Nieuw op deze site (vervolg)

Nieuwe foto's en onderwerpen op deze site komen meestal eerst in de rubriek 'Nieuw'. Na verloop van tijd verplaats ik ze naar een van de thema's op deze site en/of in de tijdlijn. Om te voorkomen dat de rubriek 'Nieuw' te groot wordt, parkeer ik oudere onderwerpen op deze vervolgpagina.

Terug naar het begin



Spoorwegmuseumkamer in Stayokay Utrecht

In de Stayokay aan het Neude in Utrecht is een speciale Spoorwegmuseumkamer ingericht. De vierpersoonskamer staat volledig in het teken van het spoor en het Spoorwegmuseum. De inrichting varieert van stationsklok en bagagerek tot vintage treinbank. Er is een koffer vol verhalen, spelletjes en een speeltafel met treinbaan. De kamer richt zich op gezinnen met kinderen tussen de vier en twaalf jaar die een bezoek aan het Spoorwegmuseum graag combineren met een overnachting in de stad. Voor gezinnen met wat jongere kinderen is er ook een Nijntjekamer. Die kan worden geboekt in combinatie met een bezoek aan het Nijntjemuseum in de stad Utrecht. Prijzen variëren van ca. 120 tot ca. 170 euro per nacht voor vier personen, inclusief thema-ontbijt en toegang tot het betreffende museum. Meer informatie.

Foto: Stayokay. Dit bericht verscheen eerder in NVBS Actueel, augustus 2018.



Uit het leven van een kameel

Utrecht CS, 26 september 1986. NS 20 "Kameel" verzorgt een gezelschapsrit.
Utrecht C, 24 mei 2013. NS 20 "Kameel" rijdt een conditierit.

Motorrijtuig NS 20 is tegelijk gebouwd met de Blauwe Engelen, dus in de eerste helft van de jaren vijftig. In feite is het een DE1, waarvan de machinistencabines naar het dak zijn verhuisd. Aan deze twee bulten dankt het zijn bijnaam Kameel.

Oorspronkelijk was de Kameel bedoeld als inspectierijtuig voor de directie. Tijdens zo’n inspectierit zag president Den Hollander iets wat hem niet beviel. Stoomloc 1794 was na het officiële einde van de stoomtractie op 7 januari 1958 nog enige tijd in gebruik als stoomleverancier in Arnhem. Voor onderhoud reed de loc op eigen kracht naar Nijmegen. Toen Den Hollander zag dat er nog een stoomloc reed op NS-rails, gaf hij prompt opdracht om deze loc te slopen! Vandaar dat er van deze grote en belangrijke stoomlocserie niets bewaard is gebleven.

Latere directies hadden geen behoefte meer aan een inspectietrein. Vanaf 1973 kon iedereen de Kameel huren als “VIP-car”. Althans iedereen die het kon betalen. In een folder uit die tijd lezen we dat je voor een retour Amsterdam-Keulen moest rekenen op 7500 gulden (zo’n 3400 euro). En daar kwam de catering dan nog bij. De Kameel was in deze periode gehuld in de gele huisstijl van NS.

In januari 1991 ging de Kameel uit dienst. In 2005 werd ze in de oorspronkelijke donkerblauwe kleur teruggebracht. Ze heeft toen een tijd in het Spoorweg­museum gestaan, maar dat is niet de eigenaar: de Kameel is eigendom van NS Holding. Sinds 2008 is ze ook weer rijvaardig, maar huren is er niet meer bij. Net als vroeger is de Kameel alleen beschikbaar voor bobo’s van de spoorwegen. Een rit naar Keulen zit er trouwens ook niet meer in: de Kameel heeft inmiddels wel ATB, maar geen Indusi.

Dit artikel verscheen eerder in NVBS Actueel, januari 2018.



Modelbouwvereniging Hilversum, 19 maart 2016. Soestdijkerstraatweg anno 1935. Wat is dat groene huisje links?


Loc 2601. Poster NS, ingekleurd door Nico Spilt.

Dit is een van de vele foto's in de NVBS-kalender 2019, die NVBS-leden gratis hebben gekregen. Anderen kunnen deze fraaie kalender kopen in de webshop van de NVBS voor € 12,50 incl. verzending.


Een halve eeuw geleden in Eindhoven

Eindhoven, 25 juli 1968. Loc 1137 met een andere 1100 in opzending.

Eindhoven, 30 juli 1970. Loc 1501 met een trein naar Duitsland. Dit is de vroegere BR 27003 "Diana".


Schreeuwende zebrapaden

Column in NRC Handelsblad over hoe hulpmiddelen ons vermogen tot zelf nadenken afstompen. Over een paar jaar vragen we ons af hoe we ooit nog zonder gele spoorwegovergangen hebben gekund.

