Nieuw op deze site

Hieronder vind je een selectie uit recent werk. De laatst toe­gevoegde onderwerpen staan meestal, dus niet altijd, bovenaan. Na enige tijd verhuizen ze naar een van de thema's op deze site. Die thema's vind je links in het scherm. Nieuwe of recent aan­gepaste thema's vind je in het gele kader rechts.

Iets zoeken? Raadpleeg de uitgebreide index of gebruik de tijdlijn.

Voor dagvers nieuws zie de agenda.

 ♦  Langs de rails. Al tot je dienst  ♦



Raadselachtige stenen

Hilversum, 14 oktober 2019. Een van onze Hilversumse correspondenten zat pas zijn foto's te bekijken en ontdekte toen iets vreemds: twee forse stenen die boven op een bovenleidingportaal liggen. De foto is gemaakt vanaf het viaduct in de Johannes Geradtsweg. Ook op foto's uit 2012 zijn deze raadselachtige stenen al te zien. Inmiddels is van deze potentieel gevaarlijke situatie melding gemaakt aan ProRail. We houden jullie op de hoogte! Foto Rienk Nauta.

Hilversum, 24 november 2007. Zonder hiermee ook maar iemand te willen beschuldigen – er zijn in die tijd wel meer machines in de buurt geweest – willen we toch deze foto laten zien, gemaakt tijdens de omvangrijke werkzaamheden in en rond station Hilversum. Onder andere vonden er toen reparatie­werkzaamheden plaats aan dit door Dudok ontworpen viaduct. Foto Rienk Nauta.


De monorail van Lartigue

De Franse ingenieur Charles Lartigue vond rond 1875 een manier uit om treinen in de woestijn te kunnen laten rijden. Gewone rails verdwenen te snel onder het stuifzand. De monorail van Lartigue heeft dienstgedaan in Algerije, maar ook op een plek waar men weinig last had van stuifzand: een uithoek van Ierland. Daar reed de Listowel Ballybunion Railway. Die is allang verdwenen, maar er is wel een museum met een replica-treintje. (Er bestaat ook een seinstelsel met de naam Lartigue, maar dat is van zijn broer Henri.)


Voorplaat van de week

Hilversum, 16 mei 2005. Museumtreinstel 273 wordt gepasseerd door een intercity uit Amersfoort.


Spoorwegmuseum St. Petersburg

St. Petersburg, maart 2019. In en bij het spoorwegmuseum aldaar, onder andere een rijdende lanceerinrichting. Foto's Eelko de Groot. Meer foto's uit Rusland en de Sovjet-Unie.


Hippel in de Botlek

Rotterdam Botlek, 5 oktober 2019. Freek Koning kwam deze Hippel tegen, compleet met gevaarstrepen zoals die in de jaren 70 op Feijenoord werden gebruikt. Hij vroeg zich af welke loc dit is en wie de eigenaar is. Inmiddels blijkt de loc van een nummer te zijn voorzien: 98840600692-0 NL-RRL. De eigenaar is dus RRL (RailReLease), die de loc momenteel verhuurt aan Rail Force One (RFO). Het betreft loc 692 (voor de verbouwing tot radioloc NS 649), een van de vier Hippels die in september 2018 weer zijn teruggekeerd uit Groot-Brittannië. Zie ook www.industriespoor.nl/...



Sikken

Ik heb het overzicht met door mij waargenomen locomotoren weer eens bijgewerkt. Hieronder enkele recent toegevoegde foto's. Mijn sikkenoverzicht vind je hier.


Spoorwegmuseum, 29 augustus 2019. Sikken 345 en 210. De 210 is begin oktober 2019 overgebracht naar de SGB.


Spoorwegmuseum, 22 april 2018. Sik 210, voorzien van een replica houtgasgenerator. Houtvergassers werden in de oorlog gebruikt toen er geen benzine of olie meer te koop was. Lees meer over deze Sik. Bekijk ook dit filmpje met de auto van Maus Gatsonides, de latere uitvinder van de flitspaal.


Simpelveld, 4 september 2013. Sik 248 van de ZLSM.


Stadskanaal, 23 augustus 2019. Sik 353 van de STAR.


Stadskanaal, 23 augustus 2019. Sik 249 van de STAR.


Goes, 9 juli 2019. Sik 264 van de SGB. Erachter staat Hippel 521.


Goes, 9 juli 2019. Sik 262 van de SGB.


Hoorn, 14 juni 2019. Sik 288 van de SHM.


Spoorwegmuseum, 3 februari 2017. Sik 311.


Op weg naar de stoomtreindagen

Bunnik, 4 oktober 2019. De twee 23'ers van de VSM zijn met zes rijtuigen op weg naar de SSN in Rotterdam. Dit in het kader van de stoom­trein­dagen dit weekend. De personelen kijken onbewogen voor zich uit en doen net alsof ze van het bestaan van Blokpost Bunnik, en de goede gewoonte om daar even de stoom­fluit te beroeren, niets afweten. Beeld uit filmpje.


