Baureihe 185/186 (Traxx)

Traxx is een locomotieflijn van Bombardier, waar onder andere Baureihen 145 en 146, 185 en 186 (meerspanningslocs) en 246 (diesellocs) toe behoren. De NMBS heeft haar Traxx-locomotieven genummerd in de reeks 28. Traxx is een acroniem voor Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility.



Botlek, 17 juni 2004. Rail4Chem 185-CL 006. Deze loc trekt treinen uit Duitsland tot Venlo, en wordt hier voor het gemak mee verder gesleept naar Rotterdam. Foto Sander Broerse.


Bunnik, 11 april 2006. Voormalige motorpost 3027 verzorgde de overbrenging van loc 185 568 van Emmerich naar de loods in Utrecht. Hier werd de zilvergrijze loc gereedgemaakt voor testritten op de HSL. Het transport vond plaats onder treinnummer 85516. Op de zijkant van de loc staat met grote letters: "From the Netherlands to Belgium. Traxx locomotives offer innovative solutions for cross-border services. Bombardier." Traxx is een locomotieflijn van Bombardier, waar onder andere Baureihe 185, 186 en 246 toe behoren.


Emmerich, 2 mei 2006. Traxx-loc 185 568 keert achter loc 6459 terug naar haar Heimat, na enkele weken proefritten te hebben gereden op de HSL-Zuid. Links Railion-loc 232 904. Foto Onno Swart.


Bunnik, 1 maart 2007. Testrit met locs 186 101 en 186 111 van ATC (Angel Trains Cargo). Daarachter hangt meetrijtuig (voormalig buffetrijtuig) 61848870021-1 van Lloyd’s Register Rail Europe, voorheen NedTrain Consulting. Angel Trains is een Brits verhuurbedrijf. Locs van het type Traxx (gebouwd door Bombardier) zullen tijdelijk dienst doen op de HSL-Zuid, in afwachting van de te laat bestelde treinstellen. De twee locs dragen op de zijkant de nieuwe 12-cijferige UIC-codering voor tractievoertuigen.


Bunnik, 9 maart 2007. Loc 6431 rijdt door de regen met loc 186 111, het Lloyd’s-meetrijtuig en loc 186 101 richting Lunetten en Amersfoort. De trein zal na een rondje door het land worden opgeborgen in Utdd. Op deze plaats, aan de Schoudermantel, lag vroeger het station van Bunnik. Bunnik heeft tussen 1938 en 1972 geen station gehad. Wel was er een losplaats, ter hoogte van de woning op de onderste foto. Daar woonde de overwegwachter. De bediende overweg is in 1962 of 1963 vervangen door een ahob. De huidige halte Bunnik ligt een kilometer verderop, richting Utrecht.


Den Bosch, 16 maart 2007. Testtrein op weg naar/van de HSL Zuid. Foto Arne Vermeulen.


Geldermalsen, 3 augustus 2007. Loc E186 113 tijdens een uitgebreide proefrit door Nederland, hier op weg naar Maastricht. Locs van dit type zullen tijdelijk op de HSL-Zuid gaan rijden, met Beneluxrijtuigen, in afwachting van de te laat bestelde treinstellen. De proefrit werd met een losse loc gereden. Dat vond ik een beetje saai voor de foto...


Amsterdam Watergraafsmeer, 4 november 2007. Traxx-loc 186 114 is als eerste beplakt in de kleuren waarmee deze locs straks de HSL op gaan. Het Hispeed-logo moet nog op de zijkant komen. Loc 186 116 is zo te zien de volgende kandidaat. De bovenleiding in de loods kan worden omgeschakeld van 1,5 kV naar 25 kV; zie de lichtbakken tegen het dak. Op de HSL wordt met deze hoge spanning gereden, maar op andere delen van het traject (van Amsterdam tot Hoofddorp, bij Rotterdam, bij Breda en van Antwerpen Luchtbal tot Brussel) zullen de locs het moeten doen met de plaatselijke gelijkspanning. Foto's Ed van Hengel.