Column van Christiaan Weijts in NRC Handelsblad, 17 augustus 2018.

De eerste klas als schaftlokaal

Interessante discussie in de eersteklascoupé van de sprinter Uitgeest-Amsterdam CS.

Column van Marcel van Roosmalen in NRC Handelsblad, 16 augustus 2018.


Vijftig jaar huisstijl

In 2018 is het 50 jaar geleden dat NS een nieuwe huisstijl introduceerde, met gele treinen en het bekende vishaaklogo. Gerrit Nieuwenhuis schreef hierover een interessant artikel in het meinummer van Op de Rails. Hierin gaat hij ook in op de nieuwe opzet van de dienstregeling (Spoorslag ’70) en de toekomstvisie van NS (Spoor naar ’75).

In het Spoorwegmuseum is t/m 28 oktober 2018 een tentoonstelling over dit onderwerp te zien. Deze tentoonstelling is ingericht in museumtreinstel 876. RTV Utrecht zond op 21 mei 2018 een documentaire uit: ‘Een tijdloos ontwerp, 50 jaar NS huisstijl’.

Baanbrekend design

Het zijn bekende kleuren in het Nederlandse landschap, het geel en blauw van de treinen van NS. Ook het bij­pas­sen­de logo is bij iedereen bekend. Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat NS deze nieuwe huisstijl introduceerde. Ook het blad Product, vaktijdschrift voor productontwikkelaars, besteedt aandacht aan dit onderwerp.

Lees het artikel (pdf). Bron: Product, jaargang 26, juni 2018. Met dank aan de redactie en de auteur, Walter Wijnhoven. www.productmagazine.nl

Huisstijlen van Europese spoorwegmaatschappijen

De huisstijl van de Nederlandse Spoorwegen bestaat 50 jaar, wat wordt gevierd met een expositie in het Spoorweg­museum. De NS-huisstijl stond niet op zichzelf, maar maakte deel uit van een Europese trend. De wens om de spoorwegen een modern gezicht te geven viel samen met de opkomst van grote professionele ontwerpbureaus.

De nieuwe corporate identity van British Rail uit 1965 had een grote invloed op de spoorwegmaatschappijen op het continent. Dat gold voor het beeldmerk, opgebouwd uit pijlen, maar ook voor de integrale aanpak inclusief treinkleuren, lettertypes, uniformen, bewegwijzering en reclame-uitingen.

Lees het artikel op retours.eu van Arjan den Boer, mei 2018.



Het volgende station is Den Dolder



VSM door Bunnik

Bunnik, 5 oktober 2018. VSM-loc 23 076 is met een rijtuigstam op weg naar Rotterdam. De trein gaat in het weekend meedoen aan de stoomtreindagen van de SSN. Anders dan de SSN probeert de VSM dit soort overbrengingsritten geheim te houden, zelfs voor de eigen donateurs. Daarom ben ik wel donateur van de SSN en niet van de VSM. Follow the money, maar dan andersom. Filmbeeld.

Bunnik, 8 oktober 2018. VSM-loc 23 076 is weer op de terugweg naar Dieren en Beekbergen. De locbemanning kijkt strak voor zich uit en lijkt in tegenstelling tot hun SSN-collega's niet bekend te zijn met de fluitgewoonten ter hoogte van Blokpost Bunnik. In een van de rijtuigen kijkt een VSM-vrijwilliger de goede kant op, recht in de onbewaakte camera van de blokwachter. Filmbeelden.


Stoomtreindagen SSN

Rotterdam Alexander, 7 oktober 2018. Kruisende pendeltreinen (filmbeelden).

 

In het weekend van 6 en 7 oktober 2018 vonden de traditionele stoomtreindagen bij de SSN plaats. Tussen Gouda en het SSN-depot in Rotterdam pendelden stoomtreinen. Op het depot waren allerlei standjes en modelbanen te zien. En natuurlijk verschillende locomotieven. Tijd voor een paar steam selfies.

Toedeledokie!

Rotterdam, 7 oktober 2018. De hamburgerbakker van de SSN heeft zijn roeping gemist: die kan beter stoker worden. Mijn zwartgeblakerde hamburger verdween na twee happen in de afvalbak.


Ochtendstoom tussen Utrecht Lunetten en Houten

Op 29 september 2018 reden in alle vroegte (zaterdag 8.05 uur) twee stoomlocs van de SSN van Rotterdam naar Den Bosch. Daar zou de trein gaan pendelen tussen Den Bosch en Eindhoven.