Terug van de stoomtreindagen

Blokpost Bunnik, 6 oktober 2019. Eigenlijk was het al te donker om te filmen, maar met wat digitaal geweld lukte het nog net. De twee 23'ers van de VSM, met in sandwich de 65'er van de SSN, op weg van Rotterdam naar Beekbergen.



Heuvelpost VI in Amersfoort mogelijk gered

De niet meer gebruikte Post VI bij het rangeerterrein Amersfoort heeft een gemeentelijke monumentenstatus. De toekomst van dit gebouw is onzeker geworden door de gewijzigde plannen van NS, maar als het aan de gemeenteraad van Amersfoort ligt komt er een oplossing voor. (De procesleidingspost van Amersfoort, vlak bij de perrons aan de Utrechtse zijde, is overigens sinds kort niet meer in gebruik: de bediening vindt nu plaats vanuit Utrecht.)


Amersfoort, 11 september 2004. Post VI bij de rangeerheuvel van Amersfoort. Foto Nico Spilt.


Waarom is het zo stil in het Soesterkwartier

In 2013 heeft Siesta (Stichting voor Industrieel Erfgoed Amersfoort) een verzoek ingediend bij de gemeente Amers­foort om Post VI inclusief de heuvel waarop het seinhuis staat op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen. Sinds 2015 staat het op deze lijst als “gemeentelijk monument in procedure”.

Halverwege 2016 is door de gemeenteraad van Amersfoort een masterplan Wagenwerkplaats, alsmede een start­notitie Bestemmingsplan vastgesteld. Het was de bedoeling om het gehele spooremplacement en het daarbij aan­sluitende terrein inclusief de Wagenwerkplaats op te nemen in een nieuw bestemmingsplan. Nog geen half jaar later bleek NS nieuwe plannen te hebben met een gedeelte van het emplacement. Alles werd ineens opgeschort en het werk moest worden overgedaan.

Dinsdag 9 juli 2019 wordt over het bijgestelde masterplan en de startnotitie een besluit genomen door de gemeente­raad. De vraag is of er wel een degelijk vooronderzoek heeft plaatsgevonden naar de erfgoedwaarde van de diverse gebouwen op het emplacement, waaronder Post VI.

De toekomst van dit gebouw is hiermee heel onzeker geworden. Er zijn wel ideeën geweest om het te verplaatsen, dichter bij de Wagenwerkplaats, maar in de plannen van NS is hier niets over geschreven. Het is ook de vraag wie dat zou moeten betalen.

Joke Sickmann heeft over de gang van zaken een artikel geschreven op de website van de Stadsbron: Waarom is het zo stil in het Soesterkwartier.

Dit seinhuis is een verstopt spoormonument in Amersfoort

Lees het artikel in het Algemeen Dagblad (editie Amersfoort) van 26 september 2019.


Tekening Eric Mochèl.



Hoek van Holland

Hoek van Holland, 1 oktober 2019. Na een hoop gedoe en een hoop extra geld is het gelukt: de ombouw van de Hoekse Lijn naar een metrolijn. Ons team moest toevallig in Rotterdam zijn, dus zijn we eventjes op en neer geweest. Aan de vuurtorens is te zien dat we ons op Hoek van Holland Haven bevinden. Dat is nu het eindpunt, maar er zijn plannen om de lijn weer door te trekken naar het strand, nu een stuk verder dan voorheen.


Aanrijding

Bunnik, 2 oktober 2019. Het treinverkeer lag stil vanwege een aanrijding met een persoon. Het hierbij betrokken treinstel toon het gevaarsein: twee rode sluitseinen en een wit frontsein in het midden. Het is allemaal treurig genoeg. De reizigers in de gestrande trein moesten een uur wachten voordat ze verder werden geholpen. Op het andere spoor staat een treinstel dat leeg uit Utrecht kwam om ze op te halen.


Panorama Mesdag

Den Haag, 12 juli 2019. Panorama Mesdag, een enorm rond schilderij uit 1880 met uitzicht op het Scheveningen uit die tijd. Het toenmalige openbaar vervoer staat er ook op: paardentrams. Iets verderop (niet op mijn foto) nadert door de duinen de eerste stoomtram van ons land. Het panorama op internet: www.pm360.nl

Schilderij op rails

In Op Oude Rails, het periodiek van de Tramweg-Stichting, stond in september 2019 een artikel over de trams die op Panorama Mesdag zijn te zien. Een aardig detail: bij het schilderen gebruikte Mesdag een hoge stelling die op rails kon worden rondgereden. Hiervoor werd een onderstel van een paardentram gebruikt. De oude tramrails zijn nog steeds aanwezig maar worden niet meer gebruikt.

Het artikel is geschreven door Roger en Linda Vermeulen. Met hun toestemming en die van de redactie heb ik dit artikel overgenomen. Lees het artikel (pdf).

Meer musea in Den Haag.



