Nieuw op deze site

Hieronder vind je een selectie uit recent werk. De laatst toe­gevoegde onderwerpen staan meestal, dus niet altijd, bovenaan. Na enige tijd verhuizen ze naar een van de thema's op deze site. Die thema's vind je links in het scherm. Nieuwe of recent aan­gepaste thema's vind je in het gele kader rechts.

Iets zoeken? Raadpleeg de uitgebreide index of gebruik de tijdlijn.

Voor dagvers nieuws zie de agenda.

 ♦  Langs de rails. Al tot je dienst  ♦



Donateursrit Hondekop 766

Op 18 januari 2020 reed Hondekop 766 een rondje door het zuiden van Nederland voor de donateurs van de Stichting Hondekop. Ik zat niet in die trein, maar ben 's ochtends in de vrieskou op mijn fiets gesprongen om de trein vast te leggen bij Vechten en langs de lijn tussen Lunetten en Houten. 's Avonds kwam het treinstel terug via Blokpost Bunnik, alwaar een gepaste tyfoongroet werd gebracht.


Spoorwegmuseum, 9 januari 2020. Bij de beeldentuin van het Spoorwegmuseum is ook dit half ingegraven beeld te zien. Ik ben nog aan het uitzoeken wat dit moet voorstellen.


Spoorwegmuseum, januari 2020. In de collectie van het museum bevinden zich diverse vaandels. Die hingen ooit op verschillende plaatsen in het museum aan de muur, maar tegenwoordig zijn ze opgeborgen in het depot. Dit vaandel uit 1912 van de Spoorweg-Onthouders-Vereeniging (SOV) werd er op verzoek even uitgehaald. Foto Pieter Lagas.



De DE3-stand

Nadat de NS eind 2003 stopte met de DE3 zijn er aanvankelijk vier bewaard gebleven: 113 (later omgeruild voor de 151), 114, 115 en 121. De 115 gaat onderdelen leveren voor de 151, zodat er nog drie overblijven: 114 (Spoorwegmuseum), 121 (SHD) en 151 (2454-crew). Er zijn ook diverse treinstellen verkocht aan Slowakije en Roemenië, maar alleen de 125 en 193 zijn de grens overgegaan. Die staan nu ergens in Roemenië weg te roesten.

De Stichting 2454-crew, opgericht in november 2019, is ook eigenaar van loc 2454. Verder bezit ze rijtuig RD 7658 (stuurstand Benelux), een gesloten goederenwagen en een verblijfswagen. De Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) bezit behalve treinstel 121 de locomotieven 2205 en 2275, locomotoren 243 en 334, en diverse rijtuigen en goederenwagens. De Stichting DE3, eigenaar van de 115, heeft zichzelf op 1 december 2019 opgeheven.


Amersfoort, 14 januari 2020. Treinstel 151, voorheen van de SHD, sinds eind 2019 eigendom van de stichting 2454-crew. Die is van plan om het treinstel op te knappen, gebruikmakend van onderdelen van treinstel 115. Dat treinstel was eigendom van de Stichting DE3, die zich in december 2019 heeft opgeheven. Foto Rienk Nauta.


Amersfoort, 13 april 2019. Treinstel 121 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD). Dit is in 2009 zwaar beschadigd door vandalen en staat nu terzijde.


Utrecht, 11 juli 2014. Treinstel 115 van de Stichting DE3 uit Amersfoort op weg naar de stoomtreindagen bij de ZLSM. Dit treinstel zal gaan dienen als onderdelenleverancier voor de 151 en zal daarna worden gesloopt.


 

Werkplaats Haarlem, 12 juni 2004. Treinstel 113 van de HIJSM: de Haarlem-IJmuidense Spoorweg Maatschappij, opgericht met het idee om met museumtreinen naar IJmuiden te rijden. Het stel was toen al gedeeltelijk teruggebracht in de oorspronkelijke rode kleur. In februari 2009 werd de HIJSM getroffen door grote vernielingen aan haar materieel, en dat betekende uiteindelijk de ondergang. Het materieel werd halverwege 2010 aan andere organisaties overgedaan. Treinstel 113 ging naar de SHD. In 2012 ruilde de SHD het stel in voor de in betere staat verkerende 151.


Spoorwegmuseum, 10 maart 2017. Treinstel 114 (rijvaardig).


Voorplaat van de week

Utrecht, 1 februari 2010. Museummaterieel op pad: mP 3031, rijtuig C 8104, Hbbkks 043, loc 1211, loc 1312.


