juli 2017 is deze loc te zien in een tentoonstelling over de stoomtram in de 19e eeuw bij de SHM in Hoorn.


Doe de Dolf

Intercity bij Vechten, 21 april 2011. Wie is deze machinist? En wat maakt hij voor gebaar?
Je leest het in het interview met Dieseldolf op stap!


Voorplaat van de week

Utrecht, 9 juli 2003. Een Regiorunner uitgevoerd als tripledekker. Meer constructies.



Van Rode Plein naar Chinese Muur

Een reis met de Trans Mongolië Express

In "Van Rode Plein naar Chinese Muur" neemt Lex Niekel in 70 korte verhalen de lezer 7865 kilometer lang mee op reis van Moskou naar Beijing over de Trans Mongolië-spoorlijn. Met veel oog voor detail en een flinke dosis humor maakt Lex je deelgenoot van zijn bijzondere reis. Maar het is meer dan alleen een reisboek vol verhalen en foto's. Lex laat ook zien wat zo'n reis met je als persoon doet.

Crowdfunding

Het boek moet nog verschijnen. Om deze uitgave mogelijk te maken, is Lex Niekel een crowdfunding-actie begonnen. Wie 20 euro of meer doneert, krijgt het boek t.z.t. thuis­gestuurd. Mocht het boek onverhoopt niet uitkomen, dan krijg je je donatie weer terug. Meer informatie.



Wat is dit waard?

Met enige regelmaat krijg ik de vraag wat een bepaald object waard zou kunnen zijn. Ik weet immers alles van treinen af? Iemand vindt een doos met oude tijdschriften op zolder. Of in een nalatenschap blijkt zich een nummerplaat van een locomotief te bevinden. Ik probeer dan natuurlijk zo goed mogelijk advies te geven. Meestal luidt dat advies: zet het op Marktplaats en wacht af wat er voor biedingen komen. Dan kun je altijd nog beslissen of je op zo'n bieding ingaat.

Uit ervaring weet ik dat boeken zich lastig laten verkopen, op enkele zeldzame uitzonderingen na. Tijdschriften raak je al helemaal moeilijk kwijt, tenminste als je verwacht er wat geld voor te krijgen. In mei kreeg ik een vraag over de nummerplaat van loc 4011, een Zweedse stoomlocomotief die na de oorlog in Nederland heeft gereden. Via Markt­plaats is die plaat uiteindelijk verkocht voor 2350 euro.

Behalve Marktplaats heb je ook eBay. Dat is meer iets voor de internationale handel. Ik koop weleens boeken uit het buitenland via eBay; met verkopen heb ik geen ervaring.

Catawiki: ruim 24% kosten

En dan heb je de veilingsite Catawiki. Daar kijk ik weleens op, maar ik doe hier geen zaken mee. Catawiki rekent aan twee kanten zeer royale kosten. De verkoper betaalt 12,5% provisie over de opbrengst, plus 21% BTW over de provisie = totaal 15,125%. De koper betaalt 9% veilingkosten (inclusief BTW) over zijn bod. Ruim 24% verdwijnt dus in het putje.

Neem het voorbeeld van die nummerplaat. Op Marktplaats of eBay betaalt de koper 2350 euro en krijgt de verkoper 2350 euro. Via Catawiki zou dat zijn: de koper betaalt 2350 + 9% = 2561,50 euro. De verkoper krijgt 2350 - 15,125% = 1994,56 euro. Het verschil tussen koper en verkoper is dus 566,94 euro. Hiervan gaat 21% = 119,06 euro naar de belastingdienst. Catawiki hoeft bijna niets te doen en vangt 447,88 euro.


Utrecht, 23 juli 1989. BR 27000 "Electra" (ex-NS 1502) met loc 2501 tijdens NS 150.


Enige locomotieven

Utrecht Overvecht, 30 mei 1997. Loc 1111 op weg naar Amersfoort.

Wuppertal, 29 april 2017. Loc 111 111 met een trek-duwtrein. Foto Jan de Kroon.


Hagen Hbf, 29 april 2017. Loc 215 001. Ooit van de DB, nu van Railsystems RP. Foto Jan de Kroon.
Zie ook het thema Eerstelingen en prototypes.



De eerste klas afschaffen?

Brief in NRC Handelsblad, 13 juni 2017.

Vroeger stuurde ik weleens brieven naar de krant. Sinds ik me via mijn eigen website tot de wereld richt doe ik dat nog maar zelden. Toch kon ik het niet laten toen in NRC Handelsblad iemand de ruimte kreeg om te pleiten voor het afschaffen van de eerste klas in treinen. Een paar dagen later verschenen er de voorspelbare instemmende reacties op dit voorstel. Plus mijn reactie, waarin ik uitleg dat er kennelijk een markt is voor duurdere treinkaartjes. Daar is weinig aan te doen. Zelfs verhuizen naar een communistisch land als China helpt niet, zoals ik hier uitleg.

Lees ook:


Groeten aan km 42,5

Vriendelijke machinisten begroeten de blokwachter bij km 42,5. Plus enkele andere beelden uit Bunnik, Hilversum en Utrecht Vaartsche Rijn. Gefilmd tussen 2 en 10 juni 2017.


Over deze site

Sinds 1967 maak ik foto's van treinen, trams, metro's en andere vormen van openbaar vervoer. Veel Nederlandse spoor­wegen, maar ik heb ook reizen gemaakt om stoom­locomotieven en treinen in diverse andere landen te zien. Ook heb ik films, video's en geluid­opnamen gemaakt.

Wat vind je op deze site

Een veel bezocht onderdeel is de agenda met tips en reis­informatie. Op deze site vind je verder boeken, dienst­regelingen, modeltreinen en andere objecten uit mijn collectie. "Langs de rails" besteedt ook aandacht aan andere onderwerpen. Meestal hebben die met techniek te maken, zoals foto­grafie of computers, maar soms ook niet.

Meer over deze site

Deze site is dus niet alleen bestemd voor de lief­hebber van treinen of de model­bouwer. Het is prettig als je een beetje gevoel voor humor hebt. Meer informatie.

Links naar andere sites

Af en toe controleer ik mijn pagina met links naar andere sites. Ik verwijder dan de websites die niet meer bestaan of die duidelijk niet meer worden bijgehouden. Voor links naar hobby-sites geldt de voorwaarde dat die ook naar mij linken. Klopt er iets niet volgens jou? Laat het me weten!

Digitaal erfgoed

Wat gebeurt er met deze site als ik die zelf niet meer kan bijhouden? Zie "Langs de rails" als digitaal erfgoed.

Contact

Reageren? Vragen? Neem dan gerust contact met mij op. Maar stuur mij geen berichten via Facebook of dergelijke. Gewoon mailen. Dan weet je zeker dat ik het lees en dat jij een reactie krijgt.

De keuze van Google




Nieuw op deze site (vervolg)





vorige       start       omhoog