SSN in 2005


Tulpen Expres

Op 10 april 2005 kwam SSN-loc 23 023 in actie met de "Tulpen Expres" naar Lisse. Foto's door Bernard van Laar (bij Halfweg) en Ricardo Beelen (bij Haarlem).


Driebergen, 30 april 2005. Loc 41 360 met een gezelschapstrein op weg naar Rotterdam. Het postrijtuig fungeert als extra watertender. Het gezelschap zou vanuit Rotterdam achter SSN 65 018 een rit maken naar Europoort.

Rotterdam, 30 april 2005. Bernard van Laar fotografeerde loc 41 360 op de draaischijf van de SSN.

Rotterdam, 30 april 2005. Ook de zojuist gereviseerde SSN-loc 01 1075 stond onder stoom. Foto Ricardo Beelen.


Gouda en Rotterdam, 16 mei 2005. De vier rijtuigen waren geen partij voor loc 65 018. Ze waren helaas ook geen partij voor de horde dagjesmensen die lucht hadden gekregen van de open dag bij de SSN. Uw webmaster was not amused toen hij alleen nog maar een staanplaats op een vol balkon wist te bemachtigen. En dat terwijl er in Rotterdam een leeg rijtuig was achtergelaten. Gelukkig lag er in Rotterdam een stapeltje oude boeken op mij te wachten, dus kon ik tevreden aan mijn terugreis beginnen. Snel nog even een foto gemaakt van de 23 023. Ook 01 1075 stond onder stoom; ze had een dag eerder een geslaagde proefrit afgelegd tussen Rotterdam en Utrecht, met een lege trein. Ik hoorde dat ze eventjes 140 km/uur heeft gereden!


Rheine Express

 

Bilthoven, 28 mei 2005. Webmaster in actie, gefotografeerd door Charlotte. Een SSN-trein is op weg naar Rheine.


SSN op bezoek bij de STAR

Utrecht, 14 juni 2005. Ik moest naar een Belangrijke Vergadering in Rotterdam. Ik had uitgerekend dat ik bij Gouda een trein van de SSN zou kunnen ontmoeten, die op weg was naar de STAR in Groningen. Ik zat in een Plan T, een van de weinige materieeltypen waarvan de raampjes nog goed open kunnen. Bij veel treinen kunnen de ramen helemaal niet meer open. Of ze kunnen een klein stukje open, zodat je moet kiezen: of je hoofd naar buiten, of je camera. Enfin, qua foto zou het waarschijnlijk toch niks worden, en dat werd het ook niet. Langs de baan tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht stond echter Edwin Lageweg, en die kon een mooi plaatje maken van de achteruitrijdende SSN 023 023 en 65 018 met vijf rijtuigen.


Bovenste foto: Stadskanaal, 15 juni 2005. Onderste foto: Zuidbroek, 15 juni 2005. Loc SSN 65 018 op bezoek bij de jubilerende STAR. Op deze dag werd een slag naar Assen gereden. Foto's Willem Ellens en Fokko van der Laan.


Hoogezand, overweg Kerkstraat, 19 juni 2005. SSN 023 023, op weg van Winschoten naar Groningen. Foto Willem Ellens.


Bilthoven, 20 juni 2005, 15.03 uur. SSN-locs 65 018 en 023 023 keren met twee uur vertraging terug naar Rotterdam, na een bezoek aan de STAR.


Havenspoorlijn Rotterdam, 3 september 2005. Tijdens de Wereldhavendagen op 3 en 4 september pendelde SSN 65 018 tussen Rotterdam Centraal en de Maasvlakte. Foto Hans den Toom.