Spoorlopers

Aan de laars lappen

Op 30 september 2018 waren in het tv-programma Boer zoekt vrouw mensen te zien die over een spoorlijn liepen. Ik wist dat niet, net zoals al die andere mensen die nooit naar dat programma kijken. Maar dankzij ProRail weet nu heel Nederland dat hier iets levensgevaarlijks is gebeurd. Het programma was namelijk opgenomen bij de VSM en de deelnemers liepen over een spoorlijn waarvan de VSM had laten weten dat er geen treinen reden. Een slecht voorbeeld - misschien. Maar hoe slim is het om daar dan mee naar de pers te rennen? Dat kun je toch beter achter de schermen bespreken met de omroep? Want nu breng je nog veel meer mensen op het idee dat ze maar eens over een spoorlijn moeten gaan wandelen. Maar als je persvoorlichter bij ProRail bent, dan is het nu eenmaal je vak om naar de pers te rennen. Je bladert even in het Groot Clichéwoordenboek en twittert dan dat de omroep regels 'aan de laars lapt'.

Geen schoonheidsprijs

Anderhalve week voor de uitzending van Boer zoekt vrouw waren in opdracht van ProRail de hekken langs het spoor weggehaald vlakbij een voetbalveld in Tilburg. De jonge voetballertjes wisten meteen wat ze te doen stond: die klommen tegen de spoordijk op om de treinen goed te kunnen zien. Heel gevaarlijk natuurlijk, maar ProRail kwam pas na her­haalde klachten in actie. En wat zeg je dan, als woordvoerder? Dan haal je het Groot Clichéwoordenboek tevoor­schijn en zeg je dat dit 'geen schoonheidsprijs' verdient.

(bronnen: Andy Wiemer op Twitter, 30 september 2018, en Hein Eikenaar op www.bndestem.nl, 1 oktober 2018)

Regels en wetten

Via Twitter heb ik aan Andy Wiemer gevraagd welke regels er werden overtreden. Vaag antwoord: 'het staat gewoon in het wetboek'. Ik heb het daarom even opgezocht: artikel 22 van de Spoorwegwet heeft het over het betreden van hoofd­spoorlijnen. Maar daar valt de lijn van de VSM niet onder, zoals ook blijkt uit wat een in de spoorwereld werkzame jurist mij mailde:

Hoofdspoorwegen worden als zodanig aangewezen op grond van artikel 2 van de Spoorwegwet in een koninklijk besluit: het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen. Daarin komt de lijn van de VSM niet voor, met uitzondering van het gedeelte tussen Apeldoorn en Apeldoorn Zuid. De spoorlijn van de VSM is voor het overige deel een zogenaamde bijzondere spoorweg, want hij is ook niet aangewezen als lokale spoorweg op grond van de Wet lokaal spoor. Er zijn dus drie soorten spoor: hoofd, lokaal en de rest is bijzonder.

ProRail is op grond van een aan haar verleende concessie op grond van artikel 16 van de Spoorwegwet beheerder van de hoofdspoorwegen. Tenzij het ProRail is die de bijzondere spoorweg operationeel beschikbaar stelt, is ProRail niet de spoorwegbeheerder van bijzondere spoorwegen als bedoeld in artikel 1 van het Besluit bijzondere spoor­wegen. Voor de bijzondere spoorweg van de VSM is de VSM dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk­heid de spoorwegbeheerder. ProRail heeft daar geen bevoegdheden (maar wel een mening en dat mag; dat is immers ook maar een mening.)

Artikel 22 van de Spoorwegwet geldt voor hoofdspoorwegen en niet voor bijzondere spoorwegen. In plaats daarvan geldt artikel 10 lid 1 aanhef en onder c van het Besluit bijzondere spoorwegen, dat bepaalt dat het verboden is om "dieren te drijven of te laten lopen dan wel zich te bevinden op of langs delen van een bijzondere spoorweg die niet zijn gelegen in een spoorwegovergang of samenlopen met een voor het openbaar verkeer openstaande weg, tenzij de spoorwegbeheerder toestemming heeft gegeven."

Dus het lijkt er op dat de zoekende boeren en de vrouwen niks verkeerds hebben gedaan, omdat de VSM toe­stemming gegeven lijkt te hebben. Je kunt je natuurlijk wel afvragen waarom je in een tv-programma mensen per se over een spoorweg wilt laten lopen, want het is toch wel een plek waar je in principe als voetganger bij voorkeur niks te zoeken hebt om voor de hand liggende redenen. Daar wijst ProRail natuurlijk al geruime tijd wel terecht op.



Spoorlopen? Doe het veilig!

Bussum Zuid, 29 maart 1969. Spoorman die geen zin heeft om via de voetbrug over te steken en dus de kortste route neemt. Hij weet niet hoe je dat veilig doet: nooit je voeten op de spoorstaaf zetten, altijd er overheen stappen. De twee mannen zijn waarschijnlijk op weg naar Stapelplaats Crailoo. Lees meer over veiligheid.