Rotterdam Centraal, 7 mei 2008. Hispeed-loc 186 113 is met een stam rijtuigen binnengekomen na een proefrit op de HSL. Prompt stapten er reizigers in de trein, maar dat was dus niet de bedoeling. Foto Robbert van der A.


Rotterdam, 10 september 2008. Twee Traxx-locomotieven Baureihe 186. De groene is met een Benelux-trein op weg naar Amsterdam, de rode pendelt met een proeftrein over de HSL. Het zal de reizigers op de trap allemaal een zorg zijn. Foto Dieke Nederbragt.


Rotterdam, 15 september 2008. Loc 186 114 pendelt met een lege trein over het noordelijke deel van de HSL.


De voorlichter

Stel je heet Nienke Spanauf en je bent persvoorlichter bij Hispeed. Moet je dan iets begrijpen van de onderwerpen waarover je voorlichting geeft? Hispeed gaat proefrijden op de HSL. Vanwege de veiligheid mogen er geen passagiers meerijden. "Bovendien zitten er nog geen stoelen in de wagons. Dat maakt het reizen wat lastiger," aldus mevrouw Spanauf. Bij het spoor noemen we dit rijtuigen, in wagons worden goederen vervoerd. Bovendien zitten er wel degelijk stoelen in, want het zijn dezelfde rijtuigen die nu in de Beneluxdienst rijden.

"Heel hard zullen de treinen op het traject van de hogesnelheidslijn voorlopig niet gaan: maximaal 160 kilometer per uur. Dat is weliswaar 30 kilometer per uur harder dan gewone intercitytreinen, maar aanzienlijk langzamer dan de 300 kilometer per uur waarop NS Hispeed naar streeft." Ook niet helemaal goed: de maximum snelheid van gewone intercity's is 140 km per uur en Hispeed heeft materieel besteld dat maximaal 250 km/uur kan.

"Als de aansluiting op de Eurostar straks een feit is, reis je binnen vier uur van Amsterdam naar St. Pancras in Londen. Daar kun je niet tegenop vliegen." Nou, daar kun wel twee keer tegenop vliegen!

Bron: Het Parool, 9 september 2008. Zie ook de huppelkutjes van de Koppeling.



Baarn, 21 september 2008. Loc 186 148 van ITL is met een containertrein op weg naar het oosten des lands. De spoorstaven op de voorgrond hebben te maken met de aanpassing van het emplacement. Foto Henk Koster.


Berlin Zoologischer Garten, 25 augustus 2009. Loc 145 015 van DB Logistics is binnengelopen met de Moskau Express. De rijtuigen zijn van de RZD (Rossiiskie Zheleznye Dorogi).


Berlin Zoologischer Garten, 27 augustus 2009. Loc 186 241 met de Berlin-Warszawa-Express.


Oldenzaal, 27 augustus 2009. Achter ITL-loc 186 150 verdwenen opnieuw vier Wadlopers de oostgrens over: 3105, 3222 (groen), 3110 en 3226. Foto Bertus Kers.


Bunnik, 20 februari 2010. Loc 186 142 is met een keteltrein op weg naar Emmerich. Er reden in deze periode verschillende ontstickerde locs rond. Dat heeft te maken met het samengaan van een aantal vervoerders onder de vlag van CapTrain: ITL Benelux (wordt CapTrain Benelux), Veolia Cargo Nederland (wordt CapTrain Netherlands) en SNCF Fret Benelux (wordt CapTrain Belgium). CapTrain is de naam van de goederenbedrijven van SNCF buiten Frankrijk. Zie ook dit overzicht. De Plan T in de achtergrond doet dienst als pendeltrein naar het Spoorwegmuseum. Links op de bovenste foto mijn filmcameraatje, dat op een andere trein aan het wachten was.


Emminkhuizen (bij Veenendaal), 9 maart 2010. Loc 186 181 met DBM-trein. Foto Fokko van der Laan. Deze trein reed in deze periode wekelijks: zaterdag leeg als trein 85350 (Mainzlar-Amsterdam Westhaven), dinsdag gevuld terug als trein 48521. De trein is van SBB Cargo Deutschland, en wordt in Nederland in samenwerking met ACTS gereden. De loc is een 186'er met SBB-stickers erop, geen echte (dus mooie) Zwitserse loc. De wagens zijn van het type Tads. DBM = dead burned magnesite = magnesiumoxide. DBM wordt uit magnesiet (magnesiumcarbonaat, MgCO3) gewonnen door dit te verhitten in een kalkoven tot ongeveer 800°C, waarbij het ontleedt tot magnesiumoxide (MgO) en koolstofdioxide (CO2).