Bilthoven, 3 september 2005. Het lukte me niet om dit jaar "Terug naar toen" te bezoeken, dus hou dat broodje hamburger maar warm tot de volgende keer. Maar de kans om op twee minuten lopen van mijn huis een stoomlocomotief te zien laat ik me zelden ontgaan. SSN 01 1075 komt om 8.20 's ochtends voorbij, om via Amersfoort naar Apeldoorn te rijden. Helemaal links een van de bewakingscamera's die bij de ADOB staan opgesteld. Zouden ze mij gezien hebben, in mijn geluidschermkleurige kleding?


Bilthoven, 4 september 2005. Mooi op tijd, om 18.10 uur, kwam SSN-loc 01 1075 weer terug uit Apeldoorn. De tweede foto is gemaakt door Patrick, op station Utrecht waar de loc een korte stop maakte. Hierna ging het met tender voor naar Rotterdam.


Loc 01 1075 van de SSN reed op 10 september 2005 een rit voor een gezelschap. Foto's Patrick (Geldermalsen) en Remco van den Bosch (Utrecht Lunetten). Let op de koplampen, vergeleken met de foto's die een paar dagen eerder zijn gemaakt.


Rotterdam Kijfhoek, 1 oktober 2005. Ter gelegenheid van een open dag van ProRail, alleen toegankelijk voor wie een uitnodiging had gekregen, pendelde de SSN tussen Zwijndrecht en de Kijfhoek. Leen Dortwegt fotografeerde de pendeltrein bij vertrek naar Zwijndrecht. Op kop loc 01 1075, achterop loc 65 018.


Botsing!

Rotterdam, 9 oktober 2005. Loc 23 023 met in de achtergrond de kolenkraan. Foto Jeroen Koeleman.


Rotterdam, 9 oktober 2005. Deze foto's zijn gemaakt vlak nadat de achteruitrijdende loc 23 023 de kolenkraan op het depot van de SSN raakte. Deze kraan was juist bezig met het beladen van gastloc 52 3879 van de VSM. De voetplaat van de 23 023 stond vol met mensen. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. De SSN heeft pas drie weken na het ongeval besloten om een (summiere) weergave van de gebeurtenissen te geven. De schade bleek minder erg dan aanvankelijk door ooggetuigen werd gemeld. Het betrof een schaarstang die vervangen moest worden, een aantal leidingen en een trap van het machinistenhuis. De verbogen schaarstang is duidelijk te zien bij de grijper van de kraan. Het machinistenhuis staat duidelijk scheef, maar dat dateert uit de tijd dat de loc nog bij de DB dienst deed.
Foto's Hans van den Berg.


Bw Lauda, 18 april 1975. Loc 023 023, een paar jaar voordat deze zou worden overgenomen door de SSN.
Duidelijk is te zien dat het machinistenhuis enigszins scheef staat. Foto Rob van der Rest.



Kerst Express

   

Venlo, 3 december 2005. Vandaag reed de SSN met de Kerst Express naar Aken. Ook kwam er een trein uit Bochum-Dahlhausen met mensen die graag naar Valkenburg wilden. In Venlo wisselden de reizigers van trein: de SSN 01 1075 bleef dus in Nederland, terwijl 38 2267 en 212 007 de rit van Venlo naar Aken voor hun rekening namen. Ik heb veel foto's toegestuurd gekregen, maar helaas geen echt goede actiefoto's langs de lijn. Het weer viel ook vies tegen. Verder heb ik begrepen dat de Kerst Express meer dan een uur vertraging heeft opgelopen. Dat oude Duitse materieel interesseert mij overigens wel. Vooral de P8, mijn lievelingsloc. Deze foto's zijn gemaakt door Remco van den Bosch.


Venlo, 3 december 2005. In de cabine van loc 38 2267. Deze locs mochten volgens het koperen plaatje op de ketel vooruit 100 km/uur, achteruit slechts 50 km/uur, omdat anders de tender zou kunnen ontsporen. Locs die waren voorzien van een Wannentender mochten wel sneller achteruit. Op de rechterfoto zijn onder andere de twee remkranen te zien: rechtsvoor de treinrem (doorgaande Westinghouserem), rechtsachter de locomotiefrem. Foto's Mitchell Bäcker.