Hoe sterk is de eenzame spotter

Bunnik, 27 september 2018. Vroeger had je genoeg aan een nijptang en een snoeischaar in je fotokoffer. Door het hekkenfetisjisme van ProRail wordt het echter steeds lastiger om een beetje leuke foto's of films te maken. Zonder vouwladder en transportfiets begin je niet veel meer. Zo'n ladder is ideaal om over een obstakel te kijken of te klimmen.

Bunnik, 27 september 2018. Michiel Dermois is op stap met dieselloc 2454. Zijn loc mag niet zelfstandig over de openbare spoorweg rijden, daarom heeft hij e-loc 9901 van Railexperts geleend. Ter hoogte van de blokpost wordt volgens voorschrift een tyfoonsignaal gegeven. Loc 2454 zou in het dieselweekend van 29/30 september 2018 te zien zijn bij de SGB. Beeld uit filmpje.

Bunnik, 27 september 2018. Tien minuten later passeert loc RTS 1018 de blokpost. Een werktrein van Swietelsky is op weg van Neuwied naar Amersfoort. Beeld uit filmpje.


Een nieuwe rage

Een nieuwe rage: met een papieren tasje voor lul staan bij een spoorwegmuseum.
Spoorwegmuseum Utrecht, 21 april 2016. Train World Schaarbeek, 28 juli 2016. Verkehrsmuseum Dresden, 13 september 2018.


Verkehrsmuseum Dresden, 13 september 2018. Model van de Adler.


Dresden, 15 september 2018. Stoomloc "Moritz" van de Dresdner Parkeisenbahn.


De asymmetrische E04

Leipzig Hbf, 12 september 2018. Loc E04 01.

Loc 104 021 (oorspronkelijk E04 21), een sneltreinloc uit de jaren 30. De E04 heeft een merkwaardige asymmetrische asindeling: 1'Co1', alsof de loc onderweg een as is kwijtgeraakt. De kap van de locomotief is ook asymmetrisch en blijkt bij mijn Märklinmodel verkeerd om te zitten. Ik zal 'm eens losschroeven.


Leipzig einst und jetzt

Leipzig Hbf, 22 september 1979. Loc 01 0525 met een trein uit Saalfeld.

Leipzig Hbf, 12 september 2018. Loc 52 5448 met de 'Fliegende Hamburger'.


Hymne van Madurodam

Hymne van Madurodam (1952). Tekst Peter Hofstede, muziek Tilly Talboom-Smits. Gezongen door Dolf Scheepmaker met het Hofstads Jeugdorkest. Grammofoonplaatje uitgegeven door Madurodam (DF 99210). Zwart-witbeelden: uit “Kleine Welt Ganz Gross”. Uitgebracht door Mundus (nr. 7576). Kleurenbeelden: gefilmd door J.A. Bonthuis, circa 1973. Collectie Stichting NVBS Railverzamelingen (SNR). Montage en bewerking: Nico Spilt, 2018. Lees meer over Madurodam.


Met de NVBS naar Madurodam

Op 20 september 2018 was ik met een NVBS-excursie op bezoek in Madurodam. We kregen een rondleiding in de treinenkelder en konden daarna de situatie buiten in ogenschouw nemen. Hier reden de volgende treinen: loc 1763 met vier dubbeldeksrijtuigen, ICMm 4216, loc 1202 met containerwagens, loc 1206 met blauwe zelflossers, loc 1637 met blauwe zelflossers (foto). Thalys 4322 pendelde op de HSL. Bij station Utrecht stond een oude ICM langs het perron. De tram van RandstadRail stond stil en de oude tram in het historische stadje was nergens te bekennen. In het septembernummer van NVBS Actueel meer hierover.


Den Haag, 20 september 2018. Een tram van R-Net op lijn 9 nadert de halte Madurodam.


Gooische Stoomtram Galop

Gehavend omslag van bladmuziek voor piano: de "Gooische Stoomtram Galop" door de in vergetelheid geraakte componist Michaelis, uitgegeven door Brix von Wahlberg uit Amsterdam. De uitgave moet dateren van voor 1898, toen Brix von Wahlberg werd overgenomen door G. Alsbach & Co. De tekening heeft niets met de Gooische Stoomtram te maken. Ik heb alleen het omslag, de bladmuziek ontbreekt.