Utrecht, 1 februari 2010. Museummaterieel op pad: loc 1312, loc 1211, Hbbkks 043, rijtuig C 8104, mP 3031.


Meerijden met de machinist van Arnhem naar Utrecht

Op 13 januari 2020 publiceerde Meester Paul dit filmpje. Bij km 42,5 (30:45) wist hij goed wat hem te doen stond!


Het is grijs en het grijnst

Amersfoort, 14 januari 2020. Welke boodschap Rail Force One probeert uit te stralen weten we niet, maar het valt wel op. Foto Rienk Nauta.


Openluchtmuseum Amersfoort, 4 januari 2020. De liefhebbers kunnen zich hier nog steeds vergapen aan bejaarde locomotieven, al dan niet gestoken in een nieuw verfje.


Betonnen schuilhutten

Utrecht, 9 januari 2020. Ons team nam een kijkje bij de nieuwste aanwinst van het Spoorwegmuseum: een betonnen schuilhut. Deze stond tot voor kort langs het spoor tussen Baarn en Hilversum. Het is niet duidelijk voor wie deze schuilplaats ooit bedoeld was: voor baanwerkers die niet nat wilden worden, of voor personeel dat tijdens de Tweede Wereldoorlog dekking zocht tijdens luchtaanvallen. Wie het weet wordt verzocht dit te laten weten, dan geven wij het weer door aan het museum. Uit onderzoek blijkt dat het beton dateert uit de periode 1920-1960. De ronde platen zijn gemaakt voor bakken waarin split werd bewaard.

Utrecht, 10 december 2019. Het Spoorwegmuseum heeft inmiddels een bescheiden collectie betonnen schuilhutten opgebouwd. Het exemplaar op deze foto dateert uit de Tweede Wereldoorlog. De gedachte was dat locomotiefpersoneel zich in veiligheid kon brengen door zich te verschuilen in een op de tender geplaatst bunkertje. Of dat ooit is gebeurd is de vraag. Waarschijnlijk was het verstandiger om bij een beschieting van de loc te springen en hard weg te rennen.

Gerelateerd thema: Keten langs het spoor.


Betonnen abri's

Abri is Frans voor schuilplaats, wachthuisje. Er moeten duizenden van dergelijke betonnen abri's in het land hebben gestaan, maar tegenwoordig zijn ze zeldzaam. In de gemeente Heiloo stonden er in 2009 nog vier (uitvoering zonder zijramen). Twee ervan staan nu op de lijst van cultureel erfgoed; ze zijn te zien op de Heerenweg en op de Kennemer­straatweg. De twee andere zijn door de gemeente geschonken aan het NZH Vervoer Museum in Haarlem en aan het Haags Openbaar Vervoer Museum. (Advertentie in Spoor- en Tramwegen, 1953-14)

Op het stationsplein van Hilversum botste in 1970 een bus tegen een betonnen abri. Hierbij kwam een vrouw om het leven en raakten twee anderen zwaar gewond. Hierna zijn de daken vastgezet met hoekijzers. Een kleinzoon van een van de slacht­offers stuurde een artikel uit het Limburgs Dagblad van 17 april 1970. Er zijn overigens meer van dit soort ongelukken gebeurd.


Uitvinders

Je moet echt wat bijzonders hebben gepresteerd om te worden vereeuwigd op een luciferdoosje. Hierboven vier uitvinders die deze eer te beurt viel. In de tweedehands­afdeling van de NVBS-winkel in Amersfoort vond ik op 4 januari 2020 een luciferdoosje met de beeltenis van Westinghouse. Zoiets wekt mijn belangstelling, want ik verzamel nu eenmaal railgerelateerde curiosa. Even googlen en vijf euro later had ik de complete serie in huis. Bekijk alle plaatjes.


Wifi in de Sprinter

Tussen Amersfoort en Utrecht, 4 januari 2020. Wifi in de Sprinter, dienstverlening anno 2020. Met een handige verwijzing naar de reisplanner van 2016. Lees meer over de zegeningen van internet in de trein.


Bunnik, 3 januari 2020. Loc 101003 van TCS (Train Charter Services) heeft loc 2106 van IRP (Independent Rail Partner) op sleeptouw richting Rotterdam. Het eerste bijzondere ritje langs Blp Bnk in 2020 (filmbeeld).


Bunnik, 26 januari 2010. Treinen naar Utrecht en naar Rhenen. Plan V reed toen nog volop in de sprinterdienst.