Breda, 29 juli 2012. De Fyra werd nu nog gereden met Traxx-locomotieven en gewone rijtuigen. Vanaf september 2012 zou ook de V250 over de HSL moeten gaan rijden, maar nog niet op volle snelheid. De treinstellen reden op dit moment alleen proefritten, soms ook met passagiers. Foto Charlotte Spilt.


Een Fyra op je modelbaan?

Baureihe 186 met Fyra-logo. Het aangekondigde model van Piko zal er niet komen: geen toestemming van de firma HiSpeed. Beetje kinderachtig, maar wij begrijpen het wel. Die locomotieven zijn immers een noodoplossing, vanwege de problemen met de V250-stellen. Of er ooit een V250 als model zal verschijnen? Er zal vast wel klandizie voor zijn.

Piko kreeg geen toestemming om een h0-model van een Traxx met Fyra-logo uit te brengen. De Italiaanse (!) fabrikant ACME trekt zich daar niets van aan. In een beperkte oplage wordt zowel een gelijkstroom- als een wisselstroomvariant uitgebracht. Voor een dikke 200 euri ben je het mannetje. Aangekondigd in juni 2013.


Bunnik, 3 januari 2013. Locs CT 186 149 en 142 in dubbeltractie met 44 hagelnieuwe Falns als trein 49507 op weg van de Maasvlakte naar Bottrop. Het betreft hier nieuw vervoer, waarmee een eind is gekomen aan de interessante kolentreinen met gemengde tractie. De twee e-locs hadden het echter niet makkelijk. De trein was bij Rotterdam al een keer gestrand en dat gebeurde opnieuw bij Bunnik. Met moeite bereikte de trein uiteindelijk Maarsbergen. Er werden twee 6400'en naartoe gestuurd om de trein weg te slepen, maar na een poosje kwamen die weer los terug naar Utrecht. De kolentrein is door een derde 186'er verder geholpen. Dit is een still uit een filmpje dat ik met mijn pas aangeschafte iPhone 4 heb gemaakt. De kwaliteit is niet geweldig zoals je ziet, maar men probeert eens wat.


Helmond Brandevoort, 5 januari 2014. Na SBB is sinds een tijdje ook BLS actief in Nederland. We zien hier loc 186 104 met een volbeladen Melzo-shuttle (trein 43654) op weg van Melzo bij Milaan naar de Rotterdamse Waalhaven Zuid. Foto Rob Quaedvlieg.


Utrecht, 27 augustus 2014. Loc 2807 met reclamebeschildering. Vergelijk de reclame op loc 1832.


Bentheim, 1 november 2014. Loc 186 010 is door loc 139 558 (een E40 van Railadventure) overgebracht vanuit Kassel, en wacht nu op doorreis naar Nederland. Daar zullen de gebruikelijke proefritten plaatsvinden, waarna de Traxx dienst gaat doen op de HSL. Foto's Bertus Kers.

NS 186 001-019
De NS heeft deze 19 locomotieven gekocht om dienst te doen op de HSL. Ze vervangen de gehuurde locs van dit type. Ze gaan dienst doen in combinatie met stuurstandrijtuigen (voormalige ICRm BDs). Eigenlijk keert de Beneluxdienst dus weer terug, alleen zijn er ondertussen miljarden euro's door het putje gegaan. De locs zijn bij Bombardier in Kassel gebouwd, type Traxx F140 MS2. Oospronkelijk zijn het goederentreinlocs die maximaal 140 km/uur kunnen (vandaar F140: freight 140), maar deze kunnen 160 km/uur. Ook de rijtuigen die NS inzet kunnen maximaal 160 km/uur. De V250 is onverrichter zake teruggekeerd naar Italië, en NS Hispeed heet weer gewoon NS.