Een stoomtram galoppeert niet, dus de titel van het muziekstuk lijkt weinig gelukkig gekozen, maar Albert Pieters liet mij weten dat 'galop' een opgewekte muziekstijl is, verwant aan de polka en de can-can. De vader van Albert speelde dit stuk vroeger vaak op de piano. Na lang zoeken vond Albert een kopie van de bladmuziek (pdf). In het stuk is te horen dat de tram uit de rails loopt ('Noodlottige toestand') en een botsing ('Ontmoeting'). Zelfs de vertrekbel zit erin verwerkt. Albert is van plan een piano te kopen en het stuk in te studeren, zodat het straks op deze site te horen is.


Een groene bezoeker

Bunnik, 1 augustus 2013. Op een zwoele zomeravond kwam opeens even dit insect op mijn Märklinkraan zitten. Krekel of sprinkhaan? Ik denk dat we hier te maken hebben met de groene sabelsprinkhaan, maar mijn mening geef ik graag voor een betere. Lees ook over de ontdekking van de spoorkrekel.


Kuitenbijter: blijven drinken!


www.brouwerijhommeles.nl

Kees Volkers is historisch geograaf en schrijver. Hij heeft tientallen boeken op zijn naam staan, waaronder Wandelen over de Bierkaai, waarin hij de bierhistorie van Utrecht onderzoekt. Kees is ook actief bij Brouwerij Hommeles in Houten. Daar worden speciaalbieren gemaakt, met ingrediënten die uit de omgeving worden betrokken. Zo komt de hop, een van de kostbaarste bestanddelen van bier, van De Bijenakker in Odijk. Tijdens een open dag in 2018 kocht ik daar enkele flesjes bier, waaronder 'Kuitenbijter'. Volgens mij is het niet verstandig om dit voorafgaand aan een fietstocht te drinken (6,3%), maar de dame op het plaatje denkt daar kennelijk anders over.


Amersfoort, 11 juli 1971. Loc 2904, overgenomen van de Staatsmijnen. Meer over deze locs.


Madurodam, 22 juli 2014. ACTS-loc 1255 passeert de F.Q. Den Hollanderbrug, een model van de Rotterdamse Hef.


Amersfoort, 12 november 2011. EETC-loc 1254 (ex 1214), in het kader van tachtig jaar NVBS en zestig jaar 1200.


Utrecht, 20 september 2003. Loc 1776 rijdt een door Herik Rail georganiseerde rit via de Maliebaan.


Rotterdam, 7 maart 2002. Loc 1302 als energieleverancier voor ICK-rijtuigen, kort voordat ze museumloc werd.


Utrecht CS, 3 mei 1995. Loc 1309 heeft van Den Haag tot Utrecht ambtenarentrein 501 naar Groningen getrokken.


Geldermalsen, 13 april 2003. Loc 65 018 tijdens een pauze met de SSN Bruggen Expres.


Arnhem, 31 augustus 2004. Railion-locs 232 241 en 905 met een trein op weg naar Duitsland.


Roosendaal, 4 juli 2004. Bolle Neus 202.020 (ex-CFL 1602) van het Toerisme en SpoorPatrimonium (TSP).


Roosendaal, 4 juli 2004. VSM-locs 2233 en 2459 tijdens de manifestatie Roosendaal 150 jaar spoorstad.


Roosendaal, 4 juli 2004. Locs van de serie 1100, 1200, 1300 en 1500 op een rij. Heeft er ooit een 1400 bestaan?


Niet geschoten altijd mis

Spoorwegmuseum, 26 mei 2013. Model van "Dora", een Duits staaltje spoorweggeschut.


Baarn, 6 maart 2010. Treinstel 114 tijdens een gezelschapsrit langs de koninklijke wachtkamers.


Bunnik, 7 april 2011. Twee treinstellen Plan V zijn op weg van Utrecht naar Rhenen.


Utrecht Centraal, 13 juni 2007. Twee treinstellen Baureihe 605 (ICE-TD) op weg van Aken naar Amsterdam RAI.


Woerden: tien jaar geleden

Woerden, 18 april 2008. Wat is er leuker dan een trein? Twee treinen!


De kop van treinstel 285

Utrecht, 4 mei 1984. Treinstel 285 wist zijn leven nog enkele jaren te rekken als proefstel 80849782504. Het was ingericht voor de beproeving van statische omzetters, te gebruiken bij de stuurstandrijtuigen van het nieuw te bestellen dubbeldeksmaterieel.

Begin 1985 is het stel gesloopt. Een van de koppen is daarna overgebracht naar de Flevohof en heeft daar jarenlang gefungeerd als kippenhok. De kop wordt nu opgeknapt en zal daarna worden overgebracht naar het Spoorwegmuseum.

Onze oudere lezers zullen nu denken aan de kop die jarenlang in het museum heeft gestaan als onderdeel van een technische presentatie. Lees hier meer over.