Nicole

Zutphen, 23 september 2019. Bij de werkplaats staat de vroegere loc 1824 (ooit 1624 "Alkmaar"). De loc is overgenomen door Strukton, die haar heeft omgebouwd tot hybride loc: ze kan zowel via de bovenleiding als op accu's rijden. Op 13 september is ze officieel in gebruik genomen; daarbij kreeg ze de naam "Nicole". Over de kleurstelling kunnen de meningen verschillen. Foto Simon Geltink.

Nicole is niet de eerste hybride loc. Begin 2014 werd loc 1823 in opdracht van HUSA door Shunter voorzien van een dieselmotor, om in Blerick zonder bovenleiding te kunnen rangeren. De tractiemotoren bleken echter niet goed te werken, zodat het experiment is stopgezet.


Karel

Amersfoort, 14 augustus 1977. Treinstel 466 vertrekt vanaf het zakspoor naar Amsterdam. Tegenwoordig is dit treinstel eigendom van de Karel Foundation. De missie van deze stichting is het behoud van industrieel cultureel erfgoed, met de nadruk op historisch spoormaterieel. Het treinstel wordt ingezet voor charitatieve doeleinden en is daarvoor ook te huur. Het draagt de naam "De Karel". www.karel.rocks


NVBS Centraal

Amersfoort, 27 september 2019. Ons team was in het kader van diverse aangelegenheden aanwezig in NVBS Centraal. Dit is het hoofdkwartier van de NVBS, waar ze altijd wel vrijwilligers kunnen gebruiken.


De kinderen van Versteeg

In het Spoorwegmuseum is een permanente expositie geopend over de spoorwegstaking, onder de titel 'De kinderen van Versteeg'. Deze titel verwijst naar de code waarmee de Nederlandse regering in ballingschap het spoorweg­personeel in 1944 opriep om te gaan staken. Meer informatie.

Bekijk ook het interview met Guus Veenendaal over deze staking, opgenomen bij de NVBS in Amersfoort.


Zie ook het thema Oorlog & vrede.



NVBS Actueel - september 2019

Op vrijdag 27 september 2019 verscheen een nieuwe editie van NVBS Actueel.

In dit nummer drie artikelen over bezoekwaardige plaatsen, al liggen die niet allemaal direct naast de deur. Dat geldt bijvoorbeeld voor Montreal. We besteden aandacht aan het railvervoer in en rond deze stad, waar ook het grote spoor- en trammuseum Exporail is te vinden. Over de rivier de Aine in Frankrijk liggen enkele indrukwekkende bruggen, waaronder het spoorviaduct van Cize-Bolozon. Het Hauptbahnhof van Stuttgart is veranderd in een treurige bouwput, maar in de stad zelf is voor de railliefhebber veel te zien.

Behalve deze artikelen brengen we zoals altijd nieuws over activiteiten van de NVBS, en tips over interessante boeken en dvd’s die je kunt kopen in de winkel of lenen in de bibliotheek. Uiteraard ontbreken de zoekplaatjes en de rubriek “Toen en ...” ook deze maand niet.

Een abonnement op NVBS Actueel is gratis, ook voor niet-leden. Om je aan te melden en om alle tot nog toe verschenen nummers te lezen kijk op www.nvbs-actueel.com.



Over deze site

Sinds 1967 maak ik foto's van treinen, trams, metro's en andere vormen van openbaar vervoer. Veel Nederlandse spoor­wegen, maar ik heb ook reizen gemaakt om stoom­locomotieven en treinen in diverse andere landen te zien. Ook heb ik films, video's en geluid­opnamen gemaakt.

Wat vind je op deze site

Een veel bezocht onderdeel is de agenda met tips en reis­informatie. Op deze site vind je verder boeken, dienst­regelingen, modeltreinen en andere objecten uit mijn collectie. "Langs de rails" besteedt ook aandacht aan andere onderwerpen. Meestal hebben die met techniek te maken, zoals foto­grafie of computers, maar soms ook niet.

Meer over deze site

Deze site is dus niet alleen bestemd voor de lief­hebber van treinen of de model­bouwer. Het is prettig als je een beetje gevoel voor humor hebt. Meer informatie.

Links naar andere sites

Af en toe controleer ik mijn pagina met links naar andere sites. Ik verwijder dan de websites die niet meer bestaan of die duidelijk niet meer worden bijgehouden. Voor links naar hobby-sites geldt de voorwaarde dat die ook naar mij linken. Klopt er iets niet volgens jou? Laat het me weten!

Digitaal erfgoed

Wat gebeurt er met deze site als ik die zelf niet meer kan bijhouden? Zie "Langs de rails" als digitaal erfgoed.

Contact

Reageren? Vragen? Neem dan gerust contact met mij op. Maar stuur mij geen berichten via Facebook of dergelijke. Gewoon mailen. Dan weet je zeker dat ik het lees en dat jij een reactie krijgt.

De keuze van Google




Nieuw op deze site (vervolg)





vorige       start       omhoog