Tilburg, 10 december 2005. Op deze dag reed de Kerst Express van Rotterdam naar Valkenburg. In actie kwamen locs 01 1075 en 65 018, hier gefotografeerd door Rob Quaedvlieg.


Apeldoorn, 18 december 2005. SSN-loc 01 1075 met vier blauwe rijtuigen van de VSM. Deze trein was ingezet voor de vrijwilligers van de VSM, die een rit van Apeldoorn naar Zandvoort en weer terug maakten. Foto Remco Cammenga.



Baarn, 18 december 2005. Na het passeren van  SSN-loc 01 1075 was het "Ravijn" bij Baarn minutenlang gevuld met stoom. De trein bestond uit vijf blauwe rijtuigen van de VSM. De trein was ingezet voor de vrijwilligers van de VSM, die een rit van Apeldoorn naar Zandvoort en weer terug maakten.


Zandvoort, 18 december 2005. In het midden het station. Op het rechterspoor staan vijf rijtuigen van de VSM, die door stoomloc 01 1075 van de SSN vanuit Apeldoorn hierheen zijn gebracht. Links daarboven is een witte stoompluim te zien. Die is echter niet van de stoomloc, wat ik eerst dacht, maar van een verwarmingsinstallatie. (webcamera)


Fortis Expres, 21 december 2005

Loc 01 1075 van de SSN met de Fortis Expres, 21 december 2005.


Een rondje Randstad

Op 21 december 2005 reed de Fortis Expres een rondje door de Randstad. Het gezelschap, bestaande uit mede­werkers van Fortis, werd eerst gastvrij ontvangen op het SSN-depot, waar rondleidingen werden gegeven.

Uw webmaster kon ondertussen een interessant gesprek voeren met Koos Snel, onder andere over de gebeurte­nissen in 1989 rond loc 3737. De koperen vuurkist heeft toen volgens diverse machinisten ernstig te lijden gehad doordat vanuit NS-kringen was bevolen dat het vuur elke dag moest worden gedoofd, waarna de loc de volgende dag weer in korte tijd moest worden opgestookt om aan de parades te kunnen deelnemen. Met de 3737 is het nooit meer echt goed gekomen.

Na de rondleiding stapte het gezelschap in de gereed­staande stoomtrein. Vanaf het SSN-depot ging het via de verbindingsboog bij Rotterdam naar Schiedam, en toen via de Oude Lijn naar Amsterdam. Daarna ging de rit verder richting Breukelen.

Bij Breukelen ging het mis: de trein had rechtsaf moeten gaan naar Harmelen, maar een licht bij ProRail had de wissels verkeerd gelegd. De trein werd daarom stil­gezet. De treindienstleiding in Amsterdam was pas na 10 minuten bereikbaar, en weigerde mee te werken aan het achteruit terugzetten van de trein, wat volgens machinist Koos Snel volgens de regels wel is toegestaan. Er zat niets anders op dan naar Utrecht door te rijden en bij Lunetten kop te maken, en met tender voor weer naar Rotterdam te rijden.

Anderhalf uur vertraging, maar het gezelschap in de trein had daar weinig last van. Uit ervaring weet ik echter dat het voor het locpersoneel geen pretje is om achteruit te rijden, vooral niet als het koud en nat weer is. Zo'n ritje levert ProRail duizenden euro's op, dus je vraagt je af of je daar niet iets meer dienst­verlening voor mag verwachten. Aan de andere kant: bij Breukelen liggen tegenwoordig wel erg veel wissels, dus word daar nog maar eens wijs uit achter je computerschermpje in het seinhuis 30 kilometer verderop.


Den Haag HS. Foto Jakop de Bruin.

Bambrugge. Foto Pjort Schraal.


Zie ook:




vorige       start       omhoog