Utrecht CS, 6 maart 1970. Treinstel 764 op kop van trein 1319 uit Amsterdam. Rechts seinhuis A.


Rotterdam Europoort, 13 april 2003. SSN-loc 23 023 aan het begin van de toekomstige Betuweroute.


Köln Hbf, 1 maart 2004. DB-loc (ex-DR) 143 183 op lijn S12 naar Hennef. De reclame is van Gaffel Kölsch. (Kölsch mag alleen door bepaalde brouwerijen in Köln worden gebrouwen. Lijkt erg op pilsner, maar is bovengistend bereid.)


Bunnik, negen jaar geleden

Treinen door Bunnik, 25-29 april 2009. Oude treinen (Hondekop 386 als Heimwee Express, loc 2225 brengt treinstel DE3 27 naar het spoorwegmuseum) en nieuwe treinen (de eerste Albatros arriveert in Nederland). Treinstel 522 zien we rijden als museumpendel. Bekijk ook de foto's.


Utrecht, 16 mei 2010. Treinstel 520 als "vrijheidstrein" bij het Spoorwegmuseum.


Ondergelopen tunnel

Hilversum, 26 augustus 2010. De plaatselijke hermandad kon de ondergelopen Beatrixtunnel wel waarderen. Foto Henk Koster.


Amsterdam Centraal, 16 maart 2012. Fyra 4805 tijdens proefritten tussen Amsterdam en Rotterdam.


Schaft in Amersfoort

Schaft in Rangeerpost 1 (RP1) in Amersfoort, januari 1958. Het weer was bar en boos. Het werk van rangeerders was zwaar. Ze waren echt toe aan een rustperiode èn koffie. Geschilderd naar een eigen herinnering van Eric Mochèl. Hij moest daar als 19-jarige opzichter leiding geven.


Rotterdam, 10 oktober 1987. Tijdens een open dag opende de NS ook de deuren van deze Koploper. Zie ook het thema Neuzen.


Achter de ertstrein aan

Hilversum, 29 juli 1973. Op een zondagmiddag dendert loc 2334 met drie bruine soortgenoten voorbij met een lange ertstrein. De lege trein komt uit het Ruhrgebiet en gaat in Amsterdam een nieuwe voorraad ijzererts inslaan.

Amsterdam CS, 29 juli 1973. Met de eerste de beste trein ben ik van Hilversum achter de ertstrein aan gereisd. Dankzij mijn jonge benen lukte het me nog net om deze foto van het viertal bulderende diesels te maken, op weg naar de Amsterdamse Westhaven.


Berghem en de Beerse Overlaat

Beerse Overlaat, circa 1978. Een Hondekop is op weg van Nijmegen naar Den Bosch. De trein is zojuist de Edithbrug over de Maas gepasseerd en nadert nu station Ravenstein. De Beerse Overlaat stroomde vroeger vol wanneer de waterstand in de Maas erg hoog was. De spoorlijn lag daarom op een 600 meter lange enkelsporige brug. In 1940 was dat niet meer nodig en werd de spoorlijn op een dijk gelegd, waarna de brug werd afgebroken. De pijlers zijn nog op deze foto te zien. In 1957 werd de spoorlijn geëlektrificeerd, waarbij men al rekening hield met een latere spoor­verdubbeling. In 1981 was die verdubbeling een feit en waren de pijlers uit het zicht verdwenen. Foto uit het familiealbum van Bram van Berkel, die hier met zijn broer Maarten naar de trein staat te kijken. Zie ook www.bhic.nl/...

Berghem, circa 1978. Bovenste foto: overweg gezien vanaf de Bieskamp. De overweg wordt bediend vanuit Post T, die tegen woning 42 was gebouwd. De spoorlijn was hier enkelsporig, maar bij Berghem konden de treinen elkaar kruisen. Een station had Berghem, tussen Ravenstein en Oss, al sinds 1938 niet meer. De trein, materieel '46, is op weg van Den Bosch naar Nijmegen. De fanfare op de onderste foto is vanaf de andere kant van de spoorlijn gefotografeerd en loopt de Stationsstraat op. Foto's uit het familiealbum van Bram van Berkel.

Berghem, 2016 (Google Maps). Overweg in de Burgemeester van Erpstraat. Die werd tot 1981 ook vanuit Post T bediend, maar daarna was Oss-Wijchen dubbelsporig en verviel de klassieke beveiliging. Meer over Berghem (Bg) op www.klassiekebeveiliging.com/.... Op deze site staat dat de spoorlijn vroeger dubbelsporig was, en dat een van de sporen tijdens de oorlog is opgebroken. Dit is niet juist: de lijn tussen Oss en Wijchen is altijd enkelsporig geweest, tot de spoorverdubbeling in 1981. Alleen de Edithbrug over de Maas is nu nog enkelsporig.


