Zandvoort


Amsterdam Sloterdijk, 26 mei 1973. Loc 1201 met een uit rijtuigen plan E bestaande trein.
Vele jaren was dit de typerende samenstelling van de treinen tussen Zandvoort en Limburg.


Zandvoort, 25 mei 1974. Dit was jarenlang het eindpunt van de treinen uit Limburg. Locs van de serie 1200 moesten op dit kopstation zonder omloopsporen enig rangeerwerk verrichten met hun rijtuigen plan E. We zien hier de nog blauwe loc 1206 en de in de nieuwe huisstijl gestoken 1212.


Zandvoort, 30 maart 1986. In verband met vervanging van de bovenleidingmasten konden er tussen Zandvoort en Haarlem geen elektrische treinen rijden. In het paasweekend pendelden er daarom trek-duwtreinen, bestaande uit twee diesellocs, aangepaste rijtuigen Plan E en een energiewagen. Foto Dick van Aggelen.


Zandvoort, 18 december 2005. In het midden het station. Op het rechterspoor staan vijf rijtuigen van de VSM, die door stoomloc 01 1075 van de SSN vanuit Apeldoorn hierheen zijn gebracht. Links daarboven is een witte stoompluim te zien. Die is echter niet van de stoomloc, wat ik eerst dacht, maar van een verwarmingsinstallatie. (webcamera)


Overveen, 11 november 2006. Vandaag was ik te gast bij een presentatie van een prachtig dik boek over station Haarlem. Voorafgaand aan de presentatie reden de genodigden met motorrijtuig C9002 "Jaap" een slagje van Haarlem naar Zandvoort, met op de heenweg een fotostop in Overveen. Bij de kop van de trein staat Klaas van Giffen, auteur van het boek.


Ongeval in 1928

Zandvoort heeft een kopstation. In 1928 ging het daar erg mis.

Zandvoort, 7 januari 1928. Loc 1504 kon, vanwege een probleem met de remmen, niet meer op tijd stoppen. De machinist kwam om het leven, evenals een vrouw die uit de trein was gesprongen. Ook de leerlingmachinist was vlak voor het ongeval van de loc gesprongen. De loc boorde zich in het kantoor van de stationschef, maar die was daar op dat moment niet aanwezig. Twee toeschouwers, de heren Hoogendijk en Visser, speelden een moedige rol bij het doven van het vuur van de locomotief; van de gemeente ontvingen zij later een horloge. Bron: De Klink, magazine van het Genootschap Oud Zandvoort, januari 1993. www.oudzandvoort.nl

Deze loc werd in 1892 gebouwd door Neilson & Co, Glasgow. Bij de NCS droeg ze het nummer 24. Van 1919-1921 droeg ze het SS-nummer 484, daarna het NS-nummer 1504. In 1939 ging de loc uit dienst.


Krantenknipsels: Haarlems Dagblad, 12 januari 1928 en Zandvoorts Weekblad, 14 januari 1928. Zie ook het verslag in de Zandvoortsche Courant van 14 januari 1928. De heer Keur, aan zijn hoofd gewond, staat met zijn zoontje bij het graf van zijn omgekomen vrouw. Zij zaten als passagiers in de trein. Toen de heer Keur, die wegwerker was bij de HIJSM, hoorde dat de machinist een noodsignaal gaf, gaf hij zijn gezin (vrouw, zoon en dochter) opdracht om uit de nog rijdende trein te springen. Zijn vrouw sprong op het moment waarop de locomotief tegen het stootjuk aanreed. De deur sloeg dicht en zij raakte met haar hoofd bekneld, waarna zij overleed. De jongen die met zijn pet in de hand bij het graf staat is Arie Keur. Deze knipsels zijn toegestuurd door zijn zoon Wim Keur.


Zie ook:




vorige       start       omhoog