Venlo, 25 februari 2015. Loc 186 110 van de Ruhrtalbahn met reclame voor Railmagazine. Foto Mart Deckers.


Breda, 5 maart 2015. Eerste foto: loc 186 018 heeft zojuist een HSL-trein afgeleverd op het eindpunt Breda. De trein is al losgekoppeld van de loc. Tweede foto: loc 186 012 is inmiddels aangekoppeld aan de andere kant van dezelfde trein voor de terugweg naar Amsterdam. Zodra deze trein is vertrokken zal 186 018 terugrijden naar een ander spoor om daarna weer ingezet te worden om de volgende trein mee te nemen voor de terugreis. De loc die deze trein gebracht heeft zal vervolgens hetzelfde doen, enzovoort... Foto's Henk Koster.


Bunnik, 1 maart 2015. Traxx 186 102 met een containertrein uit Emmerich.


Utrecht Zuilen, 20 april 2015. Loc 186 004 tijdens een proefrit met een ICR-BD-stam. De trein is genoteerd door Blokpost Bunnik en keert nu weer terug naar de Watergraafsmeer. Foto Rob van der Woude.


Den Haag Mariahoeve, 2 mei 2015. NMBS 2861 (de nieuwe huurloc van Railpool) is met een Beneluxstam onderweg naar Brussel. Foto Leen Dortwegt.


Bunnik, 24 mei 2015. Locon 1796 brengt locs 186 016 en 017 van Emmerich naar de Watergraafsmeer. Bekijk het filmpje.


Utrecht, 20 februari 2016 (08.00 uur). NMBS-loc 2825 (a.k.a. 186 217) maakt een tussenstop met de Krokus Express naar Oostenrijk. De trein bestaat uit een lange sleep Belgische rijtuigen. Foto gemaakt door Marco Smit, machinist van de trein.


Bunnik, 20 februari 2016 (12.27 uur). Loc 1753 is met het lege materieel van de CNL op weg naar Amsterdam. Deze trein was bij Zevenaar gestrand met een defecte loc (186 238). Op hetzelfde punt kwam ook de Krokus Express tot stilstand, als gevolg van een storing in de ETCS-beveiliging; de machinist daarvan kreeg zijn trein na enige tijd weer op gang. De CNL moest wachten op sleephulp, eerst van 189 069, vanaf Arnhem 1753.


Bunnik, 27 februari 2016. NMBS-loc 2829 is met de Krokus Express op weg naar Oostenrijk. De trein bestaat uit dertien I6-rijtuigen en een I10-rijtuig (restauratie).


Bunnik, 28 februari 2016. Loc 186 237 (gehuurd door NS) passeert met de dagelijkse City Night Line 418 uit München. De overweg bij station Bunnik is afgesloten met betonblokken. Alleen fietsers en voetgangers kunnen er nog gebruik van maken. Zodra de tunnel onder de perrons gereed is, zal deze overweg helemaal verdwijnen.


Amersfoort, 25 maart 2016. CNL 418 reed met een omweg van Arnhem naar Amsterdam, namelijk via Deventer. Vanaf Arnhem werd de trein getrokken door loc 1739, terwijl de reguliere Traxx (186 237) achterop meeliep. Marc Kessen en Roel Hemkes gingen voor de Spot the Webmaster Award. (De trein maakte op deze vrijdagochtend een omweg, hoewel de normale route via Utrecht nog wel begaanbaar was. Dit om ervoor te zorgen dat de rijtuigen 's avonds in de juiste volgorde zouden staan bij de terugrit, toen de route via Utrecht vanwege werkzaamheden niet meer mogelijk was.)


Utrecht Lunetten, 15 juni 2016. NMBS-loc 2825 is met drie rijtuigen van Railpromo op weg naar Koblenz. De trein was gehuurd door een gezelschap en kwam op 18 juni weer terug. Op de zijkant van de loc staat www.modal-shift.be. Dat slaat op de 'shift' van vervoersstromen naar andere 'modaliteiten', zoals een verschuiving van vrachtwagen naar trein.


Zie ook:




vorige       start       omhoog