Amersfoort, 24 februari 1991. Een met Aegon-reclame beplakte Koploper.


Valkenburg ZH, 18 november 2006. Stoomlocomotief 'Marijnke' van de Stoomtrein Katwijk Leiden.
Het voorbestaan van dit smalspoormuseum dreigt in gevaar te komen. Lees meer >>


Utrecht CS, 28 april 1973. Loc 1502, de vroegere BR 27000 "Electra". In de verte nadert treinstel 187.


Hembrug

Zaandam, 12 november 1975. Een vierwagenstel mat.'46 passeert de halte Hembrug, op weg van Zaandam naar Amsterdam CS. Er stopten weinig treinen aan deze halte, die voornamelijk werd gebruikt door personeel van bedrijven in de buurt. De halte is in gebruik geweest van 1907 tot 1982, een jaar voor het afbreken van de spoorbrug. Foto Han van Lokhorst.


Trambus

Amsterdam, jaren 30. Een voor die tijd nieuw type bus, waarbij de bestuurder en de instapdeuren zich voor de vooras bevinden. Dat lijkt een beetje op het voorbalkon van een tram, vandaar dat men dit een trambus noemde. Bron: brochure uit 1938 (pdf).

De bus op de foto is nummer 126 van de Gemeente Tram Amsterdam. Het is de eerste bus uit de serie 126 t/m 157 die tussen 1937 en 1940 is geleverd door Kromhout/Verheul. Er bestond ook een kleinere versie. Bus 157 is bewaard gebleven bij de Stichting Veteraan Autobussen. www.sva-museumbussen.nl/1940-kromhoutverheul


Pilotverbod

Hilversum Noord, 30 mei 2010. De twee 23'ers van de VSM zijn op weg naar Amsterdam. Dit beeld gaat nog zeldzamer worden dan het al was. Nieuwe regels: alleen machinisten met wegbekendheid mogen nog met museummaterieel op hoofdlijnen rijden. Het is dus niet meer toegestaan om hiervoor een pilot in te schakelen. Op 15 september 2018 zou er weer een rit van Duitsland via Bentheim naar Amsterdam plaatsvinden, maar die is afgelast: de VSM heeft geen stoom­machinisten met wegbekendheid op dit traject. De museumorganisaties gaan trouwens nog meer problemen krijgen: over een paar jaar mogen er geen kolen meer worden gestookt. Ja, de overheid zorgt soms erg goed voor ons welzijn.


Hoorn, 8 juli 1973. Het eerste 'station' van de stoomtram Hoorn-Medemblik. Rechts motorrijtuig M3.

Lees ook het interview met SHM-directeur René van den Broeke in NVBS Actueel.


Groeten uit Lunetten

Utrecht Lunetten, 6 juni 2016. Bekijk en beluister ook dit filmpje.


Bukken!

Hilversum, Joop den Uylplein, 25 december 2003. Als je de banden niet te hard oppompt, past hij er net onder! Dit was vroeger een tankstation, later werd het in gebruik genomen door een verhuurder van oude bussen. Inmiddels is het een saai kantoorgebouw geworden en zijn de bussen verdwenen.


Hilversum, augustus 1998. Er staan vier bussen onder de luifel. De Amerikaanse schoolbus rechts is een Ford B600 uit 1987, die op het moment van de foto nog niet zo oud is. De rode bus links is een Bristol Lodekka uit 1958. De groene bus is ook een Bristol Lodekka, maar dan uit 1951. De bus ernaast, de derde van links is mij onbekend, maar volgens kentekenregistratie hoort het kenteken (anno 2018) toe aan een Bristol KWS uit 1970. Dat zou kunnen betekenen dat de bus op de foto inmiddels niet meer bestaat en dat het kenteken is overgezet op een andere bus of dat er een foutje is gemaakt met het bouwjaar, want 1970 kan niet kloppen.

De Bristol Lodekka was de standaarddubbeldekker voor het Britse streekvervoer. De naam Lodekka is een ver­bastering van low decker, oftewel een lowbridge doubledecker. De bus was lager dan de meeste andere dubbel­dekkers, inclusief de befaamde Londense AEC Routemaster. Dit leverde voordeel op bij lage onder­doorgangen, waardoor de Lodekka’s op meer routes konden worden ingezet. Het is dus de vraag of een Routemaster wel zou passen onder de luifel van dit oude tankstation.

De Lodekka was een populair busmodel. Dat kwam ook doordat de avonturen van een chauffeur en conducteur in de ITV-sitcom On the Buses (in Nederland uitgezonden als Dubbeldekkers) zich afspeelden op en om een Bristol Lodekka. Op YouTube zijn afleveringen van deze serie te vinden.