Kreymborg is waarborg

Met den trein. Boekje uitgegeven door de kledingfirma Kreymborg. Van oorsprong duidelijk Engels, maar een Nederlandse tekstschrijver is daar eens goed voor gaan zitten: "Er is heel wat te leeren / Van 't reizen met het spoor / Ik hoop dat gij ook allen / Een reis zult maken hoor." Een tekst met een hoog lulligheidsgehalte dus, maar in de jaren dertig dacht men daar wellicht anders over. Ik ben gek op dit soort jeugdboeken. Kreymborg heeft bestaan van 1891 tot 2001, toen de 61 winkels werden gesloten.



Utrecht in 2010

Utrecht Centraal, 23 en 24 maart 2010. Zomaar een paar interessante, inmiddels veelal verdwenen, objecten. Onder andere een kastje van een spoorstaafconditioneringssysteem, een woord dat niet eens op het Scrabblebord past. Met dit systeem wordt, wanneer een trein passeert, wat vet tegen de spoorstaaf aangebracht. Dat gaat het snerpende geluid tegen als treinen door een scherpe boog rijden.


Wisselklem

Rotterdam Centraal, 23 maart 2010. Een wisselklem voorkomt tijdens werkzaamheden het ongewenst bedienen van een wissel. Of er iets kapot gaat als dat toch wordt geprobeerd weet ik niet.


Zigzag-spoor

Spoorwegmuseum, 22 januari 2010. Zigzag-spoor: de spoorstaven zijn bevestigd op betonnen blokken die met stalen buizen met elkaar zijn verbonden. Zigzag-spoor is vroeger op grote schaal toegepast. Nadeel was dat schiften met grote machines niet mogelijk was. Dat kon wel met het Kleinstopfgerät 95.



NVBS Actueel

Lees het decembernummer van NVBS Actueel, de nieuwsbrief van de NVBS. Een abonnement op deze interessante maandelijkse nieuwsbrief is gratis, ook voor niet-leden.

Het volgende nummer verschijnt op 24 januari 2020.




Die Winterreise. Sneeuwrijke spoorwegaffiches.

De trein is het ideale winterse vervoermiddel: nauwelijks gevoelig voor gladheid en sterk genoeg om sneeuwstormen te doorstaan. Op winterse affiches maakten spoorwegmaatschappijen reclame voor deze eigenschappen, maar vaker nog werden er wintersport-bestemmingen aangeprezen. Toen auto's nog niet erg betrouwbaar waren en vliegen te duur, was de trein hét transportmiddel naar de skioorden.

Sneeuwrijke spoorwegaffiches vanaf het begin van de vorige eeuw laten niet alleen zien dat de skimode veranderde en dat treinen elektrisch werden. Ook de ontwerpstijlen ontwikkelden zich, terwijl het foto-affiche uiteindelijk de over­hand kreeg. Lees het artikel op retours.eu door Arjan den Boer, 23 december 2019.



Over deze site

Sinds 1967 maak ik foto's van treinen, trams, metro's en andere vormen van openbaar vervoer. Veel Nederlandse spoor­wegen, maar ik heb ook reizen gemaakt om stoom­locomotieven en treinen in diverse andere landen te zien. Ook heb ik films, video's en geluid­opnamen gemaakt.

Wat vind je op deze site

Een veel bezocht onderdeel is de agenda met tips en reis­informatie. Op deze site vind je verder boeken, dienst­regelingen, modeltreinen en andere objecten uit mijn collectie. "Langs de rails" besteedt ook aandacht aan andere onderwerpen. Meestal hebben die met techniek te maken, zoals foto­grafie of computers, maar soms ook niet.

Meer over deze site

Deze site is dus niet alleen bestemd voor de lief­hebber van treinen of de model­bouwer. Het is prettig als je een beetje gevoel voor humor hebt. Meer informatie.

Links naar andere sites

Af en toe controleer ik mijn pagina met links naar andere sites. Ik verwijder dan de websites die niet meer bestaan of die duidelijk niet meer worden bijgehouden. Voor links naar hobby-sites geldt de voorwaarde dat die ook naar mij linken. Klopt er iets niet volgens jou? Laat het me weten!

Digitaal erfgoed

Wat gebeurt er met deze site als ik die zelf niet meer kan bijhouden? Zie "Langs de rails" als digitaal erfgoed.

Contact

Reageren? Vragen? Neem dan gerust contact met mij op. Maar stuur mij geen berichten via Facebook of dergelijke. Gewoon mailen. Dan weet je zeker dat ik het lees en dat jij een reactie krijgt.

De keuze van Google




Nieuw op deze site (vervolg)





vorige       start       omhoog