Foto en tekst: Henk Koster. Geraadpleegde bron: Wikipedia.



Utrecht, 28 april 1976. Loc 1313 pauzeert op het goederenemplacement met haar lange keteltrein. Jarenlang reden er olietreinen van Schoonebeek naar Rotterdam IJsselmonde (Pernis): vol heen, leeg terug. Dat vervoer begon in 1946. Ooit reden er wel 20 treinen per week. Geleidelijk werd dat minder, totdat het vervoer in 1995 werd beëindigd. De olietreinen reden via de Maliebaan en maakten kop op Utrecht Lunetten.


Rotterdam Maashaven, 27 juli 1968. De Rotterdamse metro, die op 9 februari van dat jaar in gebruik is genomen.


De man in het gele vestje (filmpje)

Amersfoort, 24 september 2010. Wie is toch die man die op zijn site schrijft dat hij nooit gele vestjes draagt? Treinstel 386 is met Pec 901 onderweg naar Onnen vanwege een open dag. Bekijk het filmpje.


Spoorwegmuseum, 14 oktober 2004. Loc 1010. Rechts in beeld rijdt een containertrein van ACTS voorbij.


Naarden-Bussum, 9 december 1970. Loc 1010 met de dagelijkse lege kalktrein uit Beverwijk. Ik werkte in die tijd als uitzendkracht bij de firma Langcat, vlakbij het station. Ik nam even pauze om deze trein te fotograferen.


Rotterdam, SSN-depot, 27 mei 2007. "Locomotief": zeer oude genever. (Klassieke grap: ik lust geen never, geef mij maar bier.) Emaille bord gemaakt bij Langcat in Bussum.


Amsterdam CS, 7 april 1973. Loc 1302 staat klaar voor vertrek met een internationale trein.


Maartensdijk, 30 mei 1998. SSN 65 018 op weg naar de Nationale Stoommanifestatie in het Spoorwegmuseum.


Hilversum, 13 september 1969. Loc 1225 loopt binnen met sneltrein 125 uit Amsterdam.


Bijna vijftig jaar geleden: e-locs op Asd

Amsterdam CS, 26 juli 1968. Locs 1213, 1148, 1217 en 1152 maken zich op voor hun volgende rit.


Utrecht, 25 juni 1989. De eerste stoomrit in het kader van NS 150. Loc 3737 vertrekt naar Groningen. Zestig jaar geleden, op 7 januari 1958, reed de 3737 als laatste stoomlocomotief van NS het Spoorwegmuseum binnen.


Het verdwenen museum

Röbel (Mecklenburg Vorpommern), 27 juli 2007. Het terrein van Eisenbahnverein "Hei Na Ganzlin". Foto Hans Mol.

Tijdens zijn vakantie in 2007 trof Hans Mol tot zijn verrassing een soort spoorwegkerkhof annex museum aan. Het was gevestigd in en bij het oude station. Op het terrein stonden diverse Duitse stoomlocs, waaronder een met Russische opschriften, oude goederenwagens, een vuurloze loc, een paar hijskranen en ander materieel. In een loods leek te worden gewerkt aan de restauratie van een loc.

Inmiddels blijkt dit allemaal verdwenen. Op de plaats van het oude complex is nu een supermarkt met parkeerplaats. Wat er met het materieel is gebeurd is onduidelijk. Wie googlet, komt zelfs verhalen tegen over gestolen stoom­locomotieven.

Op de foto een loc met Russische opschriften. Deze loc heeft gefigureerd in de film Duell – Enemy at the Gates. Het gaat om loc 41 1303. Aan het rechthoekige geval op de rookkast is te zien dat de loc in een later leven is gebruikt als verwarmingsloc.

De website van het museum is verdwenen, maar oude pagina's zijn nog wel te vinden. Hier staat onder andere de volgende tekst uit 2013: Im Moment ist unser Bahnmuseum in Röbel leider durch die sinnlosen Massen­verschrottungen, das Verscherbeln und die Abfuhr historisch wertvoller Fahrzeuge und anderer Exponate durch den hochgradig kriminellen Pseudovorstand nahezu vollständig ausgelöscht. Extrem erschwerend kommt hinzu, dass der Eigentümer der Strecke Ganzlin - Röbel in der 2. Januarhälfte 2013 unter dubiosen Umständen die Gleise des Bahnhofs Röbel und des Streckenabschnitts Röbel - Stuer verschrottet hat.

De voorzitter van de Eisenbahnverein "Hei Na Ganzlin" was/is Dr. Rainer Zache uit Berlijn.

Wie weet meer over dit verdwenen museum? Reacties zijn welkom!




Terug naar het begin





vorige       start